جزئیات افزایش قیمت بلیت قطار

در پی نارضایتی بخش خصوصی از پایین بودن قیمت بلیت قطار، در سال جاری برای دومین بار بحث افزایش قیمت‌ها مطرح و پیشنهادها به ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها داده شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد مسافران نوروز را با قیمت‌های جدید سپری خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا در این باره عبدالعلی صاحب‌محمدی -مدیر عامل راه‌آهن با بیان این‌که 40 درصد قطارها مشمول افزایش قیمت بلیط نخواهند شد، تصریح‌ کرد: میزان افزایش در کلیه مسیرها یکسان نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی افزایش قیمت بلیت‌ قطار اظهار کرد: فارغ از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، قیمت بلیت حمل‌ونقل ریلی در بخش مسافری پایین بوده و هست.

وی در ادامه با بیان این‌که در بخش مسافری برخی قیمت‌ها مربوط به سال 1383 است، گفت: قیمت‌ها در این بخش مشکل دارد. به عنوان مثال در مسیر تهران – تبریز قیمت بلیت شش هزار و 700 تومان و این درحالی است که در داخل تهران آژانس کوتاه‌ترین مسیر را سه هزار تومان دریافت می‌کند و مسیر تا 15 هزار تومان هم داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که قیمت‌ها پیش از اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها پایین بود، تصریح کرد: برای جبران پایین بودن قیمت‌ها دولت و راه‌آهن کمک می‌کردند، اما اکنون با خصوصی‌شدن بخش مسافری، دست راه‌آهن برای ارائه کمک بسته است و هدف دولت از خصوصی‌سازی نیز واقعی‌شدن قیمت‌ها و افزایش بهره‌وری است؛ بنابراین قیمت‌ها باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: هزینه‌ حمل یک مسافر بسته به نوع قطار چهار تا شش هزار تومان است، در حالی که در بخی مسیرها قیمت بلیت کمتر از این میزان تعیین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، میزان افزایش نرخ بلیت را متفاوت اعلام و اظهار کرد: اگر قیمت‌ها متعادل و رقابتی‌ بود، میزان افزایش نیز یکسان بود، اما با توجه به این‌که در برخی مسیر‌ها قیمت‌ها بسیار پایین است، در برخی موارد نیزان افزایش به 50 درصد هم می‌رسد.

او با بیان این‌که نقش هزینه قطار در سبد کالای خانوار بسیار کم است، اضافه کرد: سال گذشته حدود 28 میلیون مسافر که حدود 40 درصد جمعیت را در بر می‌گیرد، با قطار مسافرت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، از ابتدای تیرماه سال جاری نیز قیمت‌ها به طور متوسط 14 درصد افزایش یافتند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  36