استقبال سرد بانک ها از صدور کارت اعتباری

بانکداری الکترونیک بررسی می کند:

تنها نیم درصد کل کارت های صادر شده در شبکه بانکی به کارت اعتباری اختصاص یافته که این امر نشان دهنده استقبال سرد بانک ها از مجوز بانک مرکزی مبنی بر صدور کارت اعتباری است این در حالی است که کارشناسان معتقدند،ساختار صدور کارت اعتباری باید تغییر کند به طوریکه بانک ها جهت صدور کارت به جای اجبار ،انگیزه پیداکنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اواخر سال 87 بانک هامجوز صدور کارت اعتباری به صورت قرض الحسنه وبه میزان 600هزار تومان راازبانک مرکزی دریافت کردند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد مجموع کل کارت های اعتباری صادر شده تا شهریور سال 88،بالغ بر379756 کارت بوده که از این تعداد 190985کارت به تهران و188771کارت به استان ها اختصاص یافته است.

بنابر این گزارش، اقتصاد نوین 2462کارت ،پارسیان 236739کارت، پاسارگاد 21923،سامان 11215، صادرات 99911،کشاورزی 4165،مسکن 137وملی 3204کارت اعتباری طی این مدت صادر کرده اند.

این گزارش حاکی است،مجموع کارت های اعتباری صادر شده تا پایان سال 87بالغ بر 328084بوده که از این تعداد 2088کارت به اقتصاد نوین ،236636کارت به پارسیان،14393کارت به پاسارگاد ،8263کارت به سامان،62561کارت به بانک صادرات، 4143کارت به بانک کشاورزی اختصاص یافته وبانک ملی ومسکن نیز طی این دوره کارتی صادر نکرده اندکه این آمار بیانگر ان است که نسبت های صدور کارت اعتباری در مقایسه با سال گذشته تغییرچندانی نداشته است.

علاوه براین، آمارها نشان می دهد ، تنها نیم درصد کل کارت های صادر شده در شبکه بانکی به کارت اعتباری اختصاص یافته که این امر نمایانگر استقبال سرد بانک ها از مجوز بانک مرکزی مبنی بر صدور کارت اعتباری است.

 

بی توجهی بانک مرکزی به محیط واقعی

یکی از مهمترین علل این استقبال سرد بی توجهی بانک مرکزی به محیط واقعی بازار ایران است ،در حالی که هزینه پول با توجه به تورم بالا است نمی توان از بانک ها انتظار داشت از این طرح استقبال کرده و600هزار تومان قرض الحسنه در قالب کارت اعتباری به مشتریان اعطا کنند.

از طرف دیگر از 18میلیون خانوار بیش از 13میلیون انها حقوق بگیر هستند که نسبت کمی از آنها بالای 600هزار تومان حقوق دریافت می کنند بنابراین اعتبار 600هزار تومانی دور از واقعیت جامعه است واگر فرض کنیم این 18میلیون خانوار بخواهند تنها 100هزار تومان نیز به شکل قرض الحسنه از بانک اعتبار دریافت کنند ،منابع بانک ها حدود 2هزار میلیارد تومان بلوکه خواهد شد.

صدور کارت اعتباری مستلزم سیستم اعتبارسنجی جامع

از انجا که صدور کارت اعتباری برای مشتریان مستلزم اطلاعات دقی وشفاف آنها است بنابراین وجود یک سیستم اعتبار سنجی جامع ضروری به نظر می رسدکه لازمه این سیستم اعتبار سنجی نیز وجود یک کربنکینگ جامع وشبکه یکپارچه بانکی است که در حال حاضر درسیستم بانکی کشور کربنکینگ به معنای واقعی وجود ندارد.

این گزارش می افزاید ،یکی از مسیرهای استقبال مردم از دستگاههای پایانه فروش صدور کارت های اعتباری است به گونه ای که مشتریان بدون نگرانی از نبود نقدینگی از طریق کارت های اعتباری از posها استفاده کنند که این امر ضرورت رواج استفاده از کارت های اعتباری در جامعه را دوچندان می کند.

بنابراین صدور کارت اعتباری بدون توجه به مقوله مهم اموزش وفرهنگ سازی معنایی ندارد.

 

راهکار ترویج استفاده از کارت اعتباری در جامعه

به نظرمی رسد ، فرایند وساختار صدور کارت اعتباری باید تغییر کند به طوریکه بانک ها جهت صدور کارت به جای اجبار ،انگیزه پیداکنند.

برخی کارشناسان بانکی معتقدند، می توان از عقد جعاله به جای قرض الحسنه برای صدور کارت اعتباری استفاده کرد به طوریکه بانک ها بابت صدور این کارت وارایه خدمات از مشتری سود دریافت کنند تا زمینه های انگیزشی این کار فراهم شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  +    =  88