تفاهم‌نامه همکاری مرکز پژوهش‌ها و مرکز آمار امضا شد

تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز پژوهش های مجلس و مرکز آمار ایران در راستای گسترش همکاری های دوجانبه، امروز به امضای روسای دو مرکز رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  مهر، کاظم جلالی امروز تفاهم نامه همکاری مشترکی را با عادل آذر رئیس مرکز آمار امضا کرد. رئیس مرکز پژوهش های مجلس در این دیدار پس از تشریح عملکرد این مرکز گفت: یکی از مشکلاتی که همواره نمایندگان مجلس مطرح می‌کردند این بود که گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها در زمان مناسب به دست آنها نمی‌رسد و گزارش‌هایی که با زحمات فراوان در مرکز پژوهش‌ها تدوین می‌شود دیر به دست ما می‌رسد، که با تغییرات صورت گرفته و استفاده از امکان ارسال الکترونیک تا حد قابل قبولی این نقیصه برطرف شده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: با تغییر ساختار معاونت‎ پژوهشی مرکز به 4 معاونت پژوهشی، روند تهیه گزارش‌های مرکز تصحیح و پویاتر شده است که باعث شده تا اکنون نمایندگان مجلس از دسترسی به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس رضایتمندی بیشتری را اعلام کنند.

جلالی در ادامه مرکز آمار را از مهم‌ترین مراکز کشور خواند و تصریح کرد: تولیدات مرکز آمار ایران مبنای کار و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و عمده کارهای بنیادینی که قرار است در کشور انجام شود نیازمند اطلاعات مرکز آمار است.

وی ادامه داد: بخشی از تجزیه و تحلیل‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس برای نمایندگان مجلس تهیه می‌کند بر اساس مستندات مرکز آمار انجام می‌شود که این گزارش‌ها در سطح‌بندی‌های مختلف تهیه می‌شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: گاه در مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی در سطح بالا تهیه می‌شود که درک آن برای همه سخت است که مرکز آمار هم با چنین پدیده‌ای مواجه است چرا که گاه آماری که تهیه شده نمی‌تواند از سوی همه مسئولان مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش ها بیان داشت: اگر اطلاعات، آمار و تجزیه و تحلیل‌هایی که از سوی مرکز آمار ارائه می‌شود از حالت فنی بودن خارج شده و ادبیات عمومی‌تری به خود بگیرد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان عملکرد مرکز آمار و چگونگی استفاده مرکز پژوهش‌های مجلس از این آمارها اظهار داشت: گاه در مرکز آمار یا مرکز پژوهش‌های مجلس کارهای فاخری انجام می‌شود اما چون ادبیات گزارش‌ها برای برخی قابل درک نیست از این کار نمی‌توان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد که با روند در پیش گرفته شده این مسائل در حال حل شدن است.

جلالی در تبیین گسترش همکاری میان مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار تصریح کرد: امضای تفاهم نامه میان مرکز پژوهش‌ها و مرکز آمار می‌تواند چگونگی ارائه اطلاعات و آمار را تصحیح کند تا مشتریان این اطلاعات بتوانند به خوبی از اعداد و ارقام استفاده کنند.

وی یادآور شد: اگر مرکز پژوهش‌های مجلس مطالبات خود را از مرکز آمار مطرح کند و به مرور زمان بتوانیم با همکاری یکدیگر به یک همفکری برسیم می‌توان همفکری خوبی برای ارائه گزارش‌های بهتر به نمایندگان مجلس ایجاد کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه تمام تصمیم گیری‌های کشور براساس آمار‌های واقعی است افزود: باید روند تهیه آمار را اصلاح کنیم چرا که آمار آیینه عملکرد ما است و در این میان اگر بتوانیم به نوعی اقدام کنیم که استفاده از آمار و اطلاعات قابل درک باشد گام بلندی به پیش برداشته‌ایم.

همچنین عادل آذر؛ رئیس سازمان آمار ایران در این دیدار با بیان اینکه به شخصه شخصیت مستقل و منصف جلالی را در موضع گیری‌ها و تحلیل‌های وی دوست دارم گفت: عزیزانی که در مرکز پژوهش‌های مجلس حضور دارند باید هر روز و هر لحظه پاسخگوی نمایندگان مردم در مجلس باشند.

وی با بیان اهمیت ساز و کار مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: گزارش‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه می‌کند و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد گاه می‌تواند سرنوشت یک طرح یا لایحه را تغییر دهد.

آذر با تاکید بر اینکه مرکز آمار ایران مرجع تولید آمارهای رسمی کشور است تصریح کرد: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، تولید، اعلام و انتشار رسمی آمار کشور است.

رئیس مرکز آمار یادآور شد: امیدوارم همکاری مرکز پژوهش‌ها و مرکز آمار ایران هر روز بیشتر شود تا بتوانیم نقش و رسالت خود را در حوزه تولید آمار بهتر ایفا کنیم. گفتنی است در پایان این نشست روسای مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار تفاهم نامه‌ای برای گسترش همکاری‌های دوجانبه امضا کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  −    =  71