افزایش شرکت های فعال در بیمه تکافل

تعداد شرکت های بیمه تکافل در سراسر جهان به 200 شرکت رسید.

به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از وب سایت "منا اینشورنس"، تعداد مجریان تکافل در سراسر جهان به 200 شرکت افزایش یافته است. در نیمه اول سال جاری میلادی چهار شرکت به این عرصه وارد شدند؛ در سال گذشته تنها 196 شرکت در این صنعت فعالیت می کردند.

در آمار ارائه شده توسط دفتر بیمه اسلامی جهانی (WIID) آمده است "این چهار شرکت جدید فعالیت خود را در آفریقای شمالی آغاز کردند؛ چرا که تغییرات سیاسی_اجتماعی به وجود آمده در این منطقه از جهان، شرایط را برای بانکداری اسلامی فراهم کرده است."

طبق این گزارش، در حال حاضر 77 شرکت فعال در صنعت تکافل در خلیج فارس مستقر هستند و 40  کشور نیز در خاور دور فعالیت می کنند.

در گزارش این دفتر درباره ایران نیز آمده است که سهم جهانی این کشور از بیمه اسلامی 24.2 درصد افزایش یافته است و تا پایان سال 2011 میلادی به 17.4 میلیارد دلار رسیده است. بیمه پزشکی و خانواده تکافل به غیر از ایران در باقی کشورهای منطقه گسترش یافته است. این در حالی است که در ایران بیمه های موتوری سهم عمده ای را به خود اختصاص داده اند.

تکافل نه یک رشته بیمه ای، بلکه یک نظام بیمه اسلامی است. در تکافل، مشتریان بیمه توافق می‌ کنند تا با تجمیع حق بیمه ‌های پرداختی، دیون هر کدام از افراد نیازمند پرداخت شود؛ همانند بیمه ‌های دو طرفه، بیمه‌ گذاران در سود یا زیانی که از سرمایه ‌گذاری وجوه تکافل در فعالیت ‌های اقتصادی می‌شود، منتفع خواهند شد.

در این وضعیت، ریسک ناشی از سرمایه ‌گذاری وجوه تنها متوجه شرکت تکافل نبوده و خلاف بیمه ‌های تجاری معمول، همه اعضا به اندازه سهم خود از سود یا زیان فعالیت ‌ها متاثر خواهند شد و در پایان سال مالی، اگر مازادی ناشی از فعالیت‌ های تکافلی باقی مانده باشد در میان اعضا تقسیم می ‌شود.

تفاوت دیگر بیمه ‌های تکافل با بیمه های رایج در نحوه سرمایه گذاری منابع است؛ دارایی ‌های تکافل باید در مسیر کسب ‌و ‌کارهای مشروع به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال نمی ‌توان سرمایه تکافل را در فعالیت‌ هایی که برای تامین سرمایه، بهره پرداخت می ‌کنند، مورد استفاده قرار داد.

تکافل در حقیقت راه درستی به سوی برداشتن موانع اسلامی است. این نوع بیمه می تواند بازار بیمه را در حوزه ‌هایی که بیمه متعارف قابلیت رشد ندارد یعنی کشورهای مسلمان گسترش دهد.

امارات متحده عربی و بحرین پنج بازار عمده بیمه ‌های تکافل هستند.مالزی توسعه‌ یافته‌ ترین بازار تکافل با چارچوب مقرراتی پیشرفته است که باعث رشد آن شده است و به عنوان قطب فعالیت‌ های اقتصادی در مالیه اسلامی ‌عمل می ‌کند.

اندونزی نیز دارای بیشترین تعداد مسلمان در جهان، درآمد سرانه پایین و ضریب نفوذ بیمه ای پایین است که صنعت تکافلی کوچک، اما در حال رشد دارد.

در عین حال، صنعت تکافل  درعربستان سعودی که بزرگ ‌ترین اقتصاد خاورمیانه است، با رشدی سریع حرکت می کند و این کشور ظرفیت بیمه‌ های زندگی بکری دارد.

امارات متحده عربی توسعه ‌یافته ‌ترین و بزرگ ‌ترین بازار بیمه مرسوم در خاورمیانه است. همچنین بحرین دارای یک بازار بیمه بسیار کوچک و یک چارچوب مقرراتی مدرن است و یک قطب نوظهور در بانکداری اسلامی‌ در خاورمیانه به شمار می ‌رود.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که بیمه تکافل می تواند در برابر چالش های اقتصادی، سیاسی و قانونی پایدار باقی بماند و در سال 2013 به رغم وجود چالش های غیرقابل پیش بینی، این صنعت رشد خوبی را تجربه خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3