فهرست ۳۰ شرکت بزرگ بورس تغییر کرد

شاخص 30 شرکت بزرگ (TEFIX30)بورس اوراق بهادار تهران برای سه ماهه دوم سال 1391 به روز رسانی شد و این فهرست تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایرنا، در دوره جاری نمادهای شرکت های پالایش نفت اصفهان، بانک سینا، گروه بهمن از فهرست 30 شرکت بزرگ واجد شرایط حذف و نمادهای شرکت های صنایع شیمیایی ایران، سرمایه گذاری سایپا و کالسیمین به شرکت های مشمول شاخص اضافه شد.

بر اساس این گزارش شاخص 30 شرکت بزرگ، شاخصی است که به صورت میانگین وزنی و براساس سهام شناور آزاد محاسبه می شود و عملکرد 30 شرکت بزرگ پذیرفته شده در بورس تهران را اندازه گیری می کند.

در متن گزارش واحد تحقیق و توسعه بورس آمده است: انتخاب شرکت ها در این شاخص بر اساس ارزش بازار و معیارهای نقدشوندگی انجام می شود.

این شاخص، سهام 30 شرکت از میان 100 شرکت بزرگ بورس تهران که حداقل 3 ماه از پذیرش و معامله آن ها در بورس گذشته باشد را شامل می شود، این در حالی است که موارد دیگر از جمله ارزش ماهانه معاملات آن در 6 ماه گذشته بیش از 25 درصد میانگین ارزش ماهانه معاملات 100 شرکت بزرگ در همان دوره باشد و نیز درصد سهام شناور آن کمتر از 10درصد نباشد در محاسبه این شاخص اعمال می شود.

علاوه بر این، وزن هر شرکت در شاخص هم براساس ضریب سرمایه به 15درصد ارزش بازار شرکت محدود می شود و از این رو تاثیرگذاری هر شرکت در شاخص، براساس ضریب سرمایه به 15 درصد محدود می شود.

در پایان این گزارش هم بیان شده که تاریخ پایه شاخص ابتدای شهریور ماه 89 و مقدار آن 1000 است. این شاخص در حال حاضر به صورت بازده کل (قیمت و سودنقدی) محاسبه می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =