چگونگی تغییرات در پذیرش کارت‌های بانکی توسط پایانه‌های فروشگاهی/ مدیریت كليه تراکنش هاي posها توسط شاپرک از اول آذر

شرکت شاپرک طی اطلاعیه ای اعلام کرد:

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) طی اطلاعیه ای اعلام کرد: از ابتدای آذر ماه سال جاری کلیه پایانه های فروشگاهی فعال کشور، فارغ از نوع و نام تجاری، از طریق این شبکه قادر به پذیرش عموم کارت‌های شبکه بانکی کشور هستند.

نمودار

 

ارتباط شاپرک با سامانه های ملی تسویه

 برای انجام تراکنش ها به صورت بر خط به  کمک سوئیچ شاپرک زیر ساخت شبکه فراهم شده است و داخل شبکه ای امن این تراکنش ها از پایانه فروش و سوئیچ شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ شاپرک و از  آنجا از طریق سامانه های ملی پرداخت به سمت سوئیچ بانک صادر کننده روانه می گردد. تا این مرحله تراکنش برخط انجام شده که نتیجه آن کسر مبلغ تراکنش از حساب‌دارنده کارت یا درج در صورتحساب دارنده کارت اعتباری است. در مرحله بعدی که نقش  سامانه‌های ملی تسویه پر رنگ می گردد، مبالغ  به صورت یکجا و در فواصل زمانی که طبق قرارداد شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت با پذیرنده مشخص شده است، محاسبه و به حساب پذیرنده واریز می گردد. نتیجه این عملیات ممکن است به بدهکار یا بستانکار شدن بانک ها نسبت به یکدیگر خواهد شد (بانک‌های صادر‌کننده و بانک‌هایی که حساب پذیرندگان در آنها تعریف شده‌اند) در گام بعدی تسویه بین بانکی‌ طبق روال‌های تعیین شده برای این‌کار انجام  می گیرد.

سامانه هایی همچون پایا، پاشا و ساتنا مهمترین قسمت هایی هستند که وظیفه انجام اینکار را برعهده دارند. در کنار این سامانه ها، سامانه‌هایی نیز برای حصول اطمینان از انجام صحیح عملیات در نظر گرفته شده که سامانه رفع مغایرت از آن جمله است.

کلیه مجموعه‌هایی که به آنها اشاره شده، طبق استانداردهای مشخص حوزه پرداخت تعریف شده اند و این امکان را به وجود آورده اند که در آینده شبکه الکترونیکی پرداخت کارت امکان اتصال به  سایر شبکه‌های محلی و یا بین المللی را نیز داشته باشد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. كوروش می گوید

    شاپرك و يا هر طرحي مثل شاپرك كه مبناي صحيحي هم دارد در حوزه اجرا داراي مشكلات عديده اي هستند كه اميدواريم به لطف امام زمان كمتر شده و بخير بگذرد.

ارسال یک پاسخ

1  ×  7  =