آخرین پیش‌بینی ها از بهای طلا

پس از طی 15 روز طی هفته گذشته برای اولین بار، خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار طلا افزایش یافت زیرا امیدها نسبت به حل بحران بدهی آمریکا توسط سیاست‌مداران افزایش یافته بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از جهان سهم اگرچه همانطور که انتظار می‌رفت در آخرین لحظات سال 2012 کاخ سفید در مورد حل این بحران با کنگره به توافق رسید اما این افزایش خوش‌بینی نسبت به بازار طلا با اندکی کاهش روبرو شد و تنها 14.5 تن به خالص خرید و فروش سفته‌بازانه افزوده شد که در نهایت سطح این شاخص تا 208.1 تن در ماه دسامبر کاهش یافت.

نگرانی و عدم اطمینان نسبت به شرایط اقتصادی به شدت باعث افت قیمت در بازار طلا در روزهای گذشته شد که ناشی از شرایط بازار در روز پنج شنبه در هفته پیش بود که بدون شک باعث معکوس شدن روند سود آوری در بازار خواهد شد و این روند در آمارهای اخیر بازار طلا نیز قابل مشاهده است. بنابراین پیش بینی می‌شود که قیمت طلا با کاهش اندکی در هفته‌های آتی روبرو شود.

در هفته گذشته خرید سفته‌بازانه به میزان 20.0 تن در بازار طلا افزایش یافت در حالیکه به نظر می‌رسد که فعالان بازار تمایلی به ترک پوزیشن‌های فروش ندارند و فروش سفته‌بازانه نیز در همین مدت با افزایش 5.5 تن روبرو شد. در ماه دسامبر نیز فروش سفته‌بازانه در بازار طلا به میزان 69.8 تن افزایش یافته بود.

پیش بینی قیمت نقره: در هفته گذشته، روند نقدی سازی خرید و فروش در بازار نقره در پنجمین هفته متوالی ادامه یافت و خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 125.2 تن در این هفته کاهش یافت. عامل اصلی این روند نزولی، افزایش 99.5 تن به معاملات فروش سفته‌بازانه و کاهش 25.7 تن در معاملات خرید سفته‌بازانه بود.

کاملاً مشخص است که بازار نقره تحت تاثیر خوش‌بینی نسبت به حل بحران بدهی آمریکا قرار نگرفته است. با این حال، روند نقدی سازی در معاملات خرید و فروش سفته‌بازانه و افزایش در معاملات فروش در ماه دسامبر باعث شد تا بازارهای آتی نقره تحت فشار کمتری قرار بگیرند. در هفته گذشته سطح معاملات خرید و فروش سفته‌بازانه نزدیک به میانگین 5 ساله آن‌ها (به ترتیب 6207.0 تن و 1235.1 تن) قرار گرفت. بنابراین به نظر می‌رسد که قیمت نقره در روزهای آتی همراه با یک روند کاهشی روبرو شود.

در واقع درصد خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات که در آغاز ماه دسامبر به میزان 25.8 درصد افزایش یافته بود (بالاترین نرخ در 12 ماه گذشته) تا سطح 17.8 درصد کاهش یافت که برای اولین بار از ماه آگوست تا کنون، کمتر از سطح میانگین پنج ساله آن یعنی 18.7 درصد قرار گرفته است.
پیش بینی قیمت نفت خام (وست تگزاس اینترمیدیت): همانند بازار فلزات گرانبها، در هفته گذشته بازار نفت خام تحت تاثیر مثبت شرایط خوش‌بینی نسبت به حل بحران بدهی آمریکا و توافق در آخرین دقایق بر سر حل آن قرار گرفت. گرچه باید به این نکته نیز اشاره کرد که با وجود افزایش شدید در خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در دو هفته گذشته (به ترتیب به میزان 15.8 و 12.8 میلیون بشکه)، این شاخص در هفته گذشته به میزان بسیار اندکی معادل 2.1 میلیون بشکه افزایش یافت.

برخلاف ظاهر بازار نفت خام، این بازار چندان مطمئن به نظر نمی‌رسد. اگرچه کاهش 10.9 میلیون بشکه از معاملات فروش علت اصلی روند صعودی شاخص خالص خرید و فروش سفته‌بازانه است اما کاهش 8.8 میلیون بشکه در معاملات خرید سفته‌بازانه نیز آثار روند افزایشی معاملات فروش را تا حدودی خنثی کرده است.

در حالیکه به نظر می‌رسد که معامله‌گران تمایلی به حفظ پوزیشن‌های فروش ندارند (40.3 میلیون بشکه از میزان معاملات فروش در سه هفته گذشته کاهش یافته است) اما تمایل زیادی هم برای قرار گرفتن در پوزیشن‌های خرید ندارند (در ماه دسامبر به میزان 10.6 میلیون بشکه از معاملات خرید کاسته شد). بخشی از کاهش در معاملات خرید به دلیل ایجاد تعادل جدید در این شاخص از طریق تغییر قراردادهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت به سمت نفت برنت است.

با این حال با توجه به اینکه بحران مالی آمریکا هنوز حل نشده است (مذاکرات در مورد سقف بدهی‌ها و کاهش مخارج دولتی در دو ماه آینده دوباره آغاز خواهد شد)، و رشد در میزان تولید نفت کشور آمریکا ادامه خواهد یافت؛ کارشناسان معتقد هستند که باید در مورد میزان معاملات خرید و فروش نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت در میان مدت مراقب و هشیار بود.

پیش بینی قیمت مس: بعد از روند نقدی‌سازی قوی در میزان خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار مس در هفته گذشته که این شاخص را با کاهشی معادل 83.1 تن روبرو کرده بود؛ با انتشار آمار امید بخش شاخص خرید مدیران کشور چین، معامله‌گران بازار مس نسبت به این بازار امیدوارتر شدند. خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در هفته گذشته به میزان 18.3 تن افزایش یافت که البته نشان از وضعیت چندان امیدوار کننده این بازار ندارد اما با در نظر گرفتن این نکته که وضعیت اقتصادی کشور چین به ثبات خواهد رسید، امیدهای اندکی وجود دارد که این شاخص به زودی با سرعت رشد خواهد کرد. چنین وضعیتی با نظرات کارشناسان استاندارد بانک نیز هم‌راستا است.

وضعیت تقاضای کالای مس به شدت وابسته به این نکته است که کدام بخش اقتصادی کشور چین در حال رشد است. با وجودی که بخش‌های صادرات و تولید کشور در حال پیشرفت هستند اما این بخش‌ها تقریباً سهم اندکی در تقاضای کل کالای مس در کشور چین دارند. کلیدی‌ترین بخش موثر بر تقاضای کالای مس هنوز هم بخش ساخت و ساز است (علی الخصوص بخش ساخت و ساز شهری و تجاری). با وجودی که کارشناسان تداوم رشد این بخش را پیش بینی می‌کنند اما تحقق نرخ رشد بخش ساخت و ساز کشور چین معادل با میانگین آن در بین سال‌های 2009 تا 2012، بسیار بعید به نظر می‌رسد.
کاهش 19.7 تن و 1.4 تن به ترتیب در میزان معاملات فروش و خرید سفته بازانه از عوامل اصلی کاهش شاخص خالص خرید و فروش سفته‌‌بازانه در بازار مس در هفته گذشته بودند.

پیش بینی قیمت پلاتینیوم: همانند بازار نقره، در هفته گذشته بازار پلاتینیوم نیز تحت فشار روند معاملات فروش بود و به میزان 116.2 تن از خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در این بازار کاسته شد. باز هم مانند بازار نقره، در بازار پلاتینیوم نیز عامل اصلی این روند نزولی، افزایش در معاملات فروش سفته‌بازانه به میزان 94600 اونس و کاهش نسبی در خرید سفته‌بازانه به میزان 21700 اونس بود (قابل ذکر است که در دو هفته گذشته، خرید سفته‌بازانه در بازار پلاتینیوم به میزان 216200 اونس کاهش یافته بود).

از کاهش شاخص خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار پلاتینیوم استقبال شد زیرا باعث کاهش فشار مشهود در بازارهای آتی این فلز شده بود. گرچه باید متذکر شد که بر خلاف بازار نقره، بازار پلاتینیوم هنوز راه زیادی تا برقراری ثبات در پیش دارد. درصد خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات در حال حاضر در سطح 59.7 درصد قرار دارد که کمتر از بالاترین رکورد 12 ماهه آن در نیمه ماه دسامبر یعنی 64.6 درصد است و البته این رقم از میانگین پنج ساله آن یعنی 51.1 درصد بسیار فاصله دارد.

کارشناسان معتقد هستند که برخلاف چشم انداز بازار پلاتینیوم مبنی بر تداوم روند کاهشی تقاضای صنعتی، افزایش روند نقدی‌ سازی در بازارهای آتی پلاتینیوم باعث خواهد شد که تا قیمت‌های این فلز پرنوسان باشد و در نتیجه امکان تعدیل و تصحیح روند قیمتی پلاتینیوم (باثبات‌تر شدن قیمت‌ها) ایجاد خواهد شد.

پیش بینی قیمت پالادیوم: اگرچه در هفته گذشته روند بازار پالادیوم همانند بازار طلا بود و شاخص خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 257000 اونس افزایش یافت که یک رکورد 12 ماهه بود اما به نظر می‌رسد که درجه اطمینان به بازار این فلز گرانبها بسیار بیشتر از بازار طلا بوده است. به علاوه باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازار پلاتینیوم، ماه دسامبر را با افزایش 701200 اونس در خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به پایان رساند در حالیکه این شاخص در بازار طلا در ماه دسامبر کاهش یافته بود.

افزایش 226700 اونس در خرید سفته‌بازانه که بالاترین رقم در 12 ماه گذشته بود، علت اصلی این روند صعودی در هفته گذشته در بازار این فلز بود. برای اولین بار در سه هفته گذشته، فروش سفته بازانه به میزان 30300 اونس کاهش یافت.

گرچه باید به این نکته نیز اشاره کرد که افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به بازار پلاتینیوم باعث افزایش فشار بیشتر بر روی بازار این فلز شده است که در حال حاضر به صورت قابل توجهی خرید و فروش در آن افزایش (نقدینگی در بازار بسیار زیاد است) و فرصت سوداگری کاهش یافته است. در هفته گذشته، درصد خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات با یک جهش ناگهانی به سطح 64.2 درصد رسید که یک رکورد در 12 ماه گذشته بوده است و بسیار بالاتر از سطح میانگین پنج ساله آن یعنی 47.7 درصد است. پلاتینیوم تنها فلز گرانبهایی است که براساس شاخص مذکور در ماه دسامبر با افزایش روبرو شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  −    =  95