شاپرک هکر حرفه ای ۱۲ میلیاردی را به دام انداخت

با تلاش و اقدام به موقع حراست بانک ملی ایران شخصی که قصد داشت از یک حساب دولتی سوء‌استفاده‌‌ کند، شناسایی، دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شد. وجود شبکه شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) باعث شد تا زمینه شناسایی این جاعل حرفه ای فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  بر اساس اعلام بانک ملی ایران، این شخص قصد داشت با سوءاستفاده از یک حساب دولتی و برداشت مبلغ 12 میلیارد ریال نسبت به خرید سکه بهار آزادی اقدام کند که به موقع شناسایی و با هماهنگی لازم توسط پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شد.

بر اساس اعلام مدیریت امور حراست بانک ملی ایران، فعال‌سازی سیستم‌های نظارتی الکترونیکی در بانک ملی ایران و فعال‌سازی سیستم شاپرک در شناسایی و کشف به موقع این سوء‌استفاده موثر بوده است.

داستان از چه قرار بود

یک هکر حرفه‌ای برای پرداخت وجه خرید یک میلیارد و 200 میلیون تومان طلا ی خود از یک طلافروشی قصد می کند  از دستگاه پایانه فروشگاهی استفاده ‌کند.

باتوجه با اجرای طرح شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت)، وجه انتقالی، آنلاین به حساب طلافروش نمی‌رود و با تاخیر این کار انجام می‌شود. در این میان، طلافروش که به خریدار مشکوک شده بود، از این فرصت استفاده کرده و موضوع را با حراست بانک درمیان می‌گذارد.

پس از بررسی‌هایی، مشخص می‌شود که خریدار یک میلیارد و 200 میلیون تومانی طلا، یک هکر حرفه‌ای از حساب‌های دولتی است که برهمین اساس، با همکاری آگاهی تهران، این فرد دستگیر می‌شود.

گفته می شود قبل از راه اندازی شاپرک نیز  این هکر حرفه ای نمونه هایی از  کلاهبرداری شبیه  موارد بالا را مرتکب شده است اما به خاطر واریز آنی امکان شناسیی وی فراهم نبوده است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  +    =  61