فراخوان بانک مرکزی از بانک ها و PSPها برای هماهنگ سازی اجرای شاپرک

بعد از ماه رمضان انجام می شود:

بانک مرکزی تصمیم گرفته است تا فاز دوم اجرای شبکه الکترونیک پرداحت کارتی را بعد از ماه رمضان با فراخواندن بانکها و شرکت های PSP کلید بزند. پیش از این قرار بود این اقدام در مردادماه انجام شود که به بعد موکول شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک براساس بسته سیاستی اجرای شاپرک از ابتدای سال جاری در دستور کار بانک مرکزی و اداره نظامهای پرداخت قرار گرفت تا بدین وسیله شبکه پایانه های فروشگاهی ساماندهی شود.


در این راستا در هفته اول مرداد ماه زیرساختهای  صدور کارت واحد بانکی به عنوان فاز اول در جزیره کیش آماده سازی شد و قرار است در فاز دوم با فراخوان بانکها و  PSPها  هماهنگی های لازم برای اجرای شاپرک فراهم شود.


در این فراخوان یا همایش قرار است اهداف چشم انداز و چگونگی اچرای فازهای بعدی اجرای شاپرک اعلام شود و در واقع بانک مرکزی هماهنگی های لازم را با شبکه بانکی وشرکتهای PSP  به عمل آورد.


بر اساس طرح بانک مرکزی شاپرک دارای چهار محور اساسی است: شرکت زیر ساخت که سامانه شتاب را پشتیبانی می کند که شرکت خدمات انفورماتیک  (احتمالا شرکت خدمات انفوماتیک کیش) این وظیفه را بر عهده گرفته است. محور دوم بانکها هستند که کارت واحد بانکی را می پذیرند و نقش صادرکنندگی خود را از دست می دهند. همانند نقش بانکها در کشورهایی که ویزا و مستر فعال هستند.


محور سوم  شرکت هایی هستند که نقش صادرکننده کارت را به عهده می گیرند که همانند مستر یا ویزا با اتصال به حسابهای بانکی افراد کار پرداخت الکترونیک انجام می شود. این نقش به دو شکل احتمالا انجام خواهد شد.


محور چهارم شرکتهای PSP که صاحب شبکه پایانه های فروشگاهی هستند و با اتصال به سوئیچ مادر(سامانه شتاب) عملیات پرداخت را انجام می دهند. البته به نظر می رسد شرکتهای PSP در ایران هم صادرکننده کارت و هم دارنده شبکه های پایانه های فروشگاهی خواهند بود که با بازاریابی در فروشگاه های مختلف به نصب کارتخوان مبادرت می کنند.


البته این احتمال هم وجود دارد که تنها چند شرکت معدود این اجازه را پیداکنند که مجوز صدور کارت را داشته باشند. در چنین صورتی به نوعی طرح مگاپی اس پی ها دوباره اجرا خواهد شد. البته احتمال دارد از همین ابتدا دو یا چند شرکت با دریافت مجوز از بانک مرکزی کارتهای مخصوص خود را صادر کنند


آیا نیاز به کارت واحد بود؟


به نظر می رسد کارت واحد بانکی به عنوان یک مرحله گذار پیش بینی شده باشد.برای اینکه همه شرکت های PSP  اقدام به صدور کارت نکنند این کار پیش بینی شده است. در چنین صورتی طی سالهای آینده تنها چند شرکت در بازار خواهند ماند و می توانند کارت مخصوص خود را صادر کنند و بانکها تنها نقش پذیرندگی را بر عهده خواهند گرفت. به تعبیردیگر مستر و ویزای ایرانی را باید در چند سال آینده شاهد باشیم.


تکلیف کارتهای فعلی


به نظر می رسد بانکها به مرور باید مرزبندی خود را با نظام پرداخت مشخص کنند و این کار را به نهاد مخصوص خود واگذارند. اما از سوی دیگر هم اکنون بیش از 103 میلیون کارت برداشت و اعتباری بانکهای عضو شتاب در اختیار مشتریان و مردم قرار دارند و از سوی دیگر کارت واحد بانکی در اختیار هیچ کس نیست.

به نظر می رسد طی شش ماه دوم سال بانکها این وظیفه را بر عهده بگیرند که کارتهای خود را تحویل بگیرند و کارت واحد بانکی را به مشتریان خود تحویل دهند. در این نقطه هنر هر بانک مشخص خواهد شد که شرکتهای صادرکننده کارت نزد چه بانکهایی حساب باز کنند،

فروشندگان پایانه های فروشگاهی را به کدام حساب خود در بانکها متصل کنند و همچنین مشتریان کدام حساب یا حسابهای بانکی خود را به این کارت متصل کنند. همه این سوالات در حداکثر دو هفته آینده با فرخوان بانک مرکزی از بانکها و شرکتهای پی اس پی مشخص خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1