کارت هوشمند یک ضرورت نه انتخاب

از زمانی که بانک مرکزی از بانک ها خواست تا نسبت به جایگزینی کارت های هوشمند به جای مغناطیسی اقدام کنند حدود هفت سال می گذرد واینکه چرا تا کنون هیچ اقدام جدی از سوی بانک ها صورت نگرفته دلایل زیادی دارد اما مهمترین دلیل شاید بی توجهی جامعه بانکی کشور به عبارت آشنای علاج واقعه پیش ازوقوع باشد چرا که پایین بودن ضریب امنیتی کارت های مغناطیسی مساله ای است که از مدت ها پیش کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک با استناد به تجارب کشورهای پیشرو روی آن تاکید کرده اند.

اساسا کارت های هوشمند مزایای زیادی نسبت به کارت های مغناطیسی دارند اما در شرایط فعلی ترویج این تکنولوزی به دلیل مزایای امنیتی ضروری تر می نماید چراکه کارت های مغناطیسی فاقد استانداردهای امنیتی لازم بوده بنابراین بهتر است پیش از ایجاد مشکلات امنیتی جایگزین مناسب انها  ترویج یابد.
به گفته کارشناسان اگر چه کارت های مغناطیسی به دلیل تکنولوزی ساده ای که دارند ارزان هستند اما کپی شدن به آسانی  ،از بزرگترین معایب انها محسوب می شود که به شدت ضریب امنیتی انها را پایین می اورد.

علاوه بر قابلیت کپی شدن ،دوام پایین وکمبود فضا برای ذخیره اطلاعات وهمچنین تک کاربره بودن نیز از دیگر معایب انها بر شمرده می شود.
این در حالی است که مهمترین مشخصه کارت های هوشمند این است که به راحتی قابل کپی شدن نیستند واین مشخصه ضریب امنیتی انها را افزایش داده است همچنین پردوام بوده ودارای فضای کافی برای ذخیره اطلاعات هستند .

علاوه بر این کارتهای هوشمند به دلیل خاصیت چند کاربره بودن کاربردهای فراوانی ار جمله تشخیص وتصدیق هویت ، ذخیره اطلاعات شخصی ، برداشت وجه الکترونیکی ، بلیط های سفر کارتهای تلفن ، کارت های سوخت ، کلیدهای ورودی و… را دارند.

کارشناسان یکی از  دلایل بی توجهی بانک ها به صدور کارت های هوشمند را عدم پشتیبانی بانک مرکزی می دانند انها  معتقدند از انجا که این جایگزینی هزینه هنگفتی را به بانک ها متحمل می کند وهمچنین به خاطرضروریت امنیتی بانک مرکزی نباید تنها به یک دستور العمل بسنده کند بلکه این کار یک پروزه ملی محسوب می شود وپشتیبانی بانک مرکزی را به عنوان مقام ناظر می طلبد.

همچنین گفته می شود از یک سو ایران تحت تحریم است واز سوی دیگر شرکت ها ومتخصصان چندانی که روی Application کارت هوشمند کار کنند وجود ندارد.

به گفته کارشناسان عدم فرهنگ سازی در استفاده از کارت های هوشمند نیز یکی از مهمترین دلایل عدم گسترش این تکنولوزی بوده است .

نکته  اخر اینکه رواج کارت های هوشمند ارتباط مستقیمی با گسترش دولت الکترونیک دارد زیرا کارت های هوشمند به دلیل مشخصه چند کاربره بودن می توانند رابط بین نظام بانکی با سایر بازار ها باشند واز آنجا که یک کیف پول الکترونیک محسوب می شوند فرهنگ سازی برای رواج این تکنولوزی با کمک سایر نهادها مانند سازمان حمل ونقل و… نیز می تواند موثر افتد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  +    =  19