نقش پرداخت‏‌های الکترونیک در گسترش تجارت الکترونیک

سیستم‌های پرداخت بخش حیاتی زیرساخت اقتصادی و مالی یک کشور هستند .عملکرد خوب آن‌ها در انتقال امن و به موقع وجوه مهم‌ترین اثر آن‌ها در عملکرد کلی نظام اقتصاد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی شاپرک تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری به صورت آنلاین و از طریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته است و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز رشد کند. تجارت الکترونیکی به هرگونه معامله‌ای گفته می‌شود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی می‌شود.

تجارت الکترونیکی معمولاً کاربرد وسیع‌تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت برداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک می‌باشد.

سیستم‌های پرداخت بخش حیاتی زیرساخت اقتصادی و مالی یک کشور هستند .عملکرد خوب آن‌ها در انتقال امن و به موقع وجوه مهم‌ترین اثر آن‌ها در عملکرد کلی نظام اقتصاد است. یک نظام پرداخت در واقع یک سری ترتیباتی است که اجازه می‌دهد که استفاده کنندگان پول را انتقال دهند.

نقش پرداخت‏‌های الکترونیک در گسترش تجارت الکترونیک در سالیان اخیر و همزمان با پیشرفت‌های فزاینده تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، بسیاری از تعاملات در دنیای واقعی به جهانی مجازی انتقال یافته است. اصلی‌ترین ویژگی این تکنولوژی‌ها یعنی به اصطلاح (فشردگی زمان و مکان) بسیاری از محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی در دنیای فیزیکی را از میان برداشته و فرصت‌های بدیعی را در اختیار حکومت‌ها، صاحبان شرکت‌های فراملیتی و افراد قرار داده است تا تعاملات خود را با شتاب بیشتر و زمان کمتر، فراتر از مرزهای جغرافیایی و محدودیت‌های زمانی انجام دهند. عباراتی مانند شهر الکترونیک، دولت الکترونیک، شهروند الکترونیک و مفاهیمی مشابه آن ناشی از پررنگ شدن روزافزون نقش تکنولوژی‌های ارتباطی در زندگی روزمره است. یکی از کنش‌هایی که تکنولوژی‌های نوین ارتباطی باعث رواج آن شده است، تجارت الکترونیک است که در ادامه مفهوم و الزامات آن از دریچه پرداخت الکترونیک بررسی می‌شود.

برای اینکه تجارت الکترونیک در عمل موفقیت آمیز باشد، الزامات و عواملی در این کار دخیل هستند که می‌توان آن‌ها را به دو نوع فنی و سازمانی تقسیم بندی کرد که به اختصار برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

1) انجام میزان مناسبی از تحلیل و پژوهش در بازار مانند مدل‌های سنتی، تجارت الکترونیک مستلزم برنامه ریزی مناسب تجاری و قوانین بنیادین برای عرضه و تقاضاست.

2) ایجاد راهی آسان و ایمن برای مشتریان برای تأثیر گذاری بر روی تراکنش‌هاست. کارت‌های اعتباری و پرداخت شناخته‌شده‌ترین ابزار پرداخت هزینه از طریق اینترنت هستند که برای حدود 90 درصد خریدهای آنلاین به کار می‌رود.

3) ایجاد قابلیت اعتماد و امنیت. سرورهای موازی، مسائل سخت افزاری، تکنولوژی‌هایی که خطا نکنند و پنهان بودن اطلاعات می‌توانند این نیاز را برآورده کنند.

4) ایجاد سازمانی که دارای کارایی کافی برای واکنش مناسب به هر نوع تغییر در محیط‌های اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی باشد.

5) ایجاد یک پایگاه اینترنتی جذاب که شامل نمای ظاهری مناسب است.

6) ارائه اطلاعات کافی از محصول.

تجارت الکترونیک از شش مرحله تشکیل شده است. مرحله اول بررسی (Cataloging) است که در آن خریدار محصول مورد نظر خود را در سایت‌های مربوطه بررسی می‌کند. پس از این مرحله خریدار با فروشندگان مختلف راجع به پارامترهایی مثل قیمت، نوع، زمان تحویل، خدمات پس از فروش، نحوه پرداخت و غیره مذاکره (Negotiation) می‌کند و یک فروشنده را انتخاب می‌کند.

بعد از مذاکره بین خریدار و فروشنده قرارداد (Contract) بسته می‌شود. اکنون نوبت مهم‌ترین مرحله تجارت الکترونیک یعنی پرداخت (Payment) الکترونیک است. انجام هیچ معامله ای بدون پرداخت کامل نیست. در این مرحله به گونه ای خریدار پول محصول خریداری شده را به فروشنده پرداخت می‌کند. پس از پرداخت محصول خریداری شده به خریدار تحویل (Delivery) داده می‌شود. در نهایت فروشنده با خدمات پس از فروش (After sale support) از محصول خود حمایت می‌کند.

پرداخت، جزء اصلی تجارت است. هیچ معامله ای بدون پرداخت کامل نیست. امروزه با گسترش تجارت الکترونیک نیاز به روش‌های پرداخت الکترونیکی مناسب به شدت احساس می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  50