دومین درخواست برای مذاکره با ایران

ایبنا – اتحادیه اروپا روز جمعه درخواستی جدید برای بازگشت ایران به میز مذاکرات در مورد برنامه‌ی هسته‌ای اش شد و مدعی شد که در غیر اینصورت، تحریم‌های سخت‌تری را اعمال خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد که رئیس مذاکرات دو روزه وزراء خارجه اتحادیه اروپا بود از تمایل اروپایی‌ها برای چنین مذاکراتی علیرغم آنچه که وی «بحران سیاسی در ایران» می‌داند[!]، خبر داد.

بیلت، پیشنهاد اروپا را «سخاوتمندانه» می‌داند و می‌افزاید:ما خواهان همکاری با ایران در چند مسئله هستیم؛ بعنوان مثال توسعه فناوری هسته‌ای غیرنظامی.

وی که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، تهدید کرد که در صورت رد درخواست اتحادیه اروپا از سوی ایران، این کشورها به تحریم‌های بیشتر متوسل می‌شوند.

در همین رابطه، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در جمع خبرنگاران پس از جلسه رای اعتماد مجلس گفت: کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند. البته ما از این تحریم‌ها استقبال می‌کنیم، ولو این‌که بسته پیشنهادی خودمان را هم به آنها داده‌ایم.

وزیر امورخاجه سوئد گفت: اگر آنها خوهان ارتباط با ما هستند، ما آماده‌ایم. اگر آنها خواهان رویارویی باشند، آنگاه رویارویی صورت می‌گیرد.

27کشور اروپایی، آمریکا و دیگران مدعی می‌شوند که ایران در حال تلاش برای دستیابی به کلاهک هسته ای است؛ ادعایی که نه تنها از سوی ایران بلکه از سوی نهادهای بین‌المللی و ناظران مستقل نیز رد شده است.

گفتنی است که خاویر سولانا، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اظهار داشته است که در حال تلاش برای برقراری تماس با سعید جلیلی (دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران) در مورد بسته‌ی پیشنهادی جدید ایران است.

لازم به یادآوری است که دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده که :با استقرار دولت دهم، جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه‌ی جمهوریتی قوی و منطقی روشن با اقتدار آماده ارایه‌ بسته
پیشنهادی برای تحقق عدالت، پیشرفت و صلح در عرصه‌ بین‌المللی است.

جلیلی افزود: با توجه به گذشت یک سال از ارایه‌ی نخستین بسته‌ی پیشنهادی و به‌روز تحولات جدید در عرصه‌ی جهانی، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد بسته‌ی خود را بروز خواهد کرد.

نماینده‌ مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه این بسته بزودی ارائه می‌شود، ابراز امیدواری کرد با بسته‌ ایجاد شده همکاری‌ها و گفت‌وگوها برای تحقق عدالت، پیشرفت و تعالی صلح جهانی شکل گیرد.

روز چهارشنبه در رویدادی جداگانه، نمایندگان کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا،روسیه، چین و آمریکا (موسوم به 1+5) در فرانکفورت با یکدیگر دیدار کرده و خواهان موافقت ایران با مذاکرات پیش از جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک که در اواخر ماه جاری برگزار می‌گردد، شدند؛ جلسه بعدی این گروه در نیویورک برگزار می‌شود.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا در این رابطه گفت: اروپا و دیگر کشورها در صورت عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، در مورد تعهد با تحریم و دیگر اقدامات موضع بسیار روشنی دارند.

وی، وقایع اخیر را که «بی‌ثباتی سیاسی در ایران» تلقی می‌کند را دلیلی ناموجه در مسئله هسته‌ای عنوان می‌نماید.

میلیبند از ایران درخواست کرد تا مقاصداش را زودتر علنی اعلام کند.

وی به هنگام ورود به محل نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: ما به فصل نشست‌های بین‌المللی نزدیک می‌شویم…ما به پاسخ ایرانیان نیاز داریم.

مقامات آگاه اتحادیه اروپا معقتدند که کابینه جدید رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد یک تلاش «پیچیده» برای بازگشت به مذاکرت بوده است!

روز سه‌شنبه، احمدی‌نژاد موفق به کسب رای اعتماد برای 21 وزیرش از مجلس شورای اسلامی ایران شد؛ یکی از این وزرا سردار احمد وحیدی است که انتخاب وی، جنگ روانی شدیدی از سوی صهیونیست و غرب را مبنی بر دخالت ادعایی وی در بمب‌گذاری مرکز یهودیان آرژانتین در سال 1994میلادی در پی داشت.

در همین حال، گزارش برخی منابع خبری حاکی از ارسال دومین نامه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر انقلاب است که وی طی آن خواستار مذاکره با ایران شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  3