واکنش بازار جهانی به انتصاب مونتی

ممکن است بازارها از روز اول حمایت زیادی از ماریو مونتی بعنوان نخست وزیر جدید ایتالیا نکرده باشند اما پائولو مارگی، مدیر انستیتو مطالعات سیاسی بین المللی در رم امیدوار است که او بتواند ایتالیا را از این فاجعه مالی نجات دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیکبه گزارش سایت طلا به نقل از یورو نیوز او با اشاره به اجماع منافع در ایتالیا می گوید: “موفقیت این دولت به نفع همه است. تمام استعدادها جمع شده اند و ما می توانیم خوش بین باشیم.”

او در پاسخ به این سوال که این دولت در مرحله اول چه کاری باید انجام دهد گفت:“تدابیر لازم در مورد حقوق بازنشستگی، ایجاد دوباره رشد اقتصادی، کاهش بدهیهای دولتی و مالیات بر مسکن.”

اما لوییجی اسپینولا، تحلیلگر سیاسی از رم در مورد واکنش بازار به انتصاب ماریو مونتی با خبرنگار یورونیوز مصاحبه ای کرده که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

یورونیوز: واکنش بازار به انتصاب ماریو مونتی زیاد روشن نبود. چه چیزی لازم است تا اعتماد به بازار مالی جهانی بازگردد؟

لوییجی اسپینولا:

واکنش بازار زیاد روشن نیست به این دلیل که وضعیت سیاسی ایتالیا نامشخص است. بازار در پایان هفته گذشته واکنش مثبتی به تغییرات سیاسی در ایتالیا نشان داد. این به معنای پایان یک دولت ضعیف همانند دولت برلوسکنی و ایجاد یک دولت جدید توسط یک چهره باتجربه و شناخته شده است. کسی که خواهان اصلاحات است و مواضعش با اتحادیه اروپا هماهنگی دارد. اکنون بازار منتظر است.
البته انتصاب آقای مونتی در مرحله اول بسیار مهم بود. اکنون بازار منتظر اجرای تعهدات است. این به آن معنی نیست که ما می بایست سریعا یک دولت ایجاد کنیم.
درست است که شرایط اضطراری است، اما باید یک دولت مقتدری ایجاد شود که در دراز مدت کارایی داشته باشد.
این خود تعهد قوی و مسئولیت پذیری جدی دو حزب سیاسی عمده کشور را می طلبد.

یورونیوز:آیا آقای مونتی می تواند ایتالیا را نجات دهد و یا اینکه این کشور به مرحله غیر قابل برگشتی رسیده است؟

لوییجی اسپینولا:

بله من معتدقم که او می تواند کشور را نجات دهد. فکر می کنم که بازی خیلی پیچیده است و در هر دو زمین انجام می شود.
اول از همه افکار عمومی ایتالیا است. اگر مردم ایتالیا احساس کنند که همه این اصلاحات و فداکاریها را انجام می دهند، طرح ریاضت اقتصادی موسوم به “خون و اشک” و اصلاحات لازم را می پذیرند.
بنابراین شعار دولت جدید “عدالت” است و بسیار مهم است که مردم احساس کنند که اقشار پردرآمد هدف قرار می گیرند و هزینه قشر سیاسی نیز کاهش می یابد.

مرحله دوم پیچیده تر است زیرا آقای مونتی در مقابل دو حزبی قرار گرفته که از حدود بیست سال پیش با هم در جنگند.
برای همین ما برای اجرای طرح اصلاحات و نجات ایتالیا، اول نیاز به آتش بس و سپس آغاز یک راه طولانی داریم.

یورونیوز:پس دو چالش در پیش روست. یکی قبولاندن تدابیر ریاضتی به مردم و دیگری متقاعد کردن احزاب مختلف ائتلافی برای حمایت از دولت …؟

لوییجی اسپینولا:

بله هر دو این چالش وجود دارد. این دو چالش مردم ایتالیا را وادار به پذیرفتن برنامه های سختگیرانه اقتصادی می کند. همان طور که قبلا هم گفتیم این یک نوع شرط بندی سیاسی است.

همان طور که روز یکشنبه آقای ناپولیتانو به وضوح گفت، او خواستار یک دولت بادوام است نه فقط دولتی که صرفا آماده کننده انتخابات عمومی باشد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1