نوسانات ارز بیمه می‌شود

رئیس بیمه مرکزی از ابلاغ آیین‌نامه ارائه خدمت بیمه نوسان نرخ ارز خبر داد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه ارز فعالان اقتصادی در صورت افزایش نرخ ارز تا 25 درصد زیر پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس سید محمد کریمی  جایگاه بیمه در ایران را در چتر حمایتی برای مردم ارزیابی کرد و افزود: صنعت بیمه مترادف است با اطمینان‌بخشی و آرامش‌دهی به جامعه و بر اساس یک قاعده بین‌المللی صنعت بیمه اطمینان می‌فروشد.

جلوگیری از خارج شدن 488 میلیون دلار هزینه بیمه نفت‌کش‌های ایرانی از کشور

وی در ادامه صنعت بیمه را بر خلاف عرف بین‌المللی مورد غضب استکبار و دشمنان نظام اسلامی خواند و گفت: متاسفانه امروز صنعت بیمه به دلیل دشمنی با آمریکا با ایران با بداخلاقی‌ترین شیوه مواجهه شده است که در حقیقت حق تحریم صنعت بیمه را ندارد و با این وجود سربازان نظام و ولایت این تهدیدها در حوزه بیمه را به فرصت تبدیل کرده و از خروج 488 میلیون دلار ارز کشور جلوگیری کردند.

وی تصریح کرد: محاسبه خسارت بیمه‌های بزرگ نظیر پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کشتیرانی، فرودگاه و مواردی از این دست قبل از تحریم به دلیل پیچیدگی زیادی که داشت از طریق چند شرکت خارجی صورت می‌گرفت که امروز به مدد توانمندی نیروهای داخلی، این امر به دنبال آموزش‌هایی که صورت گرفت در داخل کشور انجام می‌شود از این رو تحریم بی‌اثر شد.

کریمی گفت: در این زمینه برای بی‌نیازی از خارج از کشور و خودکفایی در امر ارزیابی ریسک و خسارت در امور بیمه ای بزرگ و پیچیده در حال آموزش نیروهای خود هستیم که در این زمینه 30 نفر آموزش دیده و از این پس با استفاده از کارشناسان خود در این زمینه هم به خودکفایی می‌رسیم تا نشان بدهیم فشارها و تحریم‌ها اثری بر ایران ندارد.

وی تصریح کرد: در عرصه بین‌المللی این امر جا افتاده است که به منظور بهره‌گیری از ذخایر سرمایه‌ای، پول‌ها را در دیگر کشورها ذخیره کرده تا در شرایط بحران و اضطرار به توان از آنها استفاده کرد در حالی که با تحریم آمریکا متاسفانه این امر میسر نیست و بر خلاف ادعاها دشمنان نظام نه تنها با دولت ایران بلکه با مردم آن دشمن هستند.

ارزیابان خسارت شرکت‌های بیمه مستقل می‌شوند

کریمی پیام بیمه را صلح و دوستی عنوان کرد و گفت: برای سرویس‌دهی بهتر به بیمه‌گذار و اطمینان‌بخشی به آنها باید خدمات نوین ارائه داد که پرداخت خسارت‌های آنلاین و سیار که آذربایجان شرقی هم خوشبختانه به دلیل پیشرو بودن برخی شرکت‌ها به آن مبادرت ورزیده‌اند از جمله آنهاست.

رئیس کل و رئیس شورای عالی بیمه مرکزی ایران تصریح کرد: طبق آیین‌نامه‌ای که در شورای عالی بیمه تدوین شده قرار است ارزیابان خسارت شرکت‌های بیمه مستقل عمل کرده و نظیر کارشناسان دادگستری به کار خود بپردازند تا این شائبه که ارزیابان طرف بیمه را می‌گیرند تا مردم از بین برود.

تحقق اصل 44 در صنعت بیمه

وی در ادامه در زمینه خصوصی‌سازی اظهار کرد: بر اساس ضوابط اصل 44 قانون اساسی بیمه مرکزی هم از این قانون بی‌بهره نبوده و در این زمینه بر اساس چشم‌انداز توسعه و آنچه در برنامه پنجم آمده است، از برنامه‌های تدوین شده جلوتر هستیم و به تقویت بخش خصوصی هم می‌پردازیم، البته این امر نیازمند نظارت است که هم از طریق آی‌تی صورت می‌گیرد.

افزایش ضریب امید در گرو توسعه بیمه‌های زندگی است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: افزایش ضریب امید به آینده و همچنین گسترش فضای شادابی در جامعه در گروی توسعه بیمه‌های زندگی است که متاسفانه در کشور ما نمود چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: آشنایی اندک مردم با ویژگی‌ها و مزیت‌های بیمه‌های زندگی سبب شده این مقوله مهم به حاشیه رانده شود در حالی که در بسیاری از کشورها بیمه‌های زندگی حرف اول را می‌زنند.

کریمی اظهار کرد: در خصوص بیمه‌های زندگی تلاش در فرهنگ‌سازی داریم و در این امر رسانه‌ها قدرتمندترین ابزار برای ترویج بیمه‌های زندگی در سطح جوامع هستند.

وی خاطرنشان کرد: مردم کشور باید با انواع بیمه‌های زندگی که برای آنها صادر می‌شود آشنا شوند تا آینده و رفاه خوبی برای خود و فرزندانشان رقم بخورد.

کریمی گفت: تنها هشت درصد مردم ایران از بیمه‌های زندگی استفاده می‌کنند که شامل بیمه عمر نیز می‌شود ولی این رقم در اروپا و ژاپن رقم 80 درصدی را شامل می‌شود و جالب اینکه در کشور مانند تایلند که درآمد بیمه‌ای آن در سال 16 میلیارد دلار است تنها  11 میلیارد دلار به بخش فروش بیمه‌های زندگی اختصاص دارد.

نوسانات ارز بیمه می‌شود

رئیس کل بیمه مرکزی در زمینه پوشش بیمه‌ای نوسانات نرخ ارز برای بازرگانان و تجار نیز گفت: این امر در  بیمه تصویب و در حال اجراست و بر اساس آیین‌نامه ابلاغی به شرکت‌های بیمه آنها می‌توانند تا 25 درصد افزایش یا کاهش نرخ قیمت رسمی اعلامی بانک مرکزی در روز را پوشش بیمه‌ای ارائه دهند.

وی از آمادگی شرکت‌های بیمه‌ای برای ارائه خدمت بیمه نوسان نرخ ارز خبر داد و گفت: در حال حاضر چند شرکت بیمه‌ای و به ویژه شرکت بیمه ایران به عنوان شرکت دولتی و بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای، آماده ارائه این خدمت به تجار و بازرگانان کشورمان هستند.

کریمی از ابلاغ آیین‌نامه ارائه خدمت بیمه نوسان نرخ ارز به همه شرکت‌های بیمه‌ای خبر داد و افزود: در ابتدای کار چند شرکت بیمه ای این خدمت را ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی بیمه درباره خدمت بیمه نوسان نرخ برای صادرکنندگان و واردکنندگان کالا و مواد اولیه و همچنین کالاهای اساسی اقدامی کم‌نظیر محسوب می‌شود، گفت: هر تاجری که قصد صادرات و واردات دارد و همچنین تولیدکنندگانی که به واردات مواد اولیه نیازمند هستند، می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های بیمه‌ای، سرمایه و منافع خود و به ویژه نوسان نرخ ارز را زیر پوشش بیمه قرار دهند.

وی رسالت و رویکرد صنعت بیمه را ایجاد آرامش برای آحاد جامعه دانست و گفت: با خدمت بیمه نوسان نرخ ارز، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی می توانند به راحتی و بدون دغدغه، فعالیت‌های خود را ساماندهی و برنامه‌ریزی کنند.

بیمه مرکزی هنوز به پرونده مترو تهران وارد نشده است

وی در ادامه درباره پرونده ورود سیل به قطار شهری تهران و نحوه پرداخت خسارت به این شرکت گفت: هنوز بیمه‌گر و بیمه‌گذار در این زمینه به ما مراجعه نکرده‌اند اما ما با این حال تیمی را مشخص کرده‌ایم تا اعلام شود حق در زمینه با کیست، اما به هر حال هنوز ورودی به این قضیه نکرده‌ایم.

کریمی گفت: از سوی دیگر در زمینه خدمت نوینی به مردم آیین‌نامه تدوین و ابلاغ شده است که برای نخستین بار از زمان تشکیل بیمه اجرا خواهد شد و بر اساس آن اگر اختلافی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار به وجود آمد نظر حاکمیتی ما برای بیمه‌گذار الزامی است اما بیمه‌گذار اینطور نبوده و می‌تواند نظر ما را قبول نکرده و اعتراض و شکایت داشته باشد.

رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌ای تا پایان سال

وی تصریح کرد: در حال حاضر بحث رضایت‌مندی مردم مطرح است که قرار است بر این اساس شرکت‌های بیمه‌ای مورد بررسی قرار گیرند و میزان رضایت‌مندی مردم در امر رتبه‌دهی به شرکت‌ها لحاظ شود که تا پایان سال این رتبه‌بندی صورت می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +    =  12