کارمزد پلکانی با افزایش رقم حواله افزایش می‌یابد

بانک‌های کشور به تازگی اخذ کارمزد از خدمات بانکی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، این کار در پی ابلاغ دستورالعملی از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

به نقل از شبکه ایران، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اعلام اینکه بهره‌گیری از سرویس انتقال وجه دارای کارمزد است، افزود: براین اساس انتقال وجه از طریق عابر بانک به سایر بانک‌ها نیز دارای کارمزد است.
به تازگی بانک‌های کشور اخذ کارمزد از خدمات بانکی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این کار در پی ابلاغ دستورالعملی از سوی بانک مرکزی به بانکها انجام شده است. گفته می‌شود این بخشنامه به منظور گسترش فرهنگ استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی است.

در حالی که هنوز زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این مزیت و همچنین فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیکی در کشور به طور کامل جا نیفتاده است اما در پی ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی، تقریبا تمام بانک‌ها برای اخذ فیش قبض تلفن همراه 200 تومان کارمزد دریافت می‌کنند. در مجموعه پیش‌نویس آئین‌نامه‌های تحول در رفتار نظام بانکی کشور، بانک مرکزی منطقی کردن نرخ خدمات کارمزد بانکی را حداکثر معادل 2/1 برابر میانگین هزینه انجام هر خدمت در نظر گرفته است.

به گفته مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، اگر مبلغی که قرار است از طریق بانکی به بانک دیگر حواله شود یک میلیون تومان باشد، کارمزدی معادل 500 تومان خواهد داشت. در صورتی که میزان حواله بین یک تا دو میلیون تومان باشد کارمزد آن 700 تومان خواهد بود.
اما بانک مرکزی اعلام کرده،‌ میزان کارمزد پلکانی و با افزایش رقم حواله افزایش خواهد یافت. اما با وجود آنکه سرویس‌های بانکداری الکترونیک مستلزم دریافت هزینه است بانک مرکزی برنامه‌ای برای افزایش کارمزد در بانکداری الکترونیک ندارد.

اخذ کارمزد برای تشویق
مسوولان بانک مرکزی هدف از گرفتن این میزان کارمزد را تشویق مردم به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی و جلوگیری از ترافیک شهری و ازدحام در بانک‌ها عنوان کرده‌اند.
در همین زمینه درویشی، مدیر اداره نظارت بر بانک‌های بانک‌مرکزی اظهار داشته بود: روال طولانی از طریق سیستم سنتی طی می‌شود که هزینه‌ای بیش از دو تا سه‌هزار تومان را به مشتریان تحمیل می‌کند.

برهمین اساس، اگر کسی به روش سنتی در این زمینه اقدام کند، از وی کارمزد اخذ می‌شود اما اگر کسی به روش الکترونیکی کار خود را انجام دهد، به منظور تشویق مردم به استفاده از بانکداری الکترونیک، کارمزدی از وی اخذ نخواهد شد.
بانک مرکزی در حالی با ابلاغ اخذ کارمزد از مشتریان بانک قصد تشویق مردم به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را دارد که هنوز بانکداری الکترونیک از جمله سیستم  ساتنا به‌رغم پیشرفت‌های زیاد، همچنان کاستی‌های فراوانی داشته و جوابگوی نیاز مشتریان نظام بانکی کشور نیست.

از جمله مهمترین اهداف و برنامه‌های سیستم بانکی در سال‌‌های گذشته دستیابی به خدمات پیشرفته بانکداری الکترونیکی بوده است. تحقق این اهداف به عنوان یکی از اجزای برنامه دولت الکترونیکی، اگرچه با توفیق‌هایی همراه بوده ولی به طور کامل انتظارات دولت و کارشناسان امور بانکداری را برآورده نکرده است.
به گفته کارشناسان، تغییر روش‌های بانکداری از سنتی به مدرن، نیازمند تغییر در ابزار و فناوری‌ها از یک سو و فرهنگ‌سازی از سوی دیگر است. در حالی که در سال‌های گذشته به‌رغم تمام تلاش‌ها برای به روز کردن تکنولوژی بانکداری به جهت عدم تغییر در فرهنگ بانکداری کشور، سرعت مطلوبی در گسترش خدمات الکترونیک بانکداری مشاهده نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  4