حذف کامل نمره در دبستان‌ها تا سال ۹۳ـ۱۳۹۲

در سال تحصیلی 93ـ1392 با اجرای این شیوه در رابطه با 100 درصد دانش‌آموزان پایه پنجم، تمام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با روش توصیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از فارس، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: ارزشیابی وضعیت دانش‌آموزان به شیوه توصیفی، تا پایان سال تحصیلی 93ـ1392 در تمام پایه‌های مقطع ابتدایی اجرا می‌شود.

فاطمه قربان با اشاره به اجرای طرح ارزشیابی وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی با شیوه «توصیفی» به‌جای شیوه «کمّی و نمره‌ای» اظهار داشت: در سال تحصیلی گذشته 100 درصد دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و 30 درصد دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی به شیوه توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در سال تحصیلی جدید نیز، 100 درصد دانش‌آموزان اول و دوم ابتدایی به‌ همراه 30 درصد دانش‌آموزان سوم ابتدایی، با این شیوه ارزیابی می‌شوند.

وی ادامه داد: روش ارزشیابی توصیفی در سال تحصیلی 91ـ1390 برای 100 درصد دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی و 30 درصد از دانش‌آموزان پایه چهارم و پس از آن در سال تحصیلی 92ـ1391 در مورد تمام دانش‌آموزان اول تا چهارم ابتدایی به ‌همراه 30 درصد از دانش‌آموزان سال پنجم اجرا می‌شود.

قربان افزود: در سال تحصیلی 93ـ1392 با اجرای این شیوه در رابطه با 100 درصد دانش‌آموزان پایه پنجم، تمام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با روش توصیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

* تأثیر ارزشیابی توصیفی در آزمون‌های سمپاد و نمونه دولتی

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با اجرای این شیوه، آمار قبولی دانش‌آموزان نسبت به روش‌های گذشته تفاوت چندانی نداشته است اما سطح یادگیری آنان عمیق‌تر شده است، به‌گونه‌ای که با اجرای آزمایشی این طرح در میان 10 درصد دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدایی از هفت سال پیش تاکنون، نسبت قبولی دانش‌آموزانی که با این شیوه، پایه پنجم را گذرانده‌ و امسال در آزمون مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و نمونه دولتی شرکت کرده‌اند، نسبت به گذشته افزایش یافته است.

قربان درباره موضوع مردودی در میان دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی تصریح کرد: بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که عامل اصلی مردودی در پایه اول ابتدایی، نگذراندن دوره «پیش‌دبستانی» بوده است؛ به‌گونه‌ای که با نگذراندن پیش‌دبستانی، در یک الی دو ماه ابتدای سال تحصیلی جدا شدن از والدین و آشنایی با مدرسه برای دانش‌اموزان اول ابتدایی تا حدودی مشکل است و همین مسئله باعث بروز افت تحصیلی در میان آنها می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5