عبور بانکها از بسته سیاستی برای جذب نقدینگی

خروج نقدینگی از بانک‌ها، اوضاع آن‌ها را برای تجهیز منابع دشوارتر از پیش کرده است. این روزها در ِ خروجی بانک‌ها، همچنان تنها مقصد نقدینگی موجود در کشور است و سیاست‌های پولی هم هیچ انگیزه‌ای در تشویق مردم برای نگهداری پول در بانک‌ها ایجاد نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  ایسنا، ادامه خرید بی‌پایان دلار و سکه از جانب نقدینگی سرگردان موجود در بازار ایران، دود زیادی را به چشمان اشک‌آلود نظام بانکی ایران فرو ‌برده و به نظر می‌رسد این روزها سیستم بانکی کشور صرفا در حال دست و پا زدن برای حفظ خود از طریق جذب اندک باقی‌مانده نقدینگی دست مردم است که برای کشاندن آن به سمت بانک رقابت شدیدی بین روسای شعب باک‌های مختلف ـ دولتی و خصوصی ـ در جریان است.

در این میان بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی گویا در طاقچه اتاق مدیران بانک‌ها خاک می‌خورد و نرخ‌های تصریح‌شده در آن به فراموشی عامدانه سپرده شده است.

این روزها اگر پول قلنبه‌ای در جایی باشد، رقابت بر سر ارائه سود ییشتر ـ و قطعا خارج از چارچوب بسته بانک مرکزی ـ به شدت در جریان است و اخیرا زنگ گوشی تلفن همراه صاحبان سرمایه از سوی شعب بانک‌ها بیشتر به صدا در‌می‌آید.

مشاهدات خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که اخیرا برای چند میلیارد تومان پول یک صاحب سرمایه، پیشنهاد سود روزشمار 22 درصدی ارائه شده و حتی امکان دارد این رقم بالاتر هم برود.

در شرایطی که بانک مرکزی، بانک‌ها را از هر سو برای جذب منابع تحت فشار قرار داده است و از خطوط اعتباری بانک مرکزی هم خبری نیست بانک‌ها چاره‌ای جز این راه‌ها برای جذب منابع با هدف ادامه حیات ندارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  8  =  1