افشای مکالمات محرمانه اوباما با مدودف

افشای مکالمات محرمانه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با همتای روس خود در حاشیه اجلاس امنیت هسته ای در سئول ممکن است پیامدهایی سیاسی برای رییس جمهوری آمریکا در پی داشته باشد.

به گزارش عصر ایران شبکه " ای بی سی " آمریکا روز دوشنبه متن گفتگوی اوباما با مدودف را که توسط میکروفون ضبط شده بود را منتشر کرد.

در این گفتگو اوباما به مدودف وعده می دهد که در صورت انتخاب مجدد به سمت ریاست جمهوری آمریکا انعطاف بیشتری درباره موضوعات مورد اختلاف با روسیه از جمله طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا نشان دهد.

اوباما به مدودف می گوید : " همه این موضوعات ( مورد اختلاف ) به ویژه مساله سپر موشکی می توانند حل شوند ، این آخرین انتخابات من است. بعد از انتخابات من انعطاف بیشتری نشان خواهم داد. "

گفتنی است موضع دولت اوباما در این زمینه از گذشته مورد انتقاد رقبای سرسخت جمهوریخواه او بوده است و جمهوریخواهان اوباما را متهم می کنند که با کنار گذاشتن طرح سپر دفاع موشکی دولت بوش که قرار بود در لهستان و رومانی مستقر شود ، امتیازی قابل توجه به روسیه داده است .

در این گفتگوی خصوصی مدودف نیز به اوباما وعده می دهد که پیام او را به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری منتخب روسیه برساند.

در ماه های اخیر این دومین باری است که گفتگوی خصوصی اوباما با یک رهبر خارجی افشا می شود و دردسرهایی را برای او می آفریند . چند ماه پیش نیز افشای گفتگوی خصوصی او با نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه درباره نخست وزیر اسراییل حاشیه ساز شده بود.

اوباما در آن گفتگو در پاسخ به سخنان سارکوزی که به صراحت گفته بود : از نتانیاهو خوشش نمی آید ، گفته بود وی با این حال مجبور است با چنین آدمی هر روز به صورت تلفنی گفتگو کند.

افشای گفتگوی محرمانه اوباما با مدودف در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همان طور که انتظار می رفت دستاویزی قابل توجه به رقبای جمهوریخواه وی داد تا بتوانند بیشتر از این از سیاست خارجی وی انتقاد کنند.میت رامنی رقیب جمهوریخواه اوباما از اظهارات وی در گفتگوی خصوصی با رییس جمهوری روسیه به شدت انتقاد کرده است و جان بونر رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که منتظر است اوباما پس از بازگشت از کره جنوبی منظور خود را از عبارت "انعطاف بیشتر "تشریح کند.

جمهوریخواهان اوباما را به " وادادگی " در سیاست خارجی آمریکا متهم می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −    =  53