علت کاهش هزینه تراکنش های ناموفق

مهران شریفی مدیر نظام پرداختهای بانک مرکزی در مورد دلایل کاهش هزینه تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی طی یک ماه اخیر، اظهار داشت: بانک مرکزی با بانک‌های ملی و صادرات که از جمله بزرگترین بانک‌های کشور با بالاترین ارقام هزینه تراکنش ناموفق هستند، جلساتی را گذاشت و در این جلسات با کار کارشناسی علل بروز تراکنش ناموفق را در این دو بانک شناسایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک وی افزود: با تشکیل این جلسات اصلاحاتی انجام شد که در نتیجه آن تراکنش‌های ناموفق دو بانک صادرات و ملی کاهش پیدا کرد و این فشار بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر باعث شد تا بانک‌ها با کار کارشناسی در سیستم‌های خود علل بروز تراکنش‌های ناموفق خود را پیدا کنند.
به گفته مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، تنها دلیل کاهش تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی فشار بانک مرکزی به بانک‌ها برای بررسی مشکلات تراکنش‌ها و رفع آنها بوده است.
شریفی به دریافت کارمزد تراکنش ناموفق از بانک‌ها اشاره و اضافه کرد: زمانی که مشتری کارت بانک ملی را دارد و قصد برداشت پول از خودپرداز بانک صادرات را داشته باشد، شتاب ابن خواسته را به سیستم بانک ملی منتقل می‌کند ولی در صورتی که بانک ملی بعنوان بانک صادرکننده کارت به دلایل فنی قادر به ارائه این سرویس نباشد، تراکنش ناموفقی به وجود می‌آید و مشتری نمی‌تواند سرویسی که درخواست کرده است را دریافت کند.
وی ادامه داد: در این حالت به دلیل اینکه بانک ملی نتوانسته سرویس مورد نظر مشتری را ارائه دهد و باعث ایجاد تراکنش ناموفق شده است باید کارمزد این تراکنش‌ را به بانک مرکزی پرداخت کند.
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: اگر تعداد تراکنش‌های ناموفق یک بانک تا 5 درصد کل تراکنش‌های شتابی آن بانک باشد، بانک مرکزی هیچ جریمه‌ و یا کارمزدی را دریافت نمی‌کند ولی اگر بین 5 تا 10 درصد کل تراکنش‌های شتابی آن بانک در روز باشد به ازای هر تراکنش ناموفق، بانک مرکزی 50 تومان کارمزد دریافت می‌کند.
وی ادامه داد: اگر این تعداد بین 10 تا 15 درصد باشد بانک مرکزی به ازای هر تراکنش ناموفق 100 تومان و اگر از 15 درصد بالاتر باشد 150 تومان دریافت می‌کند.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی به بانک‌ها تأکید کرد تا علل تراکنش های ناموفق را بررسی و وجود ضعف در سخت افزار و یا نرم افزار را تعیین کنند.
به گفته وی بانک مرکزی نمی‌تواند رأسا جزئیات و علل این بروز این مشکلات را بررسی کند.
وی با اشاره به اینکه بانک‌ها برای کم شدن کارمزد تراکنشهای ناموفق خود مجبور به بررسی و کشف دلایل تراکنش‌های ناموفق شدند، گفت: وضع کردن کارمزد به خاطر فشار به بانک‌ها برای شناسایی و رفع مشکل تراکنش‌های ناموفق آنها بود و این اتفاق در مهرماه رخ داد و تأثیرات آن نیز در سیستم بانکی نمایان شد.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +    =  5