شاپرک از ۱۵ اردیبهشت رسما عملیاتی می شود/تدوین سازوکار امنیتی برای شبکه کارتخوانهای کشور

با اتصال روزانه 5 درصد کارتخوانها به سامانه

شبکه الکترونیک پرداخت کارت(شاپرک) از روز جمعه 15 اردیبهشت رسما عملیاتی خواهد شد و روزانه 5درصد از پایانه های فروشگاهی به این شبکه متصل می شوند. بر این اساس پیش بینی می شود در صورت گذراندن تست نهايي شركت هاي psp طی 20 روز پس از عملیاتی شدن شبکه کلیه 2 میلیون کارتخوان فعال در کشور به سوئیچ شاپرک متصل شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کار اتصال به سامانه شاپرک از سه شرکت ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک که از ابتدا به عنوان پایلوت انتخاب شده بودند آغاز خواهد شد و به مرور کلیه شرکت های pspپس از گذراندن تست و آزمون  نهایی به شبکه متصل می شوند.

بنابراین گزارش سه شرکت مذکور حدود 700 تا 900 هزار پایانه فروشگاهی را در اختیار دارند که این تعداد نزدیک 40 درصد کل پایانه های فروشگاهی در کشور است.

بر اساس برآوردهای کلی حداکثر تا نیمه اول خرداد کلیه پایانه های فروشگاهی به شبکه شاپرک متصل خواهند شد.

شاپرک

پیش بینی سازوکار امنیتی برای شرکت های psp

در همین حال یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار مسئولان ذی ربط در بانک مرکزی، شرکت ملی انفورماتیک  و شرکت شاپرک قرار گرفت ایجاد سازوکاری منسجم و بلند مدت برای تضمین حداکثری امنیت شبکه کارتخوان کشور بود که این امر با همکاری شرکت های psp طی دو هفته اخیر به ثمر نشست. بر اساس این سازو کار پس از انعکاس انتظارات شبکه مادر ( شاپرک) از شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت، طی قرار دادی الزامات رعايت مسائل ايمني پيش بيني شد.

 همچنین در راستای مشخص بودن وظایف و پیاده سازی استانداردهای امنینی دستور العملی در حال تدوين است که درصورت تصويب نهايي شرکت های psp  موظف هستند این دستورالعمل را طی شش ماه پس از ابلاغ عملیاتی کنند.

بنابراین گزارش از شواهد امر پیداست که بحث امنیت در سوئیچ شاپرک و شبکه کارتخوان کشور  بسیار جدی تلقی شده و شرکت های pspباید خود را دستور العمل جدید انطباق دهند در صورت کوتاهی در عین وجود جریمه های سنگین احتمال لغو مجوز به آسانی وجود دارد.

همچنین از دیگر اقدامات پیش بینی شده آن است که برای ورود اولیه شرکتها به شاپرک نیز وجود یک سری شرایط امنیتی ضروری اعلام شده که در نتیجه شرکتهای psp که این شرایط را دارا نباشند باید پس از تغییرات و انطباق با شرایط به شاپرک ملحق شوند.

نظارت محور اصلی شاپرک

بنابر گفته مسئولان امر مهمترین اصل ایجاد شاپرک تاکید بر نظارت پذیر کردن شبکه کارتخوانهای فعال در کشور است به طوری که پایش هر کارتخوان در هر لحظه و هر نقطه از کشور به راحتی امکانپذیر باشد. بر این اساس برای هر صنف و فروشگاه سقفی برای انتقال وجود خواهد داشت و بیش از آن طبعا با لایه های کنترلی همراه خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  4