نرخ واحد ارز برای مصارف بانک مرکزی جایگزین نرخ روز شد

پس از اینکه نسبت به عبارت نرخ روز ارز در برخی از بندهای لایحه بودجه ابهاماتی داشت و قرار شد کمیسیون تلفیق برای آن تعریف صحیحی ارائه کند، عبارت نرخ واحد که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود جایگزین نرخ روز شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، بندهای (پ) و (ث) که مربوط به بندهای 2-3 بود و به کمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر ارجاع داده شده بود به دلیل تذکر تاج‌گردون و الیاس نادران مراعا ماند.

تاج‌گردون در مورد اینکه بندها با کرد: اینکه بندهای ارجاعی مربوط به نرخ روز ارز بود که در کمیسیون تلفیق بررسی شد و در صحن نیز مورد تایید قرار گرفت و بند (پ) که دارای 4 تبصره است جزء بندهای ارجاعی به کمیسیون تلفیق نبوده و همچنین 2 تبصره آن نیز یعنی تبصره 1 که مربوط به مازاد درآمد بوده و تبصره 4 که در لایحه دولت آمده بود ولی با رای نمایندگان حذف شد، مغایر با مصوبات قبلی صحن علنی است.

وی ادامه داد: براین اساس بند (پ) نباید مطرح شود زیرا تکلیف آن مشخص بوده و جزء بندهای ارجاع شده به کمیسیون تلفیق نیست.

در ادامه محمدرضا باهنر از آیت‌الله مصباحی‌مقدم پرسید آیا بند (پ) به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود یا خیر؟

مصباحی‌مقدم پاسخ داد: آنچه در تلفیق مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت بندهای ارجاعی بود و اگر موردی به کمیسیون تلفیق ارجاع نشده بود ما آن را بررسی نمی‌کردیم و من خود مقید این هستم که در تلفیق تنها بندهایی که ارجاع شده مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین بند (پ) که دارای 4 تبصره است به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده است.

الیاس نادران نیز در تذکری اعلام کرد: بندهایی در لایحه بودجه وجود دارد که مغایر با قانون برنامه پنجم است وجود داردکه برای تصویب آن براساس آئین‌نامه و قانون اساسی باید رای دو سوم نمایندگان را داشته باشد و همچنین آن بندی که مغایر با برنامه است پیشنهاد اصلاح آن از قانون برنامه پنجم مطرح و پس از اینکه اصلاح شد نسبت به تصویب بند لایحه بودجه اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در جلسه علنی تنها دو سوم آراء براساس قانون انجام شد و اقدام به اصلاح برنامه پنجم نشد. بنابراین حکم‌هایی که با قانون برنامه پنجم مغایر است و ابتدا آن بند مربوطه در قانون برنامه اصلاح نشده قابل طرح در صحن علنی نیست.

براساس این گزارش محمدرضا باهنر از الیاس نادران نسبت به اینکه آیا بند (پ) به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده بود پرسید و در مقابل نیز نادران پاسخ داد: ارجاعیات مربوط به نرخ شناور ارز بود.

با توجه به این صحبت‌ها محمدرضا باهنر بندهای (پ) و (ث) که مربوط به بند 2-3 لایحه بودجه بود را مجدد مراعا گذاشت تا کمیسیون تلفیق در مورد آن بررسی‌های لازم را انجام دهد. همچنین وی از اعضای کمیسیون تلفیق درخواست کرد در 2 ساعت تنفسی که از ساعت 12 لغایت 14 بعد از ظهر امروز برای نمایندگان وجود دارد کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه داده و بندهای مراعا مانده را مورد بررسی قرار دهند و نتیجه آن را در جلسه عصر امروز مطرح کنند، تا بتوانیم امروز عصر تا ساعت 17 بخش‌های درآمدی لایحه بودجه را به پایان برسانیم.

بهارستان‌نشینان بند (ب) که مربوط به بند 2-3 لایحه بودجه بود و مراعا مانده بود را در صحن مطرح کردند و براساس آن نرخ روز ارز در این بند مشخص نبود و پس از بررسی کمیسیون تلفیق عبارت "نرخ واحد برای کلیه مصارف و با رعایت قوانین حاکم بر بانک مرکزی و بند (ج) ماده 81 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، اعلامی به وسیله این بانک" جایگزین نرخ روز شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  −  30  =