افشاگری بی سابقه از جزییات مذاکرات ایران و بازرسان آژانس

چندی پیش هم «رویترز» گزارشی را منتشر کرد که بر پایه آن آمده بود، سیاستمداران غربی می‌دانند که: نخست این که ایران سلاح هسته ای ندارد، دوم آن که تصمیم به ساخت آن هم نگرفته و سوم برای رسیدن به آن هم سالها فاصله دارد.

 انتشار جزییاتی از روند آخرین دور مذاکرات ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشان می‌دهد که چگونه مقامات این سازمان بین‌المللی به دنبال راضی نگه داشتن قدرت‌های بزرگ در موضوع پرونده هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش «تابناک»، جزییات اولیه منتشره مذاکرات ایران و غرب در ماه گذشته میلادی ـ که توسط دیپلمات‌های غربی منتشر شد ـ حاکی از این بود که ایران از همکاری با بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی سر باز زده است، اما ارائه جزییات دقیق این مذاکرات توسط نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش، علی اصغر سلطانیه در روز‌های گذشته در وین، جزییات دقیق این مذاکرات را افشا کرده است که بر پایه آن، ایران و آژانس در آخرین دور مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع، بسیار به هم نزدیک شده بودند، اما بناگاه بازرسان آژانس درخواست‌های جدیدی را مطرح کردند که پیش از این، ایران به آن درخواست‌ها پاسخ داده و رضایت بازرسان را هم جلب کرده بود.

افزون بر این، در جزییات جدید منتشره، نشان داده شده که درخواست‌های بازرسان آژانس، دقیقا بر خلاف موافقتنامه‌های پیشین ایران با آمانو، مدیر کل آژانس بوده است. پیش از سفر آخر بازرسان به ایران، دو طرف موافقت کرده بودند که بازرسی از مجتمع نظامی پارچین به بعد از رسیدن به توافق بین ایران و آژانس و اتفاقا پس از برگزاری نشست شورای حکام در ماه مارس موکول شود که ناگاه در بین مذاکره بازرسان با ایران در تهران، این درخواست مطرح شد و آمانو بلافاصله از بازرسان خواست از ایران برگردند و سفر سه روزه خود را نیمه‌کاره رها کنند.

در این باره باید گفت، سلطانیه برای نخستین بار بود که با آوردن جزییات دقیق، مفاد مذاکرات ایران با آژانس را منتشر می‌کرد؛ جزییاتی که تا پیش از این رسانه ای نشده بود؛ اما زمانی که برخی از مقامات آژانس و نمایندگان برخی دولت‌های عضو در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود، ایران را به همکاری نکردن با آژانس متهم کردند، نماینده ایران این جزییات را در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها در وین اعلام کرد.

جزییات منتشره توسط سلطانیه، حکایت از این دارد که آمانو احتمالا سیگنال‌هایی از آمریکا و یا برخی از دولت‌های قدرتمند عضو آژانس دریافت کرده است، تا موضوع پارچین را در مذاکرات ـ به رغم توافقات پیشین ـ مطرح سازد و زمینه را برای محکومیت ایران در اجلاس شورای حکام فراهم کند.

گفتنی است، در نشست‌هایی که بین سلطانیه و معاون آژانس برگزار شده بود، وی خواستار بازدید از پارچین در طول مذاکرات بود که با استدلال‌های ارایه شده از سوی سلطانیه، توافق شده بود، بازدید از پارچین به پس از برگزاری شورای حکام موکول شود؛ اما در حین مذاکرات، بازرسان به آگاهی مقامات ایرانی می‌رسانند که آمانو از آنان خواسته است از پارچین بازدید کرده و در صورتی که اجازه داده نشود، ایران را ترک کنند.

افزون بر این، ایران از آژانس خواسته بود، همه اطلاعاتی را که آنان در اختیار دارند و بر پایه آن می‌گویند، ایران دارای برنامه نظامی هسته ای است، برای پاسخگویی در اختیار ایران گذارند، چرا که این از حقوق ایران بوده است، اما مقامات آژانس این اطلاعات را به ایران منتقل نکرده و سرانجام، آمانو ایران را به ایجاد محدودیت در کار آژانس متهم کرده است.

گویا، به تدریج رسانه‌ها و افکار عمومی غرب نیز به این نتیجه رسیده است که گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، بیشتر سیاست بازی است تا مسائل فنی و حقوقی.

چندی پیش هم «رویترز» گزارشی را منتشر کرد که بر پایه آن آمده بود، سیاستمداران غربی می‌دانند که: نخست این که ایران سلاح هسته ای ندارد، دوم آن که تصمیم به ساخت آن هم نگرفته و سوم برای رسیدن به آن هم سالها فاصله دارد.

اما واقعیت این است، آنچه در دوره مدیر کلی «آمانو» بر آژانس می‌گذرد، نه استقلال حرفه‌ای این سازمان است و نه نگاه فنی آن. رسانه‌های غربی در روز‌های آینده گزارش‌های بیشتری را در این باره منتشر خواهند کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  50  =  57