شرکت خدمات انفورماتیک متولی سوئیچ شاپرک شد

بر اساس تصمیم بانک مرکزی شهاب سوئیچ شاپرک و شرکت خدمات انفورماتیک متولی این سوئیچ تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مراسم رونمایی از شبکه الکترونیک پرداخت کارتی (شاپرک) که قرار بود در هفته گذشته  با حضورمسئولان ارشد بانک مرکزی و  شرکتهای PSP  در محل بانک مرکزی برگزار شود به هفته جاری موکول شده است.

مراسم رونمایی شاپرک قرار بود در هفته گذشته برگزار شود اما بنابر برخی مشکلات به هفته جاری (شاید هم به هفته های بعدی در ماه مرداد)موکول شد.


در عین حال  این رونمایی به معنای آغاز به کار سوئیچ شاپرک نیست بلکه تشریح ضوابط و برنامه ها به عنوان فاز اول جهت ایجاد هماهنگی بهتر اجرای  فازهای بعدی  راه اندازی شبکه الکترونیک پرداخت کارتی است. 

بنابراین گزارش طی یک گردهمایی  با حضور مسئولان ارشد بانک مرکزی و مسئولان شرکتهای psp  ضوابط ،برنامه ها و وظایف هر دستگاه و نهاد مرتبط با شاپرک اعلام خواهد شد.

به گفته منابع آگاه  شرکت خدمات انفورماتیک هم اکنون به عنوان متولی شاپرک و سوئیچ شهاب این شرکت نیز به عنوان سوئیچ شاپرک تعیین شده است ودر واقع  شرکتهای PSP قرار است با اتصال به این سوئیچ شبکه شتاب دوم را شکل دهند.


 این منابع متذکر شدند ، قرار است در آینده شرکت زیرساختی تشکیل و با راه اندازی سوئیچ دیگری متولی اصلی شاپرک شود.


گفته می شود شرکتی که برای متولی گری شاپرک در آینده  تشکیل می شود از طریق مشارکت شرکتهای PSP به صورت شرکت سهامی ایجاد خواهد بود تا از کارایی بهتری برخوردار باشد.


بر اساس ماده 21 بسته نظارتی- سیاستی سال 90 بانک مرکزی ، قراربود  به منظور ساماندهی پایانه‌های پذیرش کارت‌های بانکی و فراهم آوردن امکان نظارت مؤثر ، شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی  ایجاد ‌گردد.


بنابراین گزارش این شبکه (شاپرک) بر اساس بسته 90  مطابق با ضوابطی که به تایید رییس کل بانک مرکزی می‌رسد راه اندازی خواهد شد.


بنابر گفته منابع آگاه این ضوابط نیز تدوین شده و در هنگام رونمایی در اختیار شرکتهای PSP   قرار خواهد گرفت.

منطبق با بسته سیاستی 90 در این ضوابط نیز تاکید شده که  بانک‌ها مکلفند تا پایان سال 1390 تمامی امور مربوط به پذیرش کارت‌های بانکی در مراکز فروش کالا و ارائه خدمات را به ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت عضو شبکه الکترونیکی پایانه‌های کارتی واگذار نموده و در شبکه مزبور مشارکت نمایند.


کارشناسان اعتقاد دارند شاپرک یک تحول اساسی در صنعت پرداخت الکترونیک کشور ایجاد و در عین حال این شبکه نیز بیشتر همانند یک  پل برای گذار از شرایط فعلی به شرایط مطلوب عمل خواهد کرد.


راه اندازی شاپرک از یک سو زمینه استقلال شرکتهای PSP  و ساماندهی شبکه های پایانه های فروشگاهی را بدنبال خواهد داشت از سوی دیگر از حجم تراکنش ها روی شبکه شتاب به شکل معنا داری خواهد کاست. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2