اوباما: برای خروج از افغانستان عجله نداریم

چیزی که نمی‌خواهیم انجام دهیم، هجوم بردن به سمت درهای خروجی افغانستان است؛ نیروهای بین‌المللی باید مطمئن شوند که افغان‌ها می‌توانند در مرزهایشان امنیت برقرار کنند و مانع بازگشت القاعده به این کشور شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از بی‌بی‌سی، رئیس‌جمهوری آمریکا در پی حادثه کشتار 16 غیرنظامی افغان توسط یک سرباز آمریکایی، وعده داد که نیروهای بین‌المللی «به سوی درهای خروجی» افغانستان هجوم نخواهند برد.

«باراک اوباما» با تاکید بر این‌که نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان شتاب نخواهند کرد، گفت که این نیروها باید به طور مسئولانه از افغانستان عقب بنشینند.

حادثه کشتار در ولایت قندهار باعث تنش در روابط میان افغان‌ها و نیروهای خارجی شده است.

«لئون پانه‌تا» وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است که امکان صدور حکم اعدام برای مظنون در صورت مجرم شناخته شدن وی وجود دارد.

پانه تا که در حال سفر به قرقیزستان بود، گفت که فرد مظنون براساس مقررات نظامی آمریکا که در بعضی موارد مجازات اعدام را در نظر می‌گیرد، تحت محاکمه قرار خواهد گرفت.

نمایندگان مجلس افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کردند که صبر افغان‌ها به پایان رسیده است.

آنها از مقام‌های آمریکایی خواستند «مسببان را مجازات و به طور علنی در برابر مردم افغانستان محاکمه کنند.»

طالبان نیز وعده حملات انتقام‌جویانه را داده است.

احساسات ضدآمریکایی از قبل از این حادثه به دلیل بی‌حرمتی به نسخه‌های قرآن در یک پایگاه ناتو در کابل در ماه گذشته میلادی تشدید شده بود که باعث تظاهرات مرگ‌بار در نقاط مختلف این کشور شد.

اوباما گفت که تیراندازی ولایت قندهار شدیدا «باعث دلشکستگی و تراژیک» بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آن حادثه باعث شده به فکر خروج سریع‌تر از افغانستان باشد، گفت: «این من را مصمم‌تر می‌کند که نیروها را به کشور بازگردانیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «چیزی که نمی‌خواهیم انجام دهیم این است که این روند طوری انجام شود که هجوم بردن به سوی درهای خروجی افغانستان باشد.»

اوباما گفت که نیروهای بین‌المللی باید مطمئن شوند که افغان‌ها می‌توانند در مرزهایشان امنیت برقرار کنند و مانع بازگشت القاعده به این کشور شوند.

جزئیات حادثه تیراندازی هنوز کاملا روشن نیست اما سرباز آمریکایی در ساعات نخست یکشنبه پایگاهش در ولایت جنوبی قندهار را ترک کرد.

شاهدان عینی گفتند که وی درهای بعضی خانه‌ها را امتحان کرد و وارد سه خانه شد و اقدام به تیراندازی و کشتن هر که سر راهش بود، کرد. بیشتر کشته‌ها زنان و کودکان بودند.

این سرباز بعدا خود را تسلیم مقام‌های نظامی کرد و تحت بازداشت است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گفتند که نام وی را تا زمانی که تحقیقات ادامه دارد، فاش نخواهند کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  2