اگر نرخ فرار کرد از طریق بازار کنترلش می کنیم

معاون ارزی بانک مرکزی:

معاون ارزی بانک مرکزی گفت:درباره نحوه نظارت این بانک و معاملات صرافان گفت: قبول دارم در زمینه نرم‌افزاری نتوانسته‌ایم کار را به نحوی انجام دهیم که ریز معاملات را داشته باشیم البته در روند یکسان سازی نرخ‌ها وضعیت به گونه‌ای بود که نیازی به کنترل‌ نبود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سیدکمال سیدعلی در نشست خبری که با حضور تعداد محدودی از رسانه های گزینش شده برگزار شد،

تاکید کرد: الان که اختلاف نرخ مرجع و بازار افزایش یافته حساسیت‌های کنترلی در بازار نیز بالا رفته است.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: برخی روزها شاهد این هستیم که برای خرید دو هزار دلار ارز عده‌ای با کپی اسناد و مدارک اقدام به خرید ارز مسافرتی می‌ کنند در حالی که نیازمند واقعی نیستند.

وی درباره میزان فروش ارز مسافرتی در کشور گفت: سالانه 7 میلیارد دلار ارز مسافرتی فروخته می‌شود که در 4 ماه ابتدایی امسال یک میلیارد و 700 میلیون دلار ارز مسافرتی به فروش رفته است.

معاون ارزی بانک مرکزی درباره اخباری مبنی بر دستگیری باند مافیای ارزی با ارایه توضیحاتی کلی گفت: هیچ یک از این افراد کارمند بانک مرکزی نبودند .

 

معاون ارزی بانک مرکزی درباره نحوه یکسان‌سازی نرخ ارز در بازار گفت: برای یکی کردن قیمت ارز مرجع و بازار می‌توانیم هر روز 10 تومان نرخ مرجع را افزایش دهیم یا ارز آزاد را کم کنیم.

وی تاکید کرد: بازار فرعی همین حالت است و اگر نرخ فرار کرد از طریق این بازار آن را کنترل خواهیم کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه اختلاف نرخ ارز از مهرماه به وجود آمده تصریح کرد: تغییرات بسته سیاستی از جمله نرخ سود نیز می‌تواند در اتفاقات ارزی ماه‌های اخیر موثر باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت بدهی هند به ایران گفت: دو پنجم این بدهی پرداخت شده و مابقی نیز در حال دریافت است.

سیدعلی در مورد برخی اخبار مبنی بر تحریم بانک مرکزی ازسوی برخی کشورها اظهار داشت: بانک مرکزی به هیچ وجه تحریم نمی‌شود.

وی افزود: از نظر قوانین شورای بین‌المللی حقوق بانک‌های مرکزی این بانک‌ها از تحریم‌ها مصون هستند و نمی‌توانند تحریم شوند.

معاون ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: تجربه ما در این دوره نشان داده است که غربی‌ها به صدور قطعنامه می‌پردازند به همین دلیل تمهیداتی را اندیشیده‌ایم تا دیگر این اتفاقات نیفتد.

به گزارش فارس، سید‌علی در پاسخ به سوالی درباره اینکه سهم افزایش نرخ ارز در قیمت واردات کالاها چقدر است گفت: بنده به دلیل فعالیتی که در اتاق بازرگانی داشتم می‌دانم زمانی که صحبت از افزایش نرخ ارز می‌شود وارد کنندگان تمایلی برای افزایش این نرخ ندارند.

وی افزود: حتی عده‌ای معتقدند که باید نرخ ارز به 700 الی 800 تومان برسد و می‌گویند بانک مرکزی نرخ ارز را بالا نگه داشته است.

سید‌علی تاکید کرد: بنده محاسبه‌ای از میزان تاثیر افزایش نرخ ارز بر واردات کالا ندارم.

معاون ارزی بانک مرکزی تحریم، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش بحران‌های جهانی را در نوسانات ارزی کشور موثر دانست و گفت: نباید این مسایل را در اتفاقات اخیر نادیده گرفت.

وی درباره طرح پیشنهاد تغییر نرخ سود در شورای پول و اعتبار گفت: حتما رییس کل بانک مرکزی در ارتباط با مشکلات نرخ سود مسایل را به شورا مطرح می‌کند تا دیگر این مشکلات به وجود نیاید؛ فعلاً پیشنهاد جدیدی درباره تغییر نرخ سود مطرح نشده است.

سیدعلی درباره ریشه بحران ارزی در کشور گفت: اگر عده‌ای بخواهند غیر از مجاری اصلی یعنی بانک‌ها ارز مورد نیاز خود را تامین کنند یعنی برای انتقال ارز به بازارهای دیگر روی بیاورند انگیزه سوداگری در بازار افزایش می‌یابد.

سید‌علی تاکید کرد: از سوی دیگر به خاطر تحریم‌ها هزینه واردات کشور افزایش یافته و از آنجایی که صد در صد مسایل سیاسی در تحریم‌ها مرتبط است انگیزه سیاسی نیز بحث دیگری از علل بحران‌های اخیر به حساب می‌آید.

وی همچنین گفت: مسایل اقتصادی نیز در این جریانات بی‌تاثیر نیست چرا که عده‌ای با هدف کسب سود بیشتر به سمت بازار ارز روی می‌آورند.

معاون ارزی بانک مرکزی تامین نیازهای واقعی ارز کشور، کنترل تورم و حفظ یکسان‌سازی ارز و همچنین عدم افزایش بی‌رویه نرخ‌ها را از جمله وظایف این بانک عنوان کرد.

وی به یکسان‌سازی نرخ‌ها اشاره و تصریح کرد: یکسان‌سازی در سال های 72 و 73 انجام شد و شرایط آن زمان موفق نبود به همین دلیل واردات و قیمت نفت افزایش یافت.

سید‌علی به یکسان‌سازی نرخ‌ها در سال 81 اشاره و با تاکید بر ناموفق بودن این طرح گفت: تا 9 ماه گذشته یکسان سازی مسیر خود را طی می‌کرد و البته با موفقیت که متاثر از تحریم، توزیع نامناسب ارز در شبکه‌های مختلف بود.

وی با بیان این نکته که کشورمان نیازهای واقعی مردم را به راحتی می‌تواند برآورده کند گفت: در سال 88 فروش ارز 49 میلیارد دلار، 89 حدود 64 میلیارد دلار، 4 ماه ابتدای سال 90 حدود 24 میلیارد دلار و احتمالا تا پایان سال 70 میلیارد دلار خواهد شد.

سید‌علی با تاکید بر اینکه 70 میلیارد دلار فقط از فروش نفت به دست می‌آید تصریح کرد: 20 میلیارد دلار از میعانات گازی و فرآورده‌ها و 20 الی 30 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی درآمد ارزی خواهیم داشت.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر این نکته که شبکه توزیع امکان توزیع مناسب ارز را دارد تصریح کرد: وقتی اختلاف بازار رسمی و آزاد به وجود می‌آید تقاضاهای واهی وارد بازار می‌شوند و این در افزایش تقاضای کاذب تاثیر دارد.

سید‌علی با بیان اینکه در سال 88 صادرات غیرنفتی 21 میلیارد دلار بوده است به بیان آماری در خصوص سایر درآمد‌های ارزی پرداخت و گفت: در همین سال 26 میلیارد دلار بدون در نظر گرفتن میعانات گازی درآمد داشتیم.

وی افزود: 4 ماه ابتدای امسال میعانات گازی به 10 میلیارد دلار رسیده، همچنین واردات کشور در سال 88، 55 میلیارد دلار و سال 89 معادل 64 میلیارد دلار بوده است.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه واردات کشور در 4 ماه ابتدایی امسال 18 میلیارد دلار برآورد شده است گفت: فروش ارز ما 24 میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد تقاضای اضافی در بازار وجود دارد بنابراین این وضعیت باید مدیریت شود.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته و امسال 80 درصد در بازار فرعی و 20 درصد در بازار اصلی فروش ارز داشتیم.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی به دنبال تقاضاهای واقعی از جمله تقاضای وارد کنندگان اعم از برات، حواله، اعتبار اسنادی و ارزهای خدماتی است.

وی به ابلاغ بخشنامه ای در هفته گذشته اشاره و تصریح کرد: طبق این بخشنامه قرار شد برای فروشندگان خارجی تا 500 هزار دلار تمامی نیازهای وارد کنندگان از طریق حواله، برات و غیره تامین شود.

 معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نیازهای واقعی کشور را باید با 36 فصل خدماتی سنجید افزود: برای ارز مسافرتی، پزشکی، دانشجویان، ثبت‌نام در سمینارها، همایش و غیره بانک مرکزی تمهیداتی را در نظر گرفته است.

وی افزود: کسانی که به ارزهای مذکور نیاز دارند می‌توانند از طریق سیستم بانکی و با نرخ مرجع آنها را دریافت کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی به اختصاص خطوط ریفاینانس برای صادر‌کنندگان خبر داد و گفت: اگر منابع جوابگو نبود تقاضای 4 الی 5 میلیارد دلار را تامین می‌کنیم و برای اینکه خطوط ریفاینانس در سطوح وسیع با نرخ مرجع و ارز بیشتری در اختیار صادر‌کنندگان و غیره قرار گیرد بانک مرکزی 2 میلیارد دلار ریفاینانس در نظر گرفته و 2 میلیارد دیگر اضافه در نظر خواهد گرفت.

وی البته تاکید کرد: این مسئله را به صندوق توسعه ملی مطرح کردیم و در صورت تصویب هیات امنا منابع مذکور اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان این نکته که کشور برای یکسان‌سازی نرخ ارز 25 تا 30 میلیارد دلار هزینه کرده است گفت: اگر ارزش دلار بالا برود ارزش یورو هم در کشور بالا خواهد رفت در غیر این صورت سفته‌بازی در بازار افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  32