محاسبه نسبت کفایت سرمایه در بانک توسعه صادرات

برای نخستین بار در سیستم بانکی کشور،‌ بانک توسعه صادرات موفق به محاسبه نسبت کفایت سرمایه بر اساس استاندارد بین المللی بازل 2 شد که بر این اساس رکن یک توافقنامه مذکور را به اجرا درآورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، رئیس اداره مدیریت ریسک این بانک با بیان این مطلب افزود: هدف توافقنامه بازل 2 ایجاد یک استاندارد بین المللی جهت حفاظت در مقابل انواع ریسکهای مالی و عملیاتی و تعیین سرمایه لازم برای پوشش این ریسکها می باشد.


مرتضی ذکاوت گفت: ‌بانک توسعه صادرات ایران با راه اندازی نظام سنجش ریسک اعتباری و مدلسازی ریسک بازار موفق به انجام محاسبات مربوط به استاندارد بازل 2 شده است.
وی این توافقنامه را بر پایه سه رکن حداقل الزامات سرمایه، نظارت بر بانکها، مقررات انضباطی بازار خواند و خاطرنشان کرد: چارچوب بازل 1 بسیار ساده بوده و تنها به بخشهایی از هر یک از این سه رکن پرداخته است.
وی افزود: به عنوان مثال بازل 1 در ارتباط با رکن اول تنها به ریسک اعتباری و بازار به شکلی ساده پرداخته و ریسک عملیاتی را در نظر نگرفته است.
ذکاوت با اعلام اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید بسیاری برای پیاده سازی این استاندارد بین المللی در کشور دارد گفت: پس از گذشت 5 سال از انتشار این توافقنامه این استاندارد به طور گسترده­ ای مورد پذیرش کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته و حتی بازل 3 نیز در راه است.
رئیس اداره مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات استاندارد تصریح کرد: بازل 2 به الزامات مدیریت ریسک و سرمایه ای انسجام می بخشد تا این اطمینان حاصل شود که بانکها سرمایه مناسب را برای انواع ریسک ها نگهداری کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  ⁄    =  14