تسهیلات جدید ۲۵۰ میلیون دلاری برای صادرکنندگان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ضمن اعلام آمادگی برای پرداخت تسهیلات 250 میلیون دلاری به صادرکنندگان، از تشکیل شرکت بازرگانی مشترک ایران- ونزوئلا به زودی خبرداد و گفت: افزایش 5 میلیارد دلاری سرمایه بانک توسعه صادرات در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

کوروش پرویزیان در گفتگو با مهر افزود: بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات اجازه داده است که برای واردات مواد اولیه از محل خطوط در نظر گرفته شده به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت کند.

ایجاد شعبه در کشورهای خارجی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات به برنامه توسعه شعب این بانک در کشورهای دیگر اشاره کرد و از مذاکرات انجام شده برای تاسیس شعبه در کشور اکوادور خبر داد و افزود: بانک توسعه صادرات ایران، مجوزهای لازم برای تاسیس شعبه در 5 کشور خارجی را اخذ کرده است.

وی تصریح کرد: به علاوه با همکاری بانک صادرات و رفاه در کشور بلاروس بانکی جدید راه اندازی می شود. این در حالی است که به جز بانک مشترک ایران و ونزوئلا که در ایران در حال فعالیت است، بانک بین المللی توسعه در کشور ونزوئلا نیز به خوبی به فعالیتهای خود ادامه می دهد.

پرویزیان از افزایش شعب داخلی بانک به 34 شعبه و گسترش شبکه این بانک در سال گذشته به مراکز استانها خبرداد و گفت: بانک در حال راه اندازی شبکه ای است که از طریق آن بتواند خدمات مختلف از جمله فنی و مهندسی را در اقصی نقاط دنیا از جمله آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیای میانه و غیره به صادرکنندگان کشور ارائه نماید.

رئیس هیئت مدیره بانک توسعه صادرات ایران افزود: این در حالی است که تحریمهای ناعادلانه آمریکا بر علیه شبکه بانکی کشور ادامه دارد، از سوی دیگر بحران مالی و پولی به وجود آمده در سطح بین المللی، یک عدم اطمینان در کلیت نظام پولی و مالی تمام دنیا ایجاد کرده، اما با این وجود ارائه و سطح خدمات به صادرکنندگان کشور توسط این بانک افزایش یافته است.

پرویزیان تصریح کرد: بانک توسعه صادرات اولین بانک ایرانی است که توانست در آمریکای لاتین شعبه افتتاح کند و بر اساس برنامه افزایش شعب بانک در آمریکای لاتین، طبق مذاکرات و مکاتبات انجام شده در کشور اکوادور نیز در آینده ای نزدیک شعبه ای را به منظور گسترش خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالاهای ایرانی و تسهیل در نقل و انتقال پول و ارز مربوط به صادرکنندگان افتتاح خواهیم کرد.

استراتژی کاهش هزینه های صادرکنندگان کشور

وی تاکید کرد: بانک توسعه صادرات پذیرفته که در حد اختیارات و امکانات خود برای کاهش هزینه های صادرکنندگان کشور اقدام نماید، به نحوی که استراتژی بانک کاهش هزینه های صادرکنندگان کشور است که این کار را از طریق کاهش هزینه های پول ( ارائه تسهیلات براساس  کمترین نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار)، ارائه خدمات ریالی و ارزی با نرخهای پائین، تامین مالی صادرات و خدمات فنی و مهندسی و ارائه ضمانت نامه با کمترین نرخ و میزان سپرده ( 3 درصد وجه نقد و 97 درصد سفته و اسناد) انجام می دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اضافه کرد: علاوه بر آن، بانک با گسترش شعب خارج از کشور، امکان دسترسی صادرکنندگان به خدمات LC، اعتبار اسنادی، ضمانت نامه، حوالجات و سایر خدمات که به صورت معمول در بانکها ارائه می شود را فراهم می کند.

توجه به جریان واردات و صادرات در ارائه خدمات 

وی در مورد ارائه خدمات به بخش واردات نیز عنوان کرد: امروزه صادرات و واردات با یکدیگر پیوند دارند و هر صادرکننده ای نیاز دارد که وارداتی را نیز انجام دهد، به طوریکه در فرآیند ارائه خدمات کالایی و تولید محصول و صدور آن به خارج از کشور، به واردات ابزار آلات، مواد اولیه، تجهیزات و تکنولوژی نیازمند است، لذا بانک توسعه صادرات ایران، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی صادراتی و منابع لازم برای سرمایه گذاری یا طرحهای توسعه ای صادرکنندگان را تامین مالی می کند و در هر دو بخش جریان واردات نیز در نظر گرفته می شود.

پرویزیان ادامه داد: در بخش سرمایه گذاری، ماشین آلات، ابزار و تجهیزات و در بخش سرمایه در گردش به واردات مواد اولیه در فرآیند تولید نیاز است.

تسهیلات 2 میلیارد دلاری به صادرکنندگان

وی با اشاره به دو میلیارد دلاری که برای واردات مواد اولیه طی سال جاری در نظر گرفته شده و در روز ملی صادرات نیز توسط رئیس جمهور اعلام شد، گفت: امسال بانک مرکزی نیز کمکهای بیشتری را برای صادرکنندگان اختصاص داده است. بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات اجازه داده است که برای واردات مواد اولیه از محل خطوط در نظر گرفته شده برای این منظور به صادرکنندگان اختصاص دهد.

پرداخت وام 250 میلیون دلاری به صادرکنندگان

وی گفت: بانک توسعه صادرات برای ارائه تسهیلات و خدمات از محل خطوط اعتباری که توسط بانک مرکزی برای پرداخت به صادرکنندگان پیش بینی کرده است، اعلام آمادگی می کند. گرچه سقف این تسهیلات باز است، ولی فعلا ارائه وام تا 250 میلیون دلار در قالب ریفاینانس را می توانیم عملیاتی کنیم که البته این رقم تا 500 میلیون دلار نیز می تواند افزایش یابد.

تامین مالی 85 درصدی پروژه ها

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد ارائه تسهیلات بانک به سرمایه گذاران ایرانی علاقمند به سرمایه گذاری در خارج از کشور، اظهارداشت: برای تامین مالی طرحهای خارج از کشور نیز برنامه داریم، به طور مثال اگر یک فرد ایرانی بخواهد کارخانه ای را در خارج از کشور ایجاد کند، بر اساس مشارکت طرف ایرانی تا 85 درصد تامین مالی پروژه را بانک توسعه صادرات برعهده می گیرد.

وی در ادامه رویکرد کلی بانک را اجرای طرحهای مشارکتیعنوان کرد و توضیح داد: سرمایه گذاران ایرانی به اتفاق سرمایه گذاران خارجی می توانند در پروژه های خارج از کشور مشارکت نمایند، مشروط بر اینکه حداقل 60 درصد تجهیزات، ماشین آلات، تکنولوژی، منابع انسانی، حق الامتیاز، طرح و غیره (به منظور صدور خدمات) از ایران منتقل شود.

خدمات مشاوره ای به سرمایه گذاران 

پرویزیان درادامه با بیان اینکه از زمانی که طرح و ایده شکل بگیرد و به تائید بانک برسد، بانک در تامین مالی آن می تواند مشارکت داشته باشد، به سرمایه گذاران توصیه کرد قبل از اقدام به سرمایه گذاری در خارج از کشور با کارشناسان بانک مشورتهای لازم را به لحظ ریسک کشورها، زمینه های فعالیت، روابط و مناسبات ایران با کشورهای مختلف و زمینه های دیگر داشته باشند.

مشارکت 15 درصدی در طرحهای پیمانکاری

وی ادامه داد: در این بخش ترجیح بانک، صدور خدمات فنی و مهندسی است، یعنی بانک در طرحهای پیمانکاری یا سرمایه گذاری مشترک وارد عمل می شود. بعضا ممکن است که سرمایه گذاران ریسک پذیر باشند و بخواهند که مثلا کارخانه یا هتلی را در خارج از کشور داشته باشند، در این بخش بانک می تواند در طرح پیمانکاری این سرمایه گذار تا 15 درصد مبلغ پیمان همکاری نماید، یا بانک می تواند ضمانت نامه های لازم و موضوعاتی از این قبیل را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین بانک در برخی از موارد نیز می تواند در قالب اعتبار خریدار تامین مالی پروژه را بر عهده بگیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در مورد اخذ ضمانت نامه توسط بانک توسعه صادرات در قبال ارائه خدمات و تسهیلات به صادرکنندگان بیان کرد: در بحث اعتبار خریدار، ضمانت صندوق ضمانت صادرات ایران با خدمات بانک همراه خواهد شد و همچنین ضمانت بانکهای معتبر خارج از ایران را نیز می پذیریم، بعضا ضمانت دولتها و بانکهای مرکزی و وزارت دارایی کشورها به نیابت از دولتها را می پذیریم و این ضمانت تلفیقی از ضمانت صندوق ضمانت صادرات ایران، ضمانت شرکت بیمه توسعه اسلامی یا ضمانت نامه های شرکتهای بیمه بین المللی می شود.

بازگشت منابع

وی با اشاره به تضمین بازگشت منابع بانک عنوان کرد: انتخاب این روشها با توجه به تخصص موجود در بانک، کمک می کند که منابع سرمایه گذاری شده توسط بانک در خارج به داخل کشور بازگردد و مشکلی در بازگشت منابع ایجاد نشود. گاهی ممکن است به دلیل مشکلات ایجاد شده در پی کاهش تقاضا، تاخیری در بازگشت سرمایه وجود داشته باشد اما در مجموع با ابزارهایی که در اختیار بانک قرار دارد، منابع بانک به صورت تضمین شده باز می گردد.

مراودات بانکی با عراق

پرویزیان در مورد مراودات بانک توسعه صادرات با بانکهای عراق گفت: طی سالهای اخیر مراودات مناسبی با برخی از بانکهای عراق به ویژه در بخش مربوط به نقل و انتقالات پول صادرکنندگان و قبول ضمات نامه ها برای شرکت در مناقصات و غیره داشته ایم. 

وی به ایجاد بانک مشترک توسط بانکهای کشاورزی و اقتصاد نوین در کشور عراق اشاره و بیان کرد: بانک توسعه صادرات با این بانک همکاری دارد. همچنین از امکانات بانک ملی ایران در عراق نیز استفاده می کنیم، مضافا اینکه بانک توسعه صادرات مجوزهایی برای فعالیت در این کشور دریافت کرده است.

اختصاص 1.5 میلیارد دلار به بخش توریسم و گردشگری  

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد اعطای تسهیلات به بخش توریسم و گردشگری گفت: ارائه تسهیلات به این بخش از کارهای مهم و ضروری است که از حدود 2 سال پیش وارد آن شدیم و چند پروژه در این خصوص در کشور اجرا کردیم و چند پروژه را نیز در دست اجرا داریم.

وی با اشاره به توافقنامه بانک با سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و ابلاغ مصوبه آن توسط دولت با پیگیری های معاونت سازمان گفت: این مصوبه هم اکنون در اختیار بانک مرکزی است که بر اساس آن 1.5 میلیارد دلار برای بخش توریسم و گردشگری در نظر گرفته شده است که امیدواریم اجرایی شود.

پرویزیان از تامین مالی چند پروژه در بخش گردشگری و توریسم ازمنابع بانک به صورت علی الحساب خبرداد و عنوان کرد: برای منابع مذکور بعضا سازمان گردشگری و میراث فرهنگی سوبسیدهایی را در نظر گرفته که در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار می دهد و بخشی از این منابع توسط این سازمان تامین و در اختیار بانکهای عامل قرار گرفته است. اما امیدواریم که منبع اصلی در آینده ای نزدیک در اختیار بانک قرار گیرد تا طرحهای معرفی شده توسط سازمان را اجرایی کنیم.

اعطای وام به موسسات پژوهشی

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای کمک به توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه زیربناها را در نظر داریم که از جمله آن پرداخت تسهیلات به بخشهای تحقیقاتی، پژوهشی، دانشگاهها، مراکز علمی، پژوهشگران جوان و خلاق در قالب تفاهم نامه، عقد قرارداد و کمکهایی که از طریق مجاری رسمی برای ارائه به آنها دریافت می کنیم، است.

وی اظهارامیدواری کرد که با کمک دانشگاهها، مراکز علمی و پژوهشی حرفه صادرات در کشور گسترش یابد و صادرکنندگان جدیدتری به جمع صادرکنندگان کشور اضافه شوند، همچنین شرایط برای صادرات پایدار آماده شود. مهمترین موضوع این است که چگونه همیشه به عنوان صادرکننده حضور داشته باشیم و صادرات پایدار را به عنوان یک فرهنگ و عمل دائمی پیگیری نمائیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به ایجاد شرکت سرمایه گذاری سفیران با مجوز بانک مرکزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: رویکرد اصلی این شرکت فراتر از مرزها است. ایجاد شرکتهای مشترک در خارج از کشور با کشورهای دوست و کشورهایی که جزو اولویت کاری جمهوری اسلامی ایران هستند، نظارت بر اجرای پروژه های خارج از کشور و سرمایه گذاری های مشترک در دستور کار این شرکت قرار دارد.

شرکت بازرگانی مشترک ایران- ونزوئلا به زودی تشکیل می شود 

وی از تشکیل شرکت بازرگانی مشترک ایران- ونزوئلا در آینده نزدیک با مشارکت شرکت سفیران، شرکت سرمایه گذاری غدیر، شرکت سرمایه گذاری بانک ملی و شرکت سووینکای ونزوئلا خبرداد و تصریح کرد: این شرکت در زمینه فعالیتهای خارج از کشور بانک، سرمایه گذاری های مشترک، نقل و انتقالات فنی و تکنولوژی برای ایران، ونزوئلا و کشور ثالث فعالیت خواهد کرد. ایجاد چنین شرکتهایی با سایر کشورها در دستور بررسی قرار دارد.

روابط کارگزاری با چین

پرویزیان در مورد مراودات بانک توسعه صادرات با بانکهای چینی نیز توضیح داد: با برخی از کشورهای چینی روابط کارگزاری برقرار کرده ایم، زیرا اینگونه اقدامات باعث ایجاد روابط اقتصادی مستقیم بین دو کشور می شود. بانک توسعه صادرات به دلیل حضور سایر بانکهای ایرانی در کشور چین فعلا قصد ندارد که در این کشور شعبه ایجاد کند، اما موضوع مشارکت با بانکهای دیگر کشور که در چین در حال فعالیت هستند به دلیل مناسبات بیشتر و بازار بزرگ چین مد نظر است.

وی مطرح کرد: صادرات در کشور باید به یک نقطه وحدت تبدیل شود که این روند در حال شکل گیری است، به علاوه صادرات به محوری تبدیل شده که تمام قوا و حتی تولید کنندگان و شبکه بانکی کشور نیز به آن توجه ویژه ای نشان می دهند و دیگر کمتر کسی نسبت به حضور ایران در بازارهای بین المللی و صدور خدمات فنی و مهندسی انتقاد می کند.

وی اضافه کرد: زمانی بود که برخی از افراد بانک توسعه صادرات و دستگاههای درگیر را زیر سئوال می بردند که چرا با وجود اینکه ایران در بسیاری از پروژه ها نیازمند سرمایه گذاری است، این سرمایه گذاری در بازارهای آسیای میانه، آفریقا، آمریکای جنوبی و غیره انجام می شود و اینگونه مسائل موانعی در مسیر صادرات بود.

حضور در 56 کشور دنیا

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه مطرح کرد: امروزه همه افراد حضور اقتصادی ایران را در فراتر از مرزها قبول دارند و حتی هم اکنون سئوالاتی مطرح می شود مبنی بر اینکه چرا در کشورهای کمی حضور داریم، این در حالی است که بانک توسعه صادرات ایران در 56 کشور دنیا در حال خدمت رسانی است.

وی گفت: حضور در کشورهای بیشتر تبدیل به یک خواسته شده که نیازمند ابزارهای تسهیل کننده این امر از قبیل افزایش تعداد شعب به منظور کمک بیشتر به صادر کنندگان است تا هزینه های تامین منابع مالی و سرمایه گذاری آنها کاهش یابد.

به گفته پرویزیان در پی تغییر نگرش از اینکه چرا به جای بازار داخلی در بازارهای خارجی حضور می یابیم به اینکه در کشورهای بیشتری حضور یابیم، ظرفیت صدور خدمات فنی ومهندسی از 70 میلیون دلار در حدود 10 سال گذشته به 2.5 میلیارد دلار در زمان حاضر افزایش یافته است، این ظرفیت در کمترین برآوردها بیش از 10 میلیارد دلار است.

افزایش 5 میلیارد دلاری سرمایه بانک توسعه صادرات

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در روز ملی صادرات سال گذشته بحث افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات را به میزان 5 میلیارد دلار مطرح کرد که ضرورت اختصاص آن در دستگاههای اجرایی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، وزارت بازرگانی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری مورد تائید قرار گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و تحقق خواسته رئیس جمهور، دسترسی به بازارهای خارجی افزایش یابد و موضوع برابری صادرات غیر نفتی و واردات طی یک برنامه محقق شود. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =