معادل اعتبارات عمرانی کسری بودجه داریم

ایبنا – مسئول خزانه داری کشور هفت ماه مانده به پایان سال در حالی اعلام کرد که امسال خرج با دخل نمی خواند، قطعاً اصلاح بودجه و جابه جایی بودجه در سرفصل ها در دستور کار است و به احتمال زیاد متمم بودجه نیز تقدیم مجلس خواهد شد که مقایسه سرفصل های منابع و مصارف دولت نشان از کسری 21.7 هزار میلیارد تومانی بودجه معادل اعتبارات عمرانی امسال دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به کار بردن عبارت «احتمال زیاد» درباره ارائه متمم بودجه 88 از سوی حسینی در واقع گام تکمیلی سناریویی بود که از هنگام تصویب بودجه 88 در مجلس از سوی دولت و مسوولان معاونت برنامه ریزی دولت، پی ریخته شد تا زمینه را برای ارائه متمم بودجه فراهم کنند.

دولت حجم اعتبارات جاری سال 88 را در لایحه تقدیمی خود به مجلس نسبت به سال گذشته با بیش از 40 درصد رشد از 42.1 هزار میلیارد تومان مصوب قانون بودجه 87 به 59.1 هزار میلیارد تومان رساند.

این فزایش بی سابقه در واقع نشان دهنده ان بود که دولت نگاه انبساطی به بودجه ندارد. با چنین نگاهی ه تغییراتی که مجلس در لایحه ایجاد کرد موجب ناخورسندی دولت را فراهم کرد اما موجب تغییر نگاه دولت نشد. پیامد این تغییر ندادن کسری بیش از 21.7 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال جاری است.

اعمال اصلاحیه ماده واحده
اعمال اصلاحیه ماده واحده باعث شد تا حجم اعتبارات جاری از 1/59 هزار میلیارد تومان به 1/57 هزار میلیارد تومان و اعتبارات عمرانی به 21.9 هزار میلیارد تومان کاهش یابند. این میزان اعتبارات،در بخش جاری حدود 2/1 هزار میلیارد تومان کمتر از عملکرد بودجه جاری 3/58 هزار میلیارد تومانی و 2 هزار میلیارد تومان کمتر از مصوب عمرانی سال گذشته است. عملکرد بودجه عمرانی سال گذشته 19 هزار میلیارد تومان بود.

محل های کسری بودجه کجاست
علاوه بر آنکه دولت در سال جاری اقدام به اصلاح نسبی قیمت های حامل های انرژی نکرد، حتی درخصوص بنزین که مجلس به دولت تکلیف کرده بود که تنها تولید بنزین داخلی را به صورت سهمیه بندی عرضه کند اما دولت بدون آنکه به پیامدهای بودجه ای توجه کند تنها به کسر 20 لیتر از سهمیه بنزین هر خودرو مبادرت کرد. آمار نشان می دهد در سال جاری نه تنها مصرف بنزین کاسته نشده بلکه از متوسط 67 میلیون لیتر به بالای 70 میلیون لیتر و واردات به 21.3 میلیون لیتر رسیده و با این حال، میزان فروش بنزین به صورت آزاد چندان تغییری با گذشته نداشته است. بنابراین در سال جاری کسری بودجه 9 هزار میلیارد تومان از عدم پیش بینی یارانه کالاهای اساسی بدیهی است. دولت موظف بود اقدامات لازم را در خصوص اصلاح نظام قیمت ها به عمل آورد. در همین حال افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بدون توجه به واقعیت های منابع بودجه ای زمینه کسری های دیگری را به وجود خواهد آور که همه در نهایت در اصلاحیه و جابجایی ردیف های بودجه منعکس خواهد شد.

تصویر بودجه 88
صرف نظر از اینکه بودجه 88 چگونه تصویب شده، تجربه بودجه سال های گذشته نشان می دهد درآمدهای دولت طی سال های 85 تا 87 به ترتیب 15، 27 و 19 درصد نسبت به سال قبل از خود رشد کرده اند که به طور متوسط 20 درصد رشد به چشم می خورد بنابراین با توجه به رکود اقتصادی سال جاری، درآمدهای دولت در سرفصل منابع بودجه عمومی امسال رقمی حدود 6/42 هزار میلیارد تومان است در حالی که دولت این رقم را 7/52 هزار میلیارد تومان در لایحه آورده بود و مجلس 5/45 هزار میلیارد تومان را به تصویب رساند.

مجلس همچنین مصوب کرده که دولت حدود 17 هزار میلیارد تومان منابع را از واگذاری دارایی های سرمایه ای و حدود 7/26 هزار میلیارد تومان نیز از محل واگذاری دارایی های مالی جذب کند. میزان برداشت از حساب ذخیره نیز 14 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

در بخش مصارف، مجلس در واقع با اعمال اصلاحیه 1/57 هزار میلیارد تومان اعتبارات جاری و 9/21 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی مصوب کرده است.اکنون با توجه به اینکه دولت از محل درآمدها حدود سه هزار میلیارد تومان عدم تحقق خواهد داشته و در بخش مصارف نیز حداقل 9 هزار میلیارد تومان (به گفته مسوولان بودجه ای دولت) از محل عدم پیش بینی اعتبارات لازم برای یارانه های حامل های انرژی خواهد داشت، بنابراین حداقل 12 هزار میلیارد تومان کسری قطعی است.

تجربه جابه جایی ردیف ها
اما از سوی دیگر، تجربه اصلاحیه سال های گذشته نشان می دهد اصلاحیه های بودجه هر سال به طور متوسط 62 درصد رشد کرده اند، بر این اساس پیش بینی می شود اصلاحیه امسال حدود 62 درصد بیشتر از اصلاحیه شش هزار میلیارد تومانی سال 87 و معادل 7/9 هزار میلیارد تومان باشد. حال مجموع کسری 12 هزار میلیارد تومان و 7/9 هزار میلیارد تومان رقمی بالغ بر 7/21 هزار میلیارد تومان خواهد شد که این رقم تقریباً برابر بودجه عمرانی امسال (21.9 هزار میلیارد تومان ) است.

منبع:فردا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  51  =  53