آماده باش PSPها پس از مصوبات جدید شورای پول و اعتبار

سید سامان میرنبوی

با کاستن مزیت های رقابتی بین PSP ها و در شرایطی که دیگر منافع بانک‌ها و شرکت‌های PSP بر خلاف گذشته در افزایش تعداد پایانه‌ها نبوده و با ساماندهی انجام شده، پایانه‌های فروش دیگر حتی کارکرد تبلیغاتی نیز برای آنها نخواهد داشت، این بار نوبت تغییر مجدد در فرآیند تسوبه و دریافت کارمزد رسیده است.

گام هایی که شرایط را برای PSP ها سخت تر از گذشته و آنها را ناچار به روی آوردن به خدمات جانبی بهتر می نماید. تسویه آنی از  روزانه 7 مرتبه به یک بار در هر 24 ساعت و در ساعات کم باری سامانه یعنی در ساعات بامدادی روز بعد، شاید اقبال عمومی را نسبت به این درگاه فیزیکی بکاهد و استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک را به سمت ابزارهای دیگری نظیر mobile، ATM، Internet سوق دهد.

حال اینکه گام های بعدی در استقرار شبکه شاپرک کارمزد نیز  است. موضوعی که در 50 روز پیش توسط مدیرعامل شاپرک و در گفت‌وگو با ایسنا مطرح و گفته شده بود "بحثی در این زمینه مطرح شده که بر اساس رویه ای که پیش از این وجود داشت بابت خدماتی که شرکت های PSP می دهند کارمزدی دریافت کنند که فعلا در دستور کار نیست چرا که نیاز به بررسی و همچنین تائید بانک مرکزی با رعایت حقوق صنوف دارد"حالا بررسی شده و مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته و شاپرک به عنوان مجری قصد اجرایی نمودن آن را دارد! (منبع: گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سامان قطبی در گفت‌وگو با ایسنا- کد خبر: 35886)

 سئوالی که در اینجا مطرح خواهد شد این است که  با شرایط پیش رو، پذیرندگان از این ابزار لذت بخش در گذشته به مانند گذشته استفاده خواهند کرد یا شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت به مانند گذشته بر روی این خدمت بانکداری الکترونیک تمرکز خواهند کرد و از همه مهمتر؛ نقدینگی و گردش پول به صورت سنتی به مانند سال های نه چندان دور فراگیر نخواهد شد و فرهنگ سازی هایی که در یک دهه گذشته انجام شده بود تحت تاثیر این جریانات قرار نخواهد گرفت.  شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی با تحولات عظیمی که در صنعت پرداخت به راه انداخته، منافع دارندگان پایانه فروش (پذیرندگان)، بانک ها و شرکت های PSP را در نظر گرفته اند.

با گذشت 3 ماه از حضور جدی شبکه پرداخت الکترونیک کارتی (شاپرک) شاید بهتر بود نظرسنجی توسط متولیان این شبکه از صاحبان کسب و کار که همان دارندگان پایانه های فروش است انجام می شد و نظر  آنها در خصوص گام های اجرایی این پروژه سئوال می شد. 

مدیرعامل شاپرک نیز با این موضوع موافق بود زیرا ایشان در مصاحبه خود اظهار نمودند: "از نگاه موسساتی که سرویس می‌دهند باید مبلغ ناچیزی هزینه به عنوان کارمزد استفاده از خدمت از مصرف‌کننده آن دریافت شود، ولی اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد، با نظر بانک مرکزی و با نگاه به منافع پذیرفته‌شدگان و با نظر صنوف خواهد بود. (منبع: گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سامان قطبی در گفت‌وگو با ایسنا- کد خبر: 35886)
اقداماتی از این دست توسط رگولاتور ها در برخی از کشورها شاید انجام شده باشد ولی آیا نحوه شکل گیری و پیاده سازی آن شبیه آن چیزی است که شاپرک در حال انجام آن است. در ضمن مقایسه دو کشور که شرایط مختلف و زیرساخت های متفاوتی دارند درست است؟

حال با توجه به اینکه یکی از وظایف صنعت بانکداری، توجه به مقوله مدیریت شهری است و شرایطی که ابرشهرهایی نظیر تهران و کلانشهرهایی نظیر مشهد، اصفهان، تبریز و … دارند آیا این اقدامات موجبات افزایش سفرهای درون شهری و عوارض بعدی به واسطه افزایش مراجعات بانکی را در بر  نخواهد داشت؟  امید است با عزمی که بانک مرکزی و شاپرک نموه اند به سایر تعهدات خود نیز نظیر تسویه آنی ویژه اصنافی که  واریز آنی برای آنها ضروری است (مانند طلافروشی‌ها و صرافی‌ها) اقدام نمایند و  این سرویس را زودتر ساماندهی کنند تا بیش از این اصناف نیازمند به این سرویس، دچار مشکل نشوند و  بتوانند از اینگونه سرویس ها بهره مند شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  +    =  84