واکنش اروپا به رسوایی جاسوسی امریکا

اتحادیه اروپا از امریکا خواست تا درباره رسوایی جاسوسی توضیح دهد.

به گزارش پرس تی وی، کمیسیون اتحادیه اروپا از اریک هولدر دادستانی کل امریکا خواسته است تا درباره ماجرای اخیر جاسوسی در این کشور که شهروندان اروپایی را نیز هدف قرار داده، توضیح دهد.

به گزارش واشنگتن پست، ویواین ردینگ، کمیسیونر قضایی اتحادیه اروپا، روز سه شنبه (21 خرداد) گفت، این کمیسیون از امریکا می‌خواهد تا اطمینان دهد شهروندان و شرکت‌های اروپایی در زمینه حفاظت اطلاعاتی از حقوق مشابه شهروندان امریکایی برخوردار هستند.»

نهاد اجرایی اتحادیه اروپا تصریح کرد، مقامات این اتحادیه قصد دارند روز پنجشنبه در دیدار با هولدر در دوبلین ایرلند، از وی بخواهند تا درباره عملیات جاسوسی اخیر علیه شهروندان و شرکت‌های اروپایی توضیح دهد.

مینا اندریوا، سخنگوی کمیسیونر قضایی اتحادیه اروپا گفت، « این کمیسیون در گفت و گوهایش با مقام‌های دولتی این موضوع را به ویژه در متن مذاکرات توافقنامه میان اروپا و امریکا در حوزه عملیات پلیس و یا عملیات قضایی مطرح کرده است. پیش نویس این متن اکنون به مدت دو سال است که بر میز مذاکرات قراردارد.»

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، پس از آن که فاش شد اداره امنیت ملی امریکا به یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی دستور داده است تامکالمات تلفنی ده‌ها میلیون نفر از مشتریان امریکایی و اروپایی را شنود کند، با انتقادات گسترده روبرو شده است.

افشای این خبر بر ابراز تردیدهای بین‌المللی از برنامه جاسوسی امریکا علیه شهروندان صحه گذاشته است.

اندریوا خاطر نشان کرد، « امنیت ملی موضوع تمامی کشورهاست اما هدف از این مساله این است تا نشان داده شود که چارچوب حقوقی مشخص در زمینه حفاظت از اطلاعات شخصی یک امری تجملاتی یا محدودیت نیست بلک یک حق اساسی است.»

به رغم خشم عمومی ، جیمز کلپر، رئیس اداره امنیت ملی امریکا،اقدام دولت در جاسوسی از شهروندان را قانونی توصیف و خاطر نشان کرد ابن برنامه‌ها سابقه دیرینه دارند و کنگره از آن‌ها مطلع است.

در همین حال روز یکشنبه (19 خرداد) ادوارد اسنودن، از مقام‌های سابق اداره امنیت ملی امریکا و از عوامل مخفی سابق سیا فاش کرد که وی شخصی است که اطلاعات مربوط به جاسوسی گسترده اداره امنیت ملی امریکا از ارتباطات الکترونیکی شهروندان را فاش کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9