ژاپن رکورد دار هزینه‌های تدفین در جهان

یکی از هزینه‌های مشهور و شناخته شده، هزینه مربوط به مراسم تدفین است که در سرتاسر جهان مشابه است. اما در میان کشورهای مختلف، ژاپن آمار جالبی را در این هزینه‌های سرسام آور تدفین به خود اختصاص داده که دانستن بعضی از جزئیات آن خواندنی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک 90درصد از مراسم تدفین ژاپنی‌ها به سبک بودایی انجام می‌شود. در مراسمی که به نام «آب آخرین لحظه» نامیده می‌شود روی لب‌های شخص مرده آب پاشانده می‌شود و روی سینه مرده یک خنجر قرار می‌دهند که به عقیده آنها باعث خروج شیطان از بدن شخص فوت شده می‌شود. اما مراسم تدفین در ژاپن جدا از این آداب و رسوم خاصش یک ویژگی منحصر‌به‌فرد دیگر هم دارد و آن گران بودن هزینه‌های مربوط به مراسم تدفین است. مراسم تدفین در ژاپن جزو گران‌ترین‌ها در جهان به حساب می‌آید. قیمت متوسط یک مراسم تدفین در ژاپن حدود 5 .1 میلیون ین است (معادل 14 هزار دلار آمریکایی) که این رقم بسیار بالایی است.

بر اساس یکسری تحقیقات دیگر که در این کشور انجام شده قیمت بعضی از مراسم تدفین به 8 .3 میلیون ین هم رسیده است. یکی از هزینه‌های رایج مربوط به هزینه موبدهای برگزار کننده مراسم است. این موبدها که مراسم تدفین و دعاهای مربوط به تدفین را انجام می‌دهند مبلغی حدود 480 هزار ین دستمزد دریافت می‌کنند. به‌طور کلی مراسم تدفین برای گردانندگان این صنعت تبدیل به تجارتی بزرگ شده که منافع بسیاری را برایشان به همراه دارد. در ژاپن بیش از 45 هزار مکان مخصوص برای مراسم تدفین و حاشیه‌های مربوط به این مراسم وجود دارد. از آنجا که جمعیت میانسال ژاپن رو به افزایش است کارشناسان احتمال می‌دهند که تا سال 2035 حدود 7 .1 میلیون نفر در این کشور خواهند مرد که درآمد حاصله از این مراسم‌ها برای گردانندگان صنعت تدفین حدود دو تریلیون خواهد بود. البته این رقم تنها یک احتمال ارقامی است شاید نشود زیاد جدی‌اش گرفت.

خانواده‌های داغدیده دلیل اصلی گرانی‌اند

علت‌های زیادی برای گرانی هزینه‌های تدفین در ژاپن وجود دارد که علت بارز آن به خاطر خانواده‌های داغدیده است چون اکثر خانواده‌هایی که افراد نزدیک خود را از دست می‌دهند نسبت به چانه زدن در مورد قیمت تردید دارند زیرا آنها این تصور را دارند که هرگونه چانه زدن در مورد مراسم تدفین به نوعی بی‌قدر کردن شخص فوت شده است و این مساله باعث می‌شود که گردانندگان مراسم تدفین از این ویژگی به نفع خود سوء استفاده کنند و شاید این دلیل واقعی و قابل قبول گرانی هزینه‌ها در ژاپن باشد. حتی در بعضی موارد خانواده‌ها تا تمام نشدن مراسم هیچ سوالی در مورد قیمت مراسم نمی‌کنند. تحقیق سال 2005 نشان داد که 36 درصد از مشتریان حتی صورتحساب هم برای پرداخت هزینه دریافت نکردند و بدون چانه زدن مبلغ تقاضا شده را پرداختند و 96 درصد از این خانواده‌ها عقیده داشتند که انتخاب نوع خدمات برای مراسم تدفین چندان ضروری نیست و نحوه خدمات را به عهده خود برگزار‌کننده مراسم می‌گذاشتند.

پیش‌فروش هزینه‌های تدفین

اما موضوع جالب در بین گردانندگان مراسم رقابتی است که با قیمت‌های سرسام‌آور در جریان است و گویی مرزی هم نمی‌شناسد.بعضی از این خانه‌های برگزار کننده مراسم تدفین قیمت‌های عجیب و غیر قابل قبولی را پیشنهاد می‌دهند. قیمت مراسم تدفین بعضی از این خانه‌ها به 200 هزار ین هم رسیده است که از لحاظ استاندارد در سطح بالایی قرار دارد. اما نکته جالب دیگر این است که بعضی از گردانندگان این مراسم حتی ژاپنی هم نیستند و این نشان می‌دهد که خبر سوددهی مراسم تدفین به تمام جهان رسیده است. اخیرا هتل‌هایی که درآمد پایینی دارند اقدام به برگزاری مراسم تدفین کرده‌اند تا ضرر خود را از این طریق جبران کنند. قیمت مراسم تدفین هر روز در حال افزایش است و در کنار آن تقاضا برای آن همچنان در حال افزایش است. حتی عده‌ای از ژاپنی‌ها برای اینکه هزینه مراسم تدفین خود را بعد از مرگ تا اندازه‌ای کم کنند ماهیانه مبلغی حدود 10 هزار ین به خانه‌های اجراکننده مراسم تدفین می‌پردازند.

گران‌ترین مجلس تدفین در تاریخ

جدا از ژاپن و تومار بلند هزینه‌های تدفین، بد نیست گذری به گذشته داشته باشیم. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم و سرکی به مراسم‌های تدفین انسان‌های قبل از خود بزنیم نام اسکندر کبیر بیشتر از هر شخص دیگری در فهرست گران‌ترین و تجملاتی‌ترین مراسم تدفین به چشم می‌خورد. نعش کشی که جسد این پادشاه تاریخی را بر خودش حمل می‌کرد به بزرگی یک ساختمان بود اما تنها بزرگ بودن این نعش‌کش دلیل گرانی مراسم تدفین اسکندر نبود. این نعش‌کش بزرگ با طلا و جواهرات قیمتی تزئین شده بود که 64 اسب قوی هیکل آن را حمل می‌کردند. قیمت این مراسم تدفین به ارزش امروزی‌اش مبلغی حدود 600 میلیون دلار است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

93  −    =  86