اثرات بحران اقتصادی اروپا و امریکا بر بازار کشورهای در حال توسعه

وکیلی تشریح کرد:

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، از ابعاد وخامت اوضاع اقتصادی در اروپا و آمریکا خبر داد و گفت: وضعیت اقتصادی کشورهای پیشرفته از تابستان سال 2011 تاکنون بدتر شده است.

 بهمن وکیلی با تاکید بر اهمیت توجه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به اطلاع از رتبه بندی ریسک کشورهای مختلف افزود: موسسه کوفاس فرانسه اخیرا گزارشی منتشر کرده که متوسط توانایی پرداخت شرکت‌ها در اروپا و آمریکا در حال کاهش است و دیدگاه منفی یا حداقل نبود دیدگاه مثبت نسبت به 8 کشور توسعه یافته دنیا در حال شکل ­گیری است.

وی افزود: ارزیابی ریسک کشوری برای کشورهای یونان و قبرس، نشان از اُفت چشمگیر رتبه ریسک این کشورها نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد.

وکیلی ادامه داد : اثرات منفی ناشی از عدم نفوذ نمایندگان اقتصادی در اروپا و آمریکا- که سابقاً بر اساس میزان فعالیت­های آنها سنجیده می‌شد- به همراه بحران اعتماد ناشی از نوسان های شدید در بازارهای مالی، در حال سرایت به بخش حقیقی اقتصاد است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: هم اکنون فراز و نشیب بحران بدهی ها در منطقه پولی یورو و وضعیت بغرنج سیاست اقتصادی آمریکا، از عوامل بازدارنده انتظارات درخصوص سناریوهای قابل پیش‌بینی محسوب شده و این عدم اطمینان‌ها باعث می‌شود تا مشتریان و سرمایه‌گذاران در مخارج خود دچار شک و تردید شوند.

وی با بیان این نکته که  موضوع بی اعتمادی به بانک‌ها در کشورهای پیشرفته صنعتی فراگیر شده است افزود : در نیمه اول سال 2011، میزان اعتباردهی به کشورهای یونان، اسپانیا، پرتقال و ایرلند به شدت کاهش یافته است. به هر حال ریسک بزرگی که وجود دارد، آن است که ممکن است میزان اعتباردهی در قلب اروپا کمتر و پر هزینه­تر شود.

وکیلی پیش‌بینی کرد: چنین کسادی در وضعیت فعالیت‌های اقتصادی، احتمالاً منجر به افزایش ورشکستگی بنگاه‌ها بخصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهند شد. بنگاه هایی که به واسطه در معرض ریسک قرار گرفتن دارایی های خود و مشکلات ناشی از کاهش دسترسی به اعتبارات تضعیف شده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄    =  15