واکنش دولت به طرح شهرداری برای ساخت ۴۰ برج ۵۰ طبقه

برنامه جدید شهرداری‌تهران برای حمایت از بلندمرتبه ‌سازی‌های بالای 12طبقه که قرار است از طریق کاهش عوارض ساخت‌وساز به اجرا دربیاید، با واکنش دولت روبه‌رو شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک معاون شهرسازی و معماری شهرداری‌تهران هفته گذشته به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: در راستای طرح تفصیلی تهران، با مشارکت مردم و انبوه‌سازان حدود 40 برج 50 طبقه در مناطق و محله‌هایی که استعداد بلندمرتبه‌سازی در آنها وجود دارد، ساخته خواهد شد.

اما در این باره یک مقام ارشد در وزارت راه ‌و شهرسازی روز گذشته به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال‌حاضر صدور هرگونه مجوز ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در هر نقطه‌ای از شهر تهران ممنوع است و شهرداری نیز در صورتی که بخواهد طرح برج‌سازی را اجرا کند باید ابتدا از شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، تاییدیه مخصوص بگیرد.

موضع‌گیری قانونی است؟

موضع‌گیری سریع دولت در مقابل طرح شهرداری را اگرچه می‌توان به تاکید دوباره دولتی‌ها مبنی بر «گسترش افقی کلانشهر تهران برای رهایی از زندگی متراکم آپارتمان‌نشینی» تعبیر کرد، اما در اسناد مصوب طرح جامع تهران که مورد تایید دو طرف قرار دارد، قضاوت روشنی درباره نحوه برج‌سازی در پایتخت ارائه شده که متن آن، گفته‌های مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی را تایید می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه‌وشهرسازی در عین حال که طرح «احداث 40 برج 50طبقه در تهران» را رد نمی‌کند، اما اجرای آن را نیازمند تدوین ضوابط مخصوص بلندمرتبه‌سازی توسط شهرداری و تصویب این ضوابط در شورای عالی معماری و شهرسازی عنوان می‌کند.

میرمحمد غراوی تاکید کرد: صرف‌نظر از 4 نوع محدودیت موجود در شهر تهران برای گسترش عمودی، هر نوع ساخت‌وساز در این کلان‌شهر مشمول رعایت مقررات طرح جامع تهران به عنوان سند بالادستی است. در طرح جامع تهران که بهمن‌ماه سال86 به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، نحوه شکل‌گیری آتی شهر تهران با اعمال میزان تراکم و توده‌گذاری و همچنین ارتفاع مناسب ساختمان‌ها، مشخص و اعلام شده است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تصریح کرد: طبق مقررات طرح جامع تهران، تراکم ساختمانی مجاز –حداکثر حجم ساخت‌وساز تا سقف تراکم تعیین‌شده- بین 80 تا 440 درصد (حداکثر 9طبقه) تعیین شده است و در عین حال، پهنه‌هایی از شهر نیز ویژه بلندمرتبه‌سازی درنظر گرفته شده که در سند طرح جامع قید شده است: «شهرداری‌تهران باید حداکثر تا پایان سال87، ضوابط و مقررات بلندمرتبه‌سازی را تهیه کند و به مرجع تصویب نهایی آن که شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران است، ارائه کند و تا زمان تصویب و ابلاغ ضوابط ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه، صدور هر گونه مجوز ساخت توسط شهرداری برای ساختمان‌های بلندمرتبه در کلیه پهنه‌ها و با هر کاربری در شهر تهران مجاز نخواهد بود.»

چهار محدودیت چیست؟

غراوی در ادامه افزود: افزایش تراکم و زندگی در ارتفاع در تعداد خاصی از شهرهای جهان به چشم می‌خورد، اما اجرای این شیوه ساخت‌وساز در تهران نیازمند رعایت اصول زیست شهری و تامین حداقل سرانه‌های لازم خدماتی است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه‌وشهرسازی تاکید کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با تعیین و تثبیت تراکم پیشنهادی طرح جامع تهران، سقف جمعیتی قابل پذیرش شهر را تا سال 1404 مشخص کرده است که در همین شرایط نیز با کمبودهای عمده خدمات در شهر در سال افق مواجه هستیم، بنابراین اگر قرار باشد تراکم ساختمانی در حد بلندمرتبه‌سازی صادر شود باید برای خدمات سکونتی تدبیر خاصی درنظر گرفته شود.

بالای 9 طبقه طرح توجیهی می‌خواهد

میرمحمد غراوی همچنین گفت: بلند‌مرتبه ‌سازی علاوه بر اینکه نیاز به زمین مناسب را می‌طلبد، با توجه به الگوی موجود ساخت‌وساز در بیش از 50 درصد از محدوده شهر تهران، تقاضایی جز در دو یا سه منطقه شمال شهر برای برج‌سازی، وجود نخواهد داشت.

این مقام ارشد وزارت راه‌وشهرسازی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که طرح یا پیشنهاد مسوولان شهرداری برای برج‌سازی به تصویب دولت نرسد، کماکان مصوبات جاری شورای عالی شهرسازی و معماری ملاک عمل خواهد بود.

در سند طرح جامع تهران که وزارت راه‌وشهرسازی با استناد به آن، صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی را بدون هماهنگی با دولت، ممنوع می‌داند، حداقل و حداکثر تراکم ساختمانی مجاز در پهنه مسکونی شهر 2 تا 9 طبقه اعلام شده است، به طوری که در پهنه «مسکونی عام» سقف ارتفاع ساختمان‌ها باید 6 طبقه با تراکم 360 درصد باشد و در پهنه «مسکونی ویژه» نیز سقف ارتفاع، 9طبقه با تراکم 315 درصد و سطح اشغال 35 درصد باید اعمال شود. شرط ساخت‌وسازهای 9 طبقه در تهران داشتن زمین با مساحت حداقل 1500 مترمربع خواهد بود.

در متن طرح جامع تهران، برای بلندمرتبه‌سازی (بیشتر از 12 طبقه)، به صراحت بر «ارائه طرح توجیهی» تاکید شده است و سقف تراکم نیز 600درصد با سطح اشغال 30 درصد تعیین شده است به این معنی که حداکثر ارتفاع باید 20 طبقه باشد. به این ترتیب برای احداث برج‌های 50 طبقه، هیچ ضوابطی در طرح جامع عنوان نشده و باید برای احداث آنها، در شورای عالی معماری و شهرسازی، تصمیم‌گیری شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =