خطر رکود اقتصادی تازه در حوزه یورو

اتحادیه اروپا با هشدار به بروز رکود اقتصادی تازه می گوید که پیش بینی خود درباره میزان رشد کشورهای حوزه یورو را بیش از یک درصد کاهش داده است. در حالی که اوضاع اقتصادی ایتالیا و یونان مصیبت بار است، کاهش رشد نیز سبب می شود که نجات اروپا از بحران اخیر بدهی ها دشوارتر شود.

گزارش طلا از خبرگزاری اسوشیتد پرسکمیسیون اروپا با اعلام پیش بینی جدیدش درباره رشد اقتصادی حوزه یورو، هشدار دارد که میزان رشد از یک و هشت دهم درصد به نیم درصد کاهش خواهد یافت.

این کمیسیون می گوید چنانچه سیاستگذاریهای کشورهای عضو تغییر نکند، میزان بدهی های عمومی ایتالیا در سال آینده 120 درصد تولید ناخالص داخلی اش خواهد بود و سپس در سال 2013 به حدود 118 درصد افت می کند.

بنا به پیش بینی کمیسیون اروپا، سال آینده میزان بدهی های یونان 198 درصد تولید ناخالص داخلی اش خواهد بود.دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا که کشورش عضو حوزه یورو نیست، اعلام کرد که رهبران این کشورها باید "همین حالا اقدام کنند."او افزود: "هر چقدر بیشتر تاخیر کنند، خطر بزرگتر می شود."

امروز ایتالیا توانست پنج میلیارد یورو از راه انتشار اوراق قرضه تازه گردآوری کند، اما برای بازپرداخت این مبلغ ظرف یک سال باید بیش از 6 درصد بهره بدهد که رقم بسیار کمرشکنی است.

دیروز دولت ایتالیا ناچار شد که برای اوراق قرضه دولتی ده ساله با نرخ بهره 7 درصد وام بگیرد و همین موجی از نگرانی در بازارهای مالی دنیا براه انداخت.
بازارهای اروپایی امروز در واکنش به بی ثباتی مالی و سیاسی در یونان و ایتالیا همچنان مضطرب بودند.
شاخص اصلی بورسهای آلمان و فرانسه امروز در ابتدای معاملات افت کرد، ولی سپس اندکی بهبود یافت، با این حال شاخص اصلی بورس لندن کمی پایین تر از روز قبل است.

ادامه مشکلات مالی اروپا سبب شده که آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود درباره تقاضای جهانی برای نفت را کاهش دهد.
این سازمان اعلام کرد: "با توجه به تاثیر بازارهای مالی، افزایش ریسک رکود جهانی و متعاقبا کاهش احتمالی تقاضا برای نفت، بازارهای نفت ارتباط پیچیده ای با وخامت وضعیت بدهی اروپا دارد." تحلیلگران می گویند که برای آرام کردن بازارها، کشورها باید دست به کار شوند.
فردریک نومان، از اقتصاددانان بانک اچ اس بی سی در هنگ کنگ گفت: "اروپا از یک بحران قابل مهار به چالشی بسیار بزرگتر در ایتالیا افتاده است. ما در این مقطع برای بهبود بازارها به راه حلهایی قوی نیاز داریم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  1  =