در بازار پر التهاب مسکن، حال مستأجران چطور است؟

20 سال است که مستأجر است و افزایش هزینه‌های زندگی،‌ مجال پس‌انداز و درخواست وام‌های متعدد را به او و همسر کارمندش را نداده است، چه برسد به درخواست وام مسکن و اقساط و بازپرداخت وام‌ها!

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا سه فرزند محصل و خرج پشت خرج،‌ افزایش سالانه اجاره‌بها و … همگی از عوامل صاحب‌خانه نشدن او بوده است.

زندگی شهری و نیاز به سکونت در شهر ، نزدیکی به محل تحصیل فرزندان و محل کار، توان خارج از شهرنشینی را از آن‌ها گرفته است اما صاحب‌خانه برای دریافت اجاره بیشتر بر فشار روانی و اقتصادی آنها می‌افزاید؛ چاره چیست؟!

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ شاید افزایش تعداد مستأجران در سال‌های اخیر، نشان از کاهش قدرت خرید مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ است؛ به گونه‌ای که برخی ملک خود را در شهرهای کوچک‌تر فروخته و برای ادامه تحصیل، اشتغال و … به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت کرده‌اند اما به دلیل نداشتن توان مالی کافی مجبور به اجاره‌نشینی شده‌اند.

افزایش جمعیت، مهاجرت به کلان‌شهرها، افزایش ازدواج‌ها و تشکیل زندگی و… در دهه‌های گذشته، مسئولان را به حل مشکل مسکن مردم واداشته است و می‌توان از اقدامات انجام شده در این راستا را اجرای طرح مسکن مهر و مجوز شهرداری در برخی مناطق به ساخت‌و سازهای چند طبقه و افزایش برج‌سازی‌ها عنوان کرد.

مردم سقف بالا سر می‌خواهند

درحالی‌که آمارهای ثبت شده قراردادهای مسکن طی چند سال اخیر نشانگر افزایش تعداد مبایعه‌نامه و اجاره‌نامه در کشور است که رکود بر بازار مسکن حاکم شده و برخی کارشناسان مسکن معتقدند " افزایش رو به رشد ثبت قراردادهای مسکن طبیعی است چراکه جمعیت رو به افزایش است و نیاز مسکن اولویت زندگی مردم است که تلاش می‌کنند به هر طریقی که شده سقفی بالای سر خود داشته باشند".

همچنین آمارهای اعلام شده از سوی اتحادیه کشوری مشاوران املاک نشان از افزایش اجاره‌نشینی در شهر تهران دارد؛ به ‌گونه‌ای که تعداد اجاره‌نامه‌ها امسال نسبت به سال گذشته با افزایش 63 هزار و 241 موردی روبه‌رو بوده است. همچنین بیش از 140 هزار مستأجر به تعداد مستأجران کشور اضافه شده و دلایل متعددی از جمله افزایش جمعیت، افزایش جمعیت جوان و میل به ازدواج، کاهش قدرت خرید مسکن و … در این امر مؤثر بوده است.

مستأجران در انتظار تثبیت قیمت‌ها

متقاضیان مسکن به ویژه مستأجران در انتظار تصمیمی برای تثبیت قیمت اجاره خانه در محله‌های مختلف هستند که دست‌اندرکاران بخش مسکن معتقدند تا زمان تثبیت نشدن قیمت ارز در کشور، وضعیت مسکن نیز به همین روال ادامه دارد. عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که افزایش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت زمین باعث افزایش هزینه تمام شده واحدهای مسکونی شده و تا چند ماه آینده این رکود در بازار مسکن ادامه دارد.

مصطفی قلی‌ خسروی – رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز معتقد است: برای حل مشکل اجاره‌نشینان می‌توان همچون دیگر کشورها، صنعت اجاره را فعال کرد و دولت با ساخت واحدهای مسکونی و تعیین نرخ ثابت برای رهن و اجاره به ثبات قیمت‌ها کمک کند.

برخی از کارشناسان اقتصاد و مسکن نیز اعتقاد دارند: پرداخت وام‌های خری مسکن به ارزش 60 تا 70درصد قیمت مسکن، فرصت مناسبی برای خانه‌دار شدن متقاضیان مسکن است.

با توجه به وجود راهکارهای متعدد برای کمک به خانه‌دار شدن مستأجران، انتظار می‌رود مسئولان برای این امر تدابیری همه جانبه بیاندیشند چراکه روز به روز به جمعیت کشور و به جمعیت اجاره‌نشینان افزوده می‌شود و مسکن یکی از نیازهای انسان‌ها در همه دوره‌ها بوده و خواهد بود….

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  48