راه برون رفت ایران خودرو از بحران

ایبنا – درحالی که بدهی رسمی بانکی شرکت ایران خودرو به عنوان بدهی رسمی این شرکت حدود 5 هزار میلیارد تومان و کسری حساب در گردش این خودرو ساز بزرگ خاور میانه نیز حدود 3/2 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک یافتن راهی که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، منابع لازم را در اختیار بزرگترین خودرو ساز خاور میانه قرار دهد کار آسانی نیست. اما این مسئله به معنی نبود راه حل نیست.

یکی از راه حل های خیلی مهم و کاربرد جهت جذب منابع برای ایران خودرو استفاده از اوراق قرضه اسلامی صکوک است.

این اوراق در عین حال که با شرع اسلامی تطابق کامل دارد به دلایلی که از پی خواهد آمد می تواند منابع زیادی حتی بیش از چند هزار میلیارد تومان را در اختیار دولت برای تزریق به ایران خودرو قرار دهد.

اساسا برای انتشار این اوراق دو شرط اساسی و جود دارد.

1-تعین نرخ سود اوراق به طوری که از یک سو متناسب با سودی که شرکت می برد یاشد، در عین حال انگیزه برای خرید را افزایش دهد. به نظر می رسد نرخ سود 19 تا 20 درصد انگیزه مناسب لازم را ایجاد کند.

2- انگیزه معامله این اوراق در بازار سرمایه بوجود آید. این امر باعث می شود که منابع گرد آوری شده از دست ناشر اوراق به راحتی خارج نشود و به تعبیر دیگر بازخرید اوراق از سوی ناشر اوراق در مواقع خیلی ضروری اتفاق بیفتد. برای تحقق چنین امری نرخ سود باز خرید او راق باید پایین و پرداخت سود نیز هر دوماه یا سه ماه باشد. بنا براین به نظر می رسد نرخ سود بازخرید اوراق از سوی ناظر رقمی بین 10 تا 11 درصد باشد.فاصله حدود 10 درصد سود بین فروش و باز خرید اوراق صوکوک باعث ایجاد انگیزه معامله این اوراق در بورس می شود.

نحوه انتشار
برای انتشار این اوراق در واقع دولت باید دست به کار شود. دولت می تواند با انجام یک مهندسی مالی مناسب به انتشار این اوراق بپردازد. شکل کلی کار اینگونه است که دولت بخشی از داراییهای ایرانخودرو را خریداری می کند و با استفاده از فرایند های مرسوم این دارایی ها را مجددا به شرکت ایران خودرو اجاره می دهد واز سوی دیگر به انتشار اوراق صکوک به پشتوانه دارایی خریداری شده اقدام می کند . سود این اوراق در واقع از محل اجاره بها تامین می شود.

ساختار اجرایی
دولت با تشکیل یک شرکت مجازی با طول عمر مدت زمان اوراق مورد انتشار، دارایی های لازم را از شرکت ایران خودرو خریداری می کند. این شرکت هم می تواند در بانک مرکزی و هم در وزارت صنایع تشکیل شود.این شرکت پس از خرید دارایی ها ی برای مثال خطوط اصلی تولید ایران خودرو ،این دارایی های واقعی را مجددا به شرکت اجاره می دهد. این شرکت در این حال اوراق صوکوک را با پشتوانه دارایی های فیزیکی خریداردی شده (خطوط تولید ایران خودرو) و با تضمین خود طراحی و با ابزارهای مرسوم (شرکتهای سرمایه گذاری و دیگر نظام های بازار سرمایه بازاریابی و به فروش می رساند. نرخ سود تعیین شده نیز از محل اجاره بهای داراییی های اجاره داده پرداخت می شود.

از مزیت های مهم این اوراق تضمین دولتی آن است. اوراق دولتی معمولا با ریسک صفر درصد در نظر گرفته می شود. بنابر این احتمال جذب منابع از داخل و خارج بالا است.

منبع:فردا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  16  =