خبر عارف از کاندیدای واحد اصلاح طلبان

محمدرضا عارف با بیان اینکه دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌بینم، تاکید کرد که از لحظه ثبت‌نام تا پایان راه، به قانون پایبند است.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره احتمال اجماع بین گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلبان گفت: اجماع بین کاندیداهایی است که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند و این اجماع بین بنده و آقایان جهانگیری، مهرعلیزاده و شریعتمداری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به گزارش خبرنگار ایسنا مستقر در انتخابات کشور، محمدرضا عارف پس از ورود به وزارت کشور جهت ثبت‌نام در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "اساس کار هر داوطلب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باید پایبندی به قانون و رعایت قوانین باشد"، اظهار کرد: از همین الان که به عنوان داوطلب ثبت‌نام می‌کنم، تا پایان راه پایبند به قانون هستم.

معاون اول دولت هشتم در نشست خبری خود در وزارت کشور که پس از انجام مراحل ثبت‌نامش برگزار شد، با بیان اینکه "همواره خدمتگزار خدومی بودم و دلیلی بر رد صلاحیتم نمی‌بینم"، اظهار کرد: خوشحالم که در آستانه ماه مبارک رجب کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کنم.

وی با بیان اینکه "مهمترین انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری است که مردم برای چهار سال اداره امور کشور را به دست یک فرد می‌سپارند"، افزود: من با توجه به تجربه‌ام در بخشهای مختلف در سه دهه گذشته و همچنین شرایط خاصی که کشور ما با آن روبرو است، در صحنه حضور پیدا می‌کنم و اگر مردم این افتخار را به من دادند سعی می‌کنم خدمتگزار خوبی برای مردم باشم و کشور را در چارچوب پیشرفت و در راستای چشم‌انداز به جلو ببرم.

عارف در ادامه در برابر این پرسش که "آیا شما در اجماع اصلاح‌طلبان گزینه نهایی شده‌اید؟" پاسخ داد:‌ خوشبختانه روند اجماع در جبهه اصلاحات به خوبی پیش می‌رود و اقدامات خوبی هم انجام شده است و طی روزهای آینده نتیجه این اجماع به اطلاع مردم خواهد رسید.

خبرنگاری از عارف پرسید "چقدر احتمال می‌دهید پیروز نهایی باشید؟" که وی پاسخ داد: حرف آخر را مردم می‌زنند. من وقتی برمی‌گردم و عملکرد خود را در سه دهه گذشته می‌بینم، شاهد این هستم که معمولا با ارتقای جایگاه، شغل قبلی‌ام را ترک کردم و توانایی اداره کشور را دارم.

وی همچنین درباره احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات گفت: من از احتمال ثبت‌نام هاشمی اطلاعی ندارم و در مورد آقای هاشمی و خاتمی موضع قبلی خود را دارم.

در ادامه، خبرنگاری از برنامه‌های عارف درباره رفع گرانی‌ها پرسید که وی پاسخ داد: در این راستا برای رشد و توسعه کشور برنامه جامعی را تدوین کردم و در فاز اول، مهار تورم انجام خواهد شد و در این کار دولت دخالت می‌کند تا تورم کنترل شود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، برقراری انضباط مالی و جذب سرمایه را از دیگر برنامه‌هایش عنوان کرد و افزود: ما یک رشد هشت درصدی را پیش‌بینی کردیم تا ان‌شاء‌الله تورم روند نزولی خود را شروع کند.

خبرنگار دیگری از عارف پرسید که "اگر از سوی شورای نگبهان تایید نشدید چه برخوردی خواهید داشت؟" و عارف در پاسخ اظهار کرد: دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌بینم. من همواره در چارچوب ارزشها کار کردم و خدمتگزار خدومی بودم و در عین حال هم فردی قانون‌مند هستم و امیدوارم همه دست‌اندرکاران مُر قانون را رعایت کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در برابر این پرسش که "اگر برای تایید صلاحیتتان شرط بگذارند، می‌پذیرید؟" پاسخ داد: نه شرط می‌گذارم و نه شرط می‌پذیریم. رکن اصلی من حضور مردم است و اگر مردم نیایند، شکست می‌خورم.

عارف در پاسخ به این پرسش که "آقای احمد‌ی‌نژاد گفته است نمی‌گذارند کار کند و آقای خاتمی نیز همین را تکرار می‌کرد؛ آیا شما با این وضعیت می‌توانید کار کنید؟" گفت:‌ احمدی‌نژاد دستش خیلی باز است و نمی‌تواند بگوید نمی‌گذارند؛ ان‌شاء‌الله من خواهم توانست.

وی همچنین در جواب این سوال که "رنگ شما چیست؟" رنگ من همه رنگهاست چون همه قومیت‌ها را شامل می‌شود ولی سفید را بیشتر می‌پسندم چون همه رنگها را در بر می‌گیرد.

در ادامه خبرنگاری از عارف درباره این اظهار نظرها که برخی می‌گویند هاشمی رفسنجانی از نام مقام معظم رهبری سوء‌استفاده می‌کند و جریان انحرافی می‌خواهد فتنه درست کند"، گفت: نظری ندارم.

عارف در ادامه در برابر این پرسش که "برآورد شما از میزان آرای خود چیست؟"، اظهار کرد: خوشبین هستم که به دلیل موضع شخصی و عملکرد گذشته خود و موضعی که مردم به اصلاح‌طلبان دارند، اگر اصلاح‌طلبان با اجماع بیایند کاندیدشان پیروز می‌شود.

وی همچنین درباره خروج برخی اصلاح‌طلبان از کشور و اظهارنظرهای آنها و نیز عملکرد دولت اصلاحات گفت: این موضوع چه ربطی به دولت اصلاحات دارد؟ اگر فردی در خارج از کشور نظراتش را بگوید، اینکه به دولت اصلاحات ربط داده شود، نادرست است.

عارف در ادامه با بیان اینکه "روند انتخابات را که طبق قانون دنبال می‌شود کاملا تایید می‌کنیم و معتقدیم رای، امانت است"، تاکید کرد: باید دست‌اندرکاران امر وسواس لازم را در این زمینه به خرج دهند.

معاون اول دولت هشتم در جواب سوالی در رابطه با رشد اقتصادی نیز مدعی شد: رشد اقتصادی امسال بین صفر و منفی بوده است اما بر اساس تجربه هشت سال اصلاحات که رشد 2.3 درصد را به حدود 6 درصد رساندیم، ان‌شاءالله به رشد هشت درصدی از طریق افزایش بهره‌وری و فعالیت‌های اقتصادی خواهیم رسید.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آرای خاموش در جامعه گفت: بیشترین تلاش ما در این زمینه است و نگرانی داشتیم که بخش اعظم جامعه که انگیزه خود را از دست داده‌اند فعال کنیم و در این رابطه جلسات چالشی خوبی در دانشگاه‌ها داشتیم تا قشر جوان را فعال کنیم و نتایج خوب بوده‌اند اما در برخی از استان‌ها، هنوز فضا بسته است و امیدواریم فضای کل کشور انتخاباتی شود تا با انتخاباتی حداکثری روبه‌رو شویم و امیدواریم اگر قشر خاموش به میدان بیاید، کاندیدای اصلاح‌طلب پیروز شود.

عارف درباره پرونده هسته‌یی ایران نیز گفت: پرونده هسته‌یی، سیاسی است و باید دنبال راه حل سیاسی با تعامل قوی با دنیا باشیم و تلاش کنیم که در اولین فرصت پرونده هسته‌یی بسته شود چون تاخیر زمانی به نفع ما نیست. اما در چارچوب منافع ملی و پیگیری احقاق حقوق خودمان جلو خواهیم رفت.

وی همچنین در جواب این سوال که در موضوع رابطه با آمریکا چه عملکردی خواهید داشت؟، اظهار کرد: حل مشکل را در برقراری رابطه با آمریکا نمی‌دانم، بلکه حل مشکل را باید در داخل و در میان مشکلات مدیریتی دنبال کرد؛ پس باید به دنبال اصلاح ساختارهای داخلی کشور باشیم و در عین حال اصل مذاکره در چارچوب منافع ملی را پیگیری می‌کنیم چون ما دنبال چالش نیستیم بلکه دنبال صلح هستیم و امیدواریم بتوانیم مسائلی را که با برخی کشورها داریم را حل کنیم.

در ادامه این پرسش مطرح شد که "آیا توسعه سیاسی و اقتصادی را دنبال خواهید کرد؟"، که عارف پاسخ داد: توسعه همه‌جانبه را دنبال می‌کنم چون برای ماندگاری توسعه، باید به همه بخش‌ها توجه داشت.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درباره اتفاقات سال 88 و نحوه برخورد با دانشجویان نیز گفت: موضوع انتخابات 88 را باید به شکل دقیق تحلیل کرد و ریشه موضوع را قبل و بعد از انتخابات مورد بررسی قرار داد و سهم همه افراد و گروه‌ها را روشن کرد و بهتر است در دانشگاه‌ها این اتفاق بیفتد؛ البته ما به دنبال مچ‌گیری نیستیم بلکه می‌خواهیم تحقیق و تحلیل کنیم و نتایج را به مردم بگوییم.

عارف همچنین تاکید کرد: با دانشجویان با سعه‌صدر برخورد نشده است و من موضوع دانشجوی ستاره‌دار را به طور کل از پرونده آموزش عالی پاک می‌کنم و از دانشجویان تعلیقی که از درسشان عقب افتادند عذرخواهی خواهم کرد. همچنین با تفکیک جنسیتی مخالف هستم چون آن را در شأن جوانان کشور نمی‌دانم و امکانات هم اجازه این کار را نمی‌دهد.

در ادامه، یکی از خبرنگاران پرسید که "در مورد فساد دولت اصلاحات چه توضیحاتی دارید؟" که عارف پاسخ داد: ما در مورد موضوع فساد و بویژه فساد مالی وسواس زیادی داشتیم و با وجود همه برچسب‌ها که به دولت اصلاحات زده می‌شود، افتخار اصلاحات این است که هیچ مورد برچسب فساد مالی به اصلاحات زده نشده است و ما پیگیری فساد مالی را جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا دولت شما دولت اصلاح‌طلب است؟"، گفت: دولت من دولت اصلاحات نیست بلکه دولت شایسته‌سالار است، چون اگر یک جریان دولت را به خود محدود کند، موفق نخواهد شد.

عارف با اشاره به اینکه "برنامه‌های من برای جوانان حل مساله اشتغال و تامین مسکن و ازدواج آنان است"، اظهار کرد: امیدوارم با تسهیلات مناسب بتوانیم به جوانان کمک کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره احتمال اجماع بین گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلبان گفت: اجماع بین کاندیداهایی است که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند و این اجماع بین بنده و آقایان جهانگیری، مهرعلیزاده و شریعتمداری است.

عارف در برابر پرسشی درباره اظهار نظر خود مبنی بر اینکه "حسن روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانم"، توضیح داد: بنده به آقای روحانی ارادت دارم و از قبل از انقلاب با ایشان دوست هستم و رفت و آمد می‌کنیم اما خود ایشان دو جا گفته بودند که من اصولگرا هستم وگرنه من در مورد وابستگی جناحی هیچ کاندیدایی صحبت نخواهم کرد.

وی با بیان اینکه "طرح سالم‌سازی فضای اداری را پیگیری می‌کنیم"، خاطرنشان کرد: شعارم، حل مشکل معیشت مردم است.

عارف در پاسخ به این پرسش که "فکر نمی‌کنید عمر افراد سیاسی مثل شما به پایان رسیده است و لازم است افرادی ولایی‌تر به میدان بیایند؟"، تصریح کرد: من خودم را جوان می‌دانم و فکر نمی‌کنم در این کشور ولایتمدارتر و متعهدتر از ما پیدا شود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری همچنین در برابر این پرسش که "حضور همسرتان در میتینگ‌های انتخاباتی را حاشیه‌ساز نمی‌دانید؟" پاسخ داد: حضور همسرم حاشیه‌ساز نیست و طبیعی است. من برای خانم‌ها جایگاه ویژه‌ای قائلم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  −    =  55