پنج رویداد مهم اقتصادی این هفته جهان

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان ارزش یورو در برابر دلار و شاخص‌های مالی در بازارهای آسیایی رشد کرده‌اند. رشد شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در چین به بالاترین میزان از هفت ماه اخیر و کاهش ارزش ین عوامل اصلی این افزایش بوده است. در هفته جاری اقتصاد جهان شاهد چند رویداد مهم خواهد بود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از جهان سهم فردا سه شنبه بانک‌های مرکزی استرالیا و کانادا نشست خواهند داشت و انتظار می‌رود نرخ‌های بهره در این دو کشور به ترتیب در حد سه و یک درصد بدون تغییر حفظ شود. روز پنجشنبه در نشست مقامات بانک مرکزی انگلستان نیز به احتمال زیاد نرخ‌های بهره در حد 0.5 درصد حفظ خواهد شد. روز پنجشنبه نشست بانک مرکزی اروپا نیز برگزار می‌شود و به باور تحلیلگران در این نشست تغییری در نرخ 0.75 درصدی بهره داده نخواهد شد. حفظ شدن نرخ‌های بهره به معنای اعتماد مقامات بانک‌های مرکزی به آینده است و چنین تصمیمی تاثیر مثبت بر سرمایه‌گذاران و نیز بازارهای مختلف خواهد داشت.

روز جمعه در پایان هفته جاری گزارش وضعیت بازار کار آمریکا در ماه نوامبر از سوی وزارت کار این کشور منتشر می‌شود و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند به دلیل توفان سندی تعداد شغل‌های ایجاد شده در ماه گذشته در بخش غیرکشاورزی آمریکا 95 هزار مورد بوده است. در ماه اکتبر 171 هزار فرضت شغلی در اقتصاد آمریکا ایجاد شده بود. پیش‌بینی شده نرخ بیکاری در حد 7.9 درصد باقی مانده باشد.

این روزها که فرصت زیادی تا آغاز سال 2013 باقی نمانده مهمترین عامل نگرانی سرمایه‌گذاران، وضعیت بودجه و مالیات‌ها در آمریکا از آغاز سال آینده میلادی است. در حال حاضر مذاکرات بین دولت و کنگره بر سر این موضوع ادامه دارد و پیش‌بینی شده در نهایت توافق حاصل شود یعنی اقتصاد ایالات متحده از پرتگاه مالی سقوط نخواهد کرد اما محتوای توافق و زمان حصول آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در پیش‌بینی جدید خود از وضعیت بازار مالی آمریکا در سال 2013 با فرض حصول توافق بین دولت و کنگره بر سر موضوع بودجه و مالیات‌ها آورده است، قیمت سهام در بازار این کشور سال آینده بطور متوسط 12 درصد رشد خواهد کرد و حجم سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای هزار میلیارد دلار خواهد بود. اما در اروپا رکود طی حداقل سه فصل آینده ادامه خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های اخیر خود بارها بر ضرورت اقدام موثرتر بانک‌های مرکزی برای حمایت از رشد اقتصادی تاکید کرده است اما اقداماتی که تاکنون صورت گرفته محدود و کم تاثیر بوده است. در زیر نمودار تغییرات نرخ‌های بهره در آمریکا، انگلستان و اروپا از سال 1999 تاکنون نشان داده شده است:
 

height=192

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  −    =  93