تغییر سال پایه آماری از زبان مستخدمین حسینی

معاون سابق بانک مرکزی با اشاره به تغییر سال پایه آماری بانک مرکزی از سال 83 به سال 90 اظهار کرد: اگر سال پایه آماری نسبت به سالی که آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم اختلاف زیادی داشته باشد، مقایسه‌کردن آنها عدد‌های منطبق به واقعیت نمی‌تواند باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه تعیین سال پایه آماری به چندین عامل بستگی دارد، گفت: شرایط اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و شرایط اقتصادی بیرونی از جمله عواملی است که تعیین سال پایه آماری بانک مرکزی به آن بستگی دارد و شرایط بین‌المللی جهانی نیز در این زمینه تاثیر‌گذار است.

وی با بیان این‌که میزان نقدینگی در جامعه در هشت سال اخیر و از سال 83 به بعد تا به امروز بیش از هفت برابر افزایش یافته، گفت: شرایط اقتصادی سال 83 و 84 با شرایط اقتصادی کنونی تفاوت زیادی کرده و حتی برای تعیین شاخص‌های قیمت هم تفاوت و اختلاف زیادی را شاهدیم و اگر بخواهیم سال 92 را با سال 83 مقایسه کنیم درصد شاخص‌ها بسیار بالاست و از نظر کسی که آن را می‌بیند این فاصله‌ها بسیار زیاد خواهد بود .

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، کشور‌ها مدلی دارند که بر اساس آن می‌توانند سال پایه را تغییر دهند به این دلیل که گزارش‌ها و شاخص‌هایی که تعیین می‌کنند باواقعیت‌های موجود مطابقت داشته باشد.

معاون سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که اگر سال 92 را با سال 83 مقایسه کنیم اختلاف زیادی را مشاهده خواهیم کرد، گفت: برای این‌که این نگرانی و ترس از افزایش تورم کاهش یابد این اقدام صورت می‌گرفت و به تعبیری می‌توان گفت که تغییر سال پایه آماری یک کار روانی بود که البته این تغییر سال پایه قبلا هم صورت گرفته بود و از سال 69 به 83 تغییر کرده بود.

وی با بیان اینکه تغییر سال پایه آماری درکشورهایی که میزان تورم بالایی دارند در مقایسه با کشورهایی که تورمشان پایین است، بیشتر صورت می‌گیرد گفت: خود این موضوع یک دلیل اقتصادی هم دارد و اگر می‌بینیم سال پایه در کشور تغییر می‌کند به این دلیل است که ما شرایط اقتصادی مطلوب،ایده‌آل و متعادلی نداریم که اگر متعادل بود نیازی به تغییر سال پایه نبود و لزومی نداشت سال پایه را به سرعت تغییر دهیم.

مستخدمین حسینی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این‌که اقتصاد کشور ما هم بیمار است باید سال پایه‌ تغییر کند.

وی با بیان اینکه سال پایه آماری برای تعیین شاخص‌های قیمت است گفت: شاخص‌های قیمت در زمینه‌های مختلف برای تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است و برای این‌که بتوانیم تولید ناخالص داخلی را بین سال‌های مختلف بررسی و تبیین کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  +    =  22