نفت گاز جایگزین CNG می‌شود؟

طی برنامه پنجم توسعه، سهم بنزین و گازوئیل در سبد سوختی کشور 70 درصد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عباس کاظمی ـ مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، با اظهار این مطلب خاطرنشان کرد: سبد سوخت در برنامه پنجم توسعه متشکل از70درصد بنزین و نفت گاز، 25 درصد ال.پی.جی و سی.ان.جی و 5 درصد برق و هیبرید است.

وی با اشاره به این که پیشنهاد شرکت بهینه‌سازی برای سبد سوخت تا پایان چشم‌انداز 1404 بود، گفت: البته مسوولان نظر دارند که تا پایان پنج سال به این ترکیب برسند، در حالی که ما فکر می‌کنیم به زمان بیشتری نیاز است.

او تاکید کرد: تا پیش از این بنزین و سی.ان.جی جزو سبد سوخت بود که 87 درصد آن را بنزین و مابقی آن را سی.ان.جی تشکیل می‌داد و گازوئیل در سبد وجود نداشت.

وی درباره ترکیب دقیق هر کدام از سوخت‌ها در سبد کلی گفت: جزئیات را شرکت‌ ملی نفت تعیین خواهد کرد. البته برای 70 درصد بنزین و نفت گاز، سهم 50 درصدی بنزین و 20 درصدی نفت گاز خوب است.

کاظمی با تاکید بر این‌که در سبد فعلی، سهم نفت گاز قطعا بیشتر از سی.ان.جی است، تاکید کرد: در سبد سوخت مصوب ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، گازوئیل به عنوان سوخت دوم بعد از بنزین در مطرح شده است.

او در پاسخ به این که آیا این کار مغایر با برنامه‌هایی که برای توسعه سی.ان.جی درنظر گرفته شده نیست؟ گفت: مغایر نیست؛ چرا که نفت گاز به سی.ان.جی فشار نمی‌آورد و سی.ان.جی سهم قابل قبولی دارد.

وی با تاکید بر این که با بررسی‌های زیاد به این سبد رسیدیم، اظهار کرد: با توجه به این‌که نقش خودروهای برقی و هیبریدی تا سال 2030 برجسته خواهد شد و از 250 خودرو 60 خودرو هیبریدی خواهد بود، ما نیز به این موضوع توجه خاصی داشتیم. دنیا در حال حاضر به سمت محدود کردن سوخت‌های فسیلی است.

کاظمی تاکید کرد: در این میان باید نقشه‌ راهی برای خوردوساز نیز تهیه شود که سبد به این نقشه راه کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به موازنه منفی گازوئیل گفت: در حال حاضر باید روزانه 10 میلیون گازوئیل وارد کنیم و این در حالی است که گازوئیل وارداتی با داخلی مخلوط می‌شود؛ در حالی که باید مثل بنزین دو نظام عرضه برای سوخت گازوئیل در نظر گرفته شود؛ چرا که باید این گازوئیل مناسب خودروهای سواری دیزلی نیز باشد.

وی افزود: در تعیین سبد سوخت عوامل مختلف اقتصادی، زیست محیطی، امنیتی و زیر ساخت‌های لازم کشور در نظر گرفته شده است. البته نمی‌توان به هر کشوری یک سبد سوخت در نظر گرفت، چرا که بنا به عوامل مختلف و شرایط محیطی و زیرساختی آن کشور سبد سوخت خاص مطرح می‌شود و بنابراین شرایط در آمریکا بیشتر از بنزین و دراروپا بیشتر از نفت گاز استفاده می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =