جریمه سرعت غیرمجاز در ایران۳۰هزار؛ در سوئد معادل۶۴۰هزارتومان

رکورد سالانه 23 هزار نفر تلفات در تصادف‌های جاده‌ای ایران، قرار داشتن ایران در رده ‌10 کشور اول جهان از نظر بالا بودن کشته‌های رانندگی، تحمیل خسارتی بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان ( تنها از نظر سخت افزاری) و همچنین هدر رفتن هفت درصد از تولید داخی ملی در این تصادفات، از مشکل مزمنی در ایمنی راه خبر می‌دهد که باید در این راستا چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

طبق محاسبات پژوهشکده حمل و نقل، یک تصادف سنگین منجر به فوت بالغ بر پنج میلیارد تومان، تصادف سنگین بدون فوت بالغ بر دو میلیارد و 400 میلیون تومان و همچنین فوت یک انسان در تصادفات رانندگی بالغ بر 700 میلیون تومان خسارت به جامعه تحمیل می‌کند.

به گفته مدیرکل فناوری و مطالعات ایمنی راه‌ها، ایران حداقل به طور مستقیم و غیرمستقیم روزانه بیش از ‌20 میلیارد تومان در تصادفات رانندگی زیان می‌بیند و حوادث رانندگی دومین عامل فوت در ایران به شمار می‌رود، درحالی‌که این عامل در آمار جهانی در رده 9 قرار دارد.

مهران قربانی اضافه کرد: در ایران ‌60 درصد از موارد جرحی و حوادث منجر به فوت متعلق به حوادث رانندگی هستند، اما در آمار جهان این رقم ‌25 درصد است. همچنین از نظر شاخص تعداد کشته به 100 هزار نفر جمعیت، ایران در میان ‌178 کشور در رده ‌10 کشور پایین قرار دارد.

وی تصریح کرد: ضرر اقتصادی روزانه ‌20 میلیارد تومان، از عواقبی است که هر روزی که ما ایجاد مدیریت موثر ایمنی را به تاخیر بیاندازیم، دچار آن خواهیم شد.

گفتنی است، با توجه به این‌که سفرهای جاده‌ای ایرانیان هفت برابر کشورهای اروپایی است و بیشترین حجم جابه‌جایی نیز در 180 هزار کیلومتر جاده موجود در کشور انجام می‌شود که در بروز تصادفات و تلفات این بخش، راننده بیشترین سهم را دارد، کارشناسان، آموزش و ارتقای فرهنگ رانندگی و ترافیکی را بهترین راهکار در کاهش تصادفات می‌دانند و همچنین از کارآمد نبودن قوانین و جرایم رانندگی انتقاد دارند.

کارشناسان براین باورند که بازدارنده بودن قوانین رانندگی و بالا بودن میزان جرایم و اعمال با شدت آن در کشورهای اروپایی عامل اصلی پایین بودن تصادف‌ها و تلفات رانندگی در این کشورهاست. به عنوان نمونه در حالی‌که برخی از هزینه‌های جاری زندگی در ایران و سوئد همچون قیمت مسکن یا رستوران ارقامی نزدیک به هم هستند، جریمه سرعت غیرمجاز در ایران معادل 30 هزار تومان و در سوئد به نرخ پول ایران معادل 640 هزار تومان است.

در این راستا اصلاح قانون دریافت جرایم رانندگی و رسیدگی به تخلفات حمل و نقل در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی است که بر اساس گفته مسوولان مربوطه در صورت تصویب، حداقل 20 درصد از تلفات رانندگی کاهش می‌یابد.

دراین اصلاحیه امتیاز منفی در نظر گرفته شده و برای تکرار تخلفات حادثه‌ساز، ابطال گواهینامه فرد تعیین شده است. همچنین جریمه سرعت غیرمجاز در این اصلاحیه 35 تا 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است. استفاده از تجهیزات الکترونیک و هوشمند برای کنترل و نظارت نیز تکلیف شمرده شده و بخشی از جرایم رانندگی نیز به وزارت راه و بخشی به پلیس راهور به منظور ارتقا ایمنی داده می‌شود.

طبق برنامه چهارم توسعه سالانه باید حداقل 10 درصد روند تلفات و کشته‌های تصادفات رانندگی کاهش یابد، اما این میزان کاهش تاکنون محقق نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  9