جزئیات مذاکرات نفتی و گازی ایران و روسیه در تهران

سوآپ گاز ، اجرای 15 طرح جدید نفت و گاز، ساخت پالایشگاه نفت در حاشیه دریای خزر و تاسیس یک شرکت مشترک نفتی از مهمترین محورهای مذاکرات کارگروه مشترک مقامات نفت و انرژی ایران و روسیه در تهران است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

غلامحسین نوذری و سرگئی اشماتکو وزیران نفت و انرژی جمهوری اسلامی ایران و روسیه 26 اسفند ماه سال گذشته در حاشیه یکصد و پنجاه و دومین اجلاس اوپک در وین تفاهم نامه همکاری با محورهای سوآپ نفت و گاز از کشورهای آسیای میانه، مرکزی و حوزه قفقاز به خلیج فارس، ایجاد یک شرکت مشترک نفتی با هدف انجام فعالیتهای مشترک در دو کشور و کشورهای ثالث، اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز امضا کردند.

پس از امضای این تفاهم نامه مذاکرات مقامات دو کشور برای رسیدن به یک توافق نهایی و تبدیل این تفاهم به قرارداد اجرایی ادامه داشته است به طوری که اخیرا در نشست مشترک مدیران شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در تهران زمینه های همکاری برای توسعه 13 طرح جدید نفت و گاز همچون میادین نفتی ویزنهار، چشمه خوش، البرز، بوشگان، بوشهر و کوه کاکی و میادین گازی گردان، عسلویه، مختار، سلخ،  گشوی جنوبی، فاز 12 پارس جنوبی و پروژه NGL3100 مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه برای ساخت خطوط انتقال نفت خام نکا – بندر جاسک و خط لوله انتقال گاز سرخس – جاسک انجام گرفته که پیش بینی می شود در دور جدید مذاکرات دو کشور در تهران توافقهای جدیدی حاصل شود.

محورهای کاری کارگروه مشترک نفت و گاز ایران و روسیه 

به دنبال برگزاری کمیته های قبلی مشترک وزارت نفت و انرژی ایران و روسیه قرار بود تا کارگروه مشترک دو کشور تا شهریور ماه سالجاری تشکیل شود.

به گزارش مهر، تأسیس شرکت مشترک برای فعالیت در ایران، روسیه و کشور ثالث، همکاری گازپروم در توسعه فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین نفت و گازی، مشارکت گازپروم در ساخت خط لوله صلح (IPI)، همکاری سه جانبه، ایران، روسیه و قطر در زمینه گاز طبیعی، تولید و بازار LNG، سوآپ گاز طبیعی، ساخت پالایشگاه نفت در یکی استانهای حاشیه دریای خزر، همکاری سه جانبه ایران، روسیه و ترکمنستان در توسعه میادین گازی ترکمنستان و مشارکت در انتقال گاز این کشور و سایر کشورهای آسیای میانه به بازارهای بین‌المللی، همکاری ایران و روسیه در پروژه‌های ساخت خط لوله نفت نکا- جاسک، خط لوله گاز سرخس- جاسک، مشارکت در زمینه‌های مطالعاتی، پژوهشی و انتقال تکنولوژی در صنایع نفت و گاز از مهمترین محورهای کارگروه مشترک نفت و گاز ایران و روسیه است.

اما گفته می شود در مذاکرات پیش روی تاسیس شرکت مشترک نفتی ایران و روسیه و تعیین چارچوب سوآپ گاز بین دو کشور نسبت به سایر محورهای مطرح شده در اولویت قرار دارد.

پیش از این نیز مسئولان وزارت نفت از ایجاد زمینه برای سوآپ روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از سرزمین ایران با مشارکت گازپروم روسیه از دریای خزر به خلیج فارس خبر داده بودند.

هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه روزهای 8 و 9 آذر ماه جاری با حضور سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه در تهران برگزار می شود.

در این نشست همکاریهای اقتصادی، بازرگانی و انرژی تهران – مسکو در چارچوب سه کمیته انرژی و نیرو، حمل و نقل و ارتباطات و  بازرگانی و امور بانکی در 2 روز مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

منبع:مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄  8  =