نرخ واقعی بیکاری بیش از ۱۴ درصد است

عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور با رد نرخ بیکاری 11.3 درصدی تابستان سالجاری، نرخ واقعی بیکاری را 14 تا 16 درصد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر از نوسانات محسوس نرخ بیکاری در فصول مختلف سال خبر داد و گفت: به صورت کلی در فصول مختلف سال نرخ بیکاری دستخوش تغییراتی می شود به نحوی که کم شدن کارهای ساختمانی در زمستان به عنوان یکی از عوامل ایجاد نوسان قابل ذکر است.

عضو کمیته دفاع از انجمن های صنفی کارگری سراسر کشور از وجود اختلاف نظر آماری بین مراکز دولتی خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر بین بانک مرکزی و مرکزآمار ایران اختلاف نظرهایی در زمینه مرجع تعیین نرخ تورم به وجود آمده است.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: تجربه نشان می دهد که مرکز آمار ایران به لحاظ تخصصی توان ارائه آمارهای تخصصی در زمینه نرخ تورم را ندارد و در این زمینه آمارهای بانک مرکزی قابل استناد است.

وی با بیان وجود بی ثباتی آماری در کشور، ادامه داد: در زمینه کاهش نرخ بیکاری نیز یکی از راهکارهای دولت در سالهای گذشته برای اشتغالزایی حمایت از بنگاههای کوچک زودبازده بوده است.

این مقام مسئول در بخش کارگری در زمینه افزایش مجدد نرخ بیکاری به توقف اجرای طرح بنگاههای زودبازده اشاره کرد و افزود: وزیر کار سابق در اواخر دوره مدیریت خود بر وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرده بود که اگر بانک مرکزی کمک بهتری در زمینه تامین منابع بنگاهها انجام می داد قطعا نرخ بیکاری تک رقمی می شد.

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف خاطر نشان کرد: به دلیل اتخاذ سیاست انقباظی توسط بانک مرکزی بخشی از بنگاههای که توانسته بودند درصدی از تسهیلات خود را دریافت کنند نیز با مشکل گردش مالی مواجه شدند و از این رو با ادامه روند عدم تسهیلات دهی بانکها اخراج نیروی کار افزایش پیدا کرد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه واقعیت این است که نرخ بیکاری تک رقمی برنامه چهارم محقق نشده است، افزود: متاسفانه در سالهای گذشته نه تنها نرخ بیکاری کاهش نیافته است بلکه در تثبیت اشتغال موجود نیز مشکلاتی به وجود آمد.

عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور با اعلام وجود 4 میلیون نفر بیکار در کشور، گفت: در این زمینه مرکز آمار با در نظر گرفتن 1 یا 2 ساعت کار در هفته گستره شاغلین را افزایش داده به نحوی که آمارهای این مرکز بیکاران را 2/5 میلیون نفر اعلام کرده است که با واقعیت مطابقت ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فردی که 10 ساعت هم در هفته کار داشته باشد نمی تواند هزینه های خانواده خود را تامین کند، تاکید کرد: مشاغل کاذب نباید به عنوان شغل محسوب شوند.

به گفته حاج اسماعیلی، شاغل واقعی کسی است که مراحل ثبت شغل وی در تامین اجتماعی طی شده باشد و از طریق مکانیزم خاصی که قانون کار تعیین کرده است توسط ادارات کار و سازمانهای کارگری و کارفرمایی نیز قابل شناسایی باشد.

این فعال کارگری نرخ واقعی بیکاری در کشور را رقمی بیش از 14 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: این رقم در برخی از استانها از 16 درصد نیز بیشتر است و در فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز بین 22 تا 25 درصد تخمین زده می شود.

حاج اسماعیلی از بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی انتقاد کرد و گفت: دولت برای این افراد هزینه کرده است، حال چرا باید نرخ بیکاری آنها از متوسط نرخ بیکاری کشور بالاتر باشد؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  21