شاپرک آماده اجرا/ عملیاتی شدن امضای دیجیتال تا پایان سال

رییس اداره پراخت های بانک مرکزی خبر داد:

رییس اداره پراخت های بانک مرکزی از آماده شدن شبکه الکترونیک پرداخت(شاپرک) خبر داد و در عین حال اجرایی شدن امضای دیجیتال را تا پایان سال ممکن دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ناصرحکیمی رییس اداره پراخت های بانک مرکزی ، در گفتگو با خبرنگاربانکداری الکترونیک درپاسخ به این سوال که  امضا الکترونیک چه زمانی عملیاتی می شودو علل تعویق آن در 25تیرماه سال جاری چه بود ،گفت: کارهای آن در حال انجام است وتا پایان امسال عملیاتی خواهدشد.


وی به علل تعویق اجرای امضا دیجیتال در 25 خردادماه اشاره ای نکرد.براساس بسته سیاستی سال 90 بانک مرکزی می بایست تا پایان خرداد بستر اجرایی امضای دیجیتال بانکی فراهم کند. در این راستا شرکت داده پردازی موظف بود نرم افزارهای لازم را که از یک شرکت خارجی خریداری شده را نصب کند اما به نظر می رسد نصب کامل این نرم افزارها دست کم تا پایان تابستان انجام نخواهد شد.


هنوز علل عدم نصب نرم افزارهای امضای دیجیتال بانکی در موعد مقرر اعلام نشده است.


بنابراین گزارش فقدان بستر لازم برای امضای دیجیتال آغاز فعالیت بانکهای مجازی را با ابهام مواجه می کند.


شاپرک آماده است


رییس اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در خصوص سرانجام بحث تجمیع پایانه های فروشگاهی از طریق  ایجاد شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی خاطر نشان ساخت: در اوایل مردادماه بانک مرکزی طی یک نشست خبری در خصوص این شبکه  اطلاع رسانی خواهد کرد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا به نوعی طرح شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی به نتیجه رسیده است ، عنوان کرد: بله این طرح کاملا به نتیجه رسیده است وبه همین دلیل می خواهیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم .


حکیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه آیا می توانیم نام آن را شتاب 2بگذاریم ، اظهار داشت:  شاپرک برای آن نام مناسبی است.


وی در پاسخ به این سوال که پس شاپرک به نتیجه رسیده است گفت: قرار بود که به نتیجه برسدا زیرا مصوبه شورای پول واعتباراست وبه زودی اطلاع رسانی خواهیم کرد.


بنابراین گزارش وی پش از این در  مهمانی که یکی از شرکتهای فعال در حوزه بانکداری الکترویک کرده  در جمع مسئولان شرکتهای psp گفته بود  در اولایل مرداد ماه انان را برای اجرایی کردن شاپرک به بانک مرکزی فراخواهد خواند.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی در بسته سیاستی سال 90 پیش بینی شده که بر اساس آن سوییچ مادردیگری در موازات شبکه شتاب به مدیریت سوئیچ های تراکنش های شبکه های  کارتخوان شرکتهای psp خواهد پرداخت. این شبکه از یک سو باعث کاهش بار ترافیکی شتاب خواهد شد و از سوی دیگر باعث می شود تا به مرور شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت در یک روند اقتصادی در عدد دو یا سه شرکت کاهش یابند.


همچنین متولی این سوئیچ نیز به احتمال قوی شرکت ایران کیش خواهد بود که هم اکنون بخش عمده سهام ان در اختیار بانک مرکزی (شرکت ملی انفورماتیک) است.

بر اساس ماده 25 بسته سیاستی سال 90 عملیاتی شدن شاپرک منوط به تصویب و ابلاغ ایین نامه جداگانه ای از سوی شورای پول و اعتبار است.


پیش طرح شاپرک طرح مگاپی اس پی ها در دستور کار بانک مرکزی برای تجمیع شبکه های متعدد کارتخوان در کشور بود اما به دلیل مختلف این طرح عملا بایگانی شد. البته کارشناسان معتقد هستند شاپرک در واقع مقدمه اجرای طرح مگاپی اس پی است چرا که در نهایت دو یا سه پی اس پی در بازار این صنعت فعال خواهند ماند و سپس مستقیما به شتاب متصل خواهند شد.


با اجرای شاپرک احتمالا واریز آنلاین متوقف شده و دست کم به ساعت 12 شب یعنی زمانی که شتاب با ترافیک چندانی مواجه نیست موکول خواهد شد. همچنین بانکها موظف خواهند شد تا استقلال شرکتهای psp را بیشتر به رسمیت بشناسند.

تشکیل کارگروه فناوری اطلاعات برای بررسی حذف صفر پول ملی


حکیمی ، همچنین در خصوص تشکیل کارگروه فناوری اطلاعات نظام های پرداخت گفت: هنوز جمع بندی خاصی در این خصوص صورت نگرفته زیرا ابعادی که این کارگروه راتحت تاثیرقرار می دهد بسیار متقاوت وبرنامه های اجرایی وشکل گیری الگوریتم ها نیز بسیارمتنوع است علاوه براین زیرمجموعه های گوناگونی از جمله بانک ها، پیمانکاران و.. را در برمی گیرد که همه باید در کار دخیل باشند .


وی افزود: از مدت هاپیش طرح ایجاد این کارگروه مطرح شده که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄  4  =