اختلاف آماری در ضریب پرداخت خسارات

ایبنا – وزارت امور اقتصاد و دارایی و بیمه مرکزی ،هریک آماری متفاوت درباره ضریب خسارت صنعت بیمه در سال 87 اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه در ایران و مرکز رسمی ارائه آمار بیمه، اخیرا در گزارشی از عملکرد صنعت بیمه در سال گذشته که در نشریه پیک بیمه ،نشریه این مرکز، منشرشده، ضریب خسارت در این صنعت را در سال گذشته 85.5 درصد اعلام کرد، در همین حال وزارت اقتصاد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در قالب گزارشی از عمکرد دولت نهم در خصوص بیمه، با اختلافی 24 درصدی این ضریب را 61.5 درصد ذکر کرد.

نکته اساسی آنجاست که هر دو نهاد مذکور نتایج خود را از ارقام تقریبا مشترکی از حق بیمه تولیدی و میزان خسارت پرداختی در صنعت بیمه استخراج کرده اند.

براساس گزارش بیمه مرکزی ،حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی در سال 87 را به ترتیب 40 هزار میلیارد ریال و 24.74 هزار میلیارد ریال ذکر شده. از سوی دیگر وزارت اقتصاد نیز در گزارش خود شاخص های مذکور را به ترتیب 41.3 هزار میلیارد ریال و 25.4 هزار میلیارد ریال ذکر کرده است.

حاصل نسبت های مذکور نشان می دهد ضریب اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد به درستی محاسبه شده اما ضریب خسارت پرداختی حاصل از ارقام بیمه مرکزی حدود 61.8 درصد می شود که متولی و ناظر ارشد صنعت بیمه در گزارش های خود این را عدد 85.5 درصد را ذکر کرده است.

این اشتباه محاسباتی را نمی توان غلط تایپی محسوب کرد چرا که بر اساس این ضریب بیمه مرکزی سود خالص صنعت بیمه در سال گذشته را 16 درصد اعلام کرده در حالی که اگر ضریب واقعی یعنی 61.7 درصد مبنای سود قرار گیرد سود خالص صنعت بیمه در سال گذشته نزدیک 40 درصد خواهد شد.

نکته مهم دیگر آن است که اختلاف آماری مورد اشاره تنها در سال گذشته دیده می شود و در سالهای قبل از 87 آمار هردو نهاد دولتی مرکور مشابه یکدیگر ثبت شده به طوری که ضریب خسارت پرداختی در سال های 84 تا 66 به ترتیب 87،75 و 72 درصد عنوان شده است.

البته اگر نهاد اصلی ارائه کننده آمار مربوط به صنعت بیمه را بیمه مرکزی ، متولی اصلی این صنعت بدانیم احتمالا درست بودن ضرایب پرداخت حسارات سالهای قبل از 87 نیز محل تشکیک است.

منبع:فردا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  8  =