بهترین رویه مدیریت ریسک نقدینگی در بانک ها

سند کمیته نظارت بر بانکداری بال منتشر شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور بهره مندی هرچه بیشتر از نتیجه مطالعات کمیته تخصصی بال و برای کمک به ارتقای دانش بانکداری سیستم بانکی ، ترجمه سند منتشره توسط کمیته نظارت بر بانکداری بال تحت عنوان « ریسک نقدینگی : چالش های مدیریتی و نظارتی » را منتشرکرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ، در این سند آمده است : بحران اخیر بازارهای مالی با توجه به چالش های مدیریتی ونظارتی که بر سیستم بانکی کشورها تحمیل نمود، مراجع نظارت بانکی و نیز سیاست گذاران پولی را برآن داشت که ضمن ریشه یابی علل بحران و یافتن راهکارهای مناسب برای برون رفت ازآن، تدابیری برای پیشگیری از تکرار پذیری آن بیندیشند.
همچنین مطالعات انجام شده درخصوص علل بحران اخیر بازارهای مالی ، ریشه یابی علل آن و یافتن راهکارهای مناسب برای برون رفت از آن ، عمدتاً بیانگر این است که گسترش نوآوری های مالی و سرعت تحولات در بازارها ، تا حدودی فرصت ژرف اندیشی درخصوص پیامد تحولات و چاره اندیشی برای چگونگی رویارویی با آنها را از سیاستگذاران گرفت . طی دهه گذشته ، بسیاری از بانکها به منظور افزایش توان خود برای تامین وجوه مورد نیاز برای گسترش سطح فعالیت ها ، به منابعی همچون اوراق تجاری ، توافق نامه های بازخرید و سایر ابزارها از جمله تبدیل دارایی ها به اوراق بهادار گرایش شدیدی پیدا کردند . این رویکرد سبب شد ، فعالان بازار پول به ابزارهای بازار سرمایه که ناپایداری از اجزای تفکیک ناپذیر ماهیت آنها تلقی می گردد وابسته شوند . درحالیکه پیچیدگی های ساختاری این ابزارها به نوبه خود ریسک های نقدینگی را به بانکها تحمیل می کرد که برای مدیریت آنها پیش بینی های لازم انجام نشده بود . این مخاطرات کاربرد و اهمیت نقش وثایق را در سطح وسیعی گسترش داد .
در این راستا کمیته نظارت بر بانکداری بال به منظور انجام مطالعاتی درخصوص چگونگی مدیریت ریسک نقدینگی در نظامهای نقدینگی موجود در کشورهای مختلف ، تبیین نقاط قوت و ضعف نظام های یادشده ، کارگروهی را تشکیل داد . این کمیته درصدد است از یافته های این کارگروه با توجه به درسهایی که از بحران اخیر گرفته شد برای به هنگام نمودن و تکمیل سند منتشره در سال 2000 تحت عنوان « رهنمودها برای بهترین رویه مدیریت ریسک نقدینگی در سازمان های بانکی » استفاده نماید .
شایان ذکر است ، متن این سند از طریق پایگاه اطلاع رسانی این بانک ، قابل دسترسی می باشد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  5