جزئیاتی جدید از پروژه جاسوسی مشترک آمریکا و انگلیس

پس از افشاگری های مربوط به جاسوس گسترده دولت آمریکا از کشورهای مختلف، اینک نوبت به انگلیس رسیده که تشت رسوایی اطلاعاتی اش از بام بیفتد. جدیدترین گزارش ها حاکی از آن است که دولت انگلیس از همه شبکه های اجتماعی و پست های الکترونیکی در سطح اینترنت جهان جاسوسی کرده و آن ها را با آمریکایی ها به اشتراک گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک پس از افشاگری های مربوط به جاسوس گسترده دولت آمریکا از کشورهای مختلف، اینک نوبت به انگلیس رسیده که تشت رسوایی اطلاعاتی اش از بام بیفتد. جدیدترین گزارش ها حاکی از آن است که دولت انگلیس از همه شبکه های اجتماعی و پست های الکترونیکی در سطح اینترنت جهان جاسوسی کرده و آن ها را با آمریکایی ها به اشتراک گذاشته است.

به گزارش «تابناک»، سازمان جاسوسی انگلیس حجم عظیمی از پیام های پست الکترونیکی، حساب های کاربری فیسبوک، تاریخچه ها و تماس های اینترنتی را در سطح جهان مورد بازرسی قرار داده و آن ها را با آژانس امنیت ملی آمریکا به اشتراک می گذارد. این موضوع را ادوارد اسنودن که اینک به بزرگترین افشاگر تاریخ آمریکا تبدیل شده، فاش کرده است.

روزنامه «گاردین» به تازگی با انتشار مطلبی خبر داده که سازمان جاسوسی انگلیس (GCHQ) به طور مخفیانه به شبکه ای از کابل ها که وظیفه برقراری تماس های تلفنی و اینرنتی را بر عهده دارند، دسترسی یافته و با کسب اطلاعات شخصی فراوان از کاربران، آن ها را با شریک آمریکایی خود، یعنی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به اشتراک می گذارد.

به نوشته گاردین، هدف و نیت اصلی این سازمان، عبارت است از «تفوق یافتن بر اینترنت و ارتباطات تلفنی جهانی» و در این زمینه، دسترسی به حداکثر حجم تماس های تلفنی و اینترنتی ممکن مورد توجه قرار می گیرد. این امر بدون هیچ گونه آگاهی و یا مباحثه عمومی انجام گرفته است.

یکی از ابتکاراتی که در این برنامه از سوی GCHQ انجام گرفته، توانایی دستیابی به حجم گسترده ای از اطلاعات انتقالی از طریق فیبرهای نوری و ذخیره آن ها به مدت 30 روز بوده تا بتوان روی آن ها عملیات غربالگری انجام داد. این عملیات که با نام رمز «تِمپورا» از آن یاد می شود، از 18 ماه پیش تاکنون در جریان بوده است.

عملیات «تمپورا» برای نخستین بار در سال 2008 آزمایش شد. دو سال بعد، در سال 2010، مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا دارای بزرگترین امکان دسترسی به اینترنت و کنترل آن در مقیاس جهان شد، که حتی بزرگتر از دیگر اعضای اتحادیه‌ی موسوم به «پنج چشم» است. بریتانیا، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند اعضای «اتحادیه استراق سمع»، موسوم به «پنج چشم» هستند. در بین این پنج کشور، بریتانیا از نظر امکانات جاسوسی و اطلاعاتی، یک ابرقدرت به شمار می‌رود.

از ماه مه سال 2012 سیصد تحلیل‌گر مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا به همراه 250 کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا در عملیات «تمپورا» مشغول به فعالیت بوده و در حال غربال‌ کردن انبوه اطلاعات هستند. بیش از 200 کابل ارتباطی از بریتانیا به سوی آمریکا، کانادا و غرب اروپا مورد شنود و تجسس قرار می‌گیرد. مبادله داده‌ها میان 46 کانال ارتباطی می‌تواند به‌طور همزمان زیر کنترل و تجسس قرار ‌گیرد. علاوه بر این روزانه 600 میلیون تماس تلفنی می‌‌تواند شنود شود.

با این حال، گاردین می نویسد منابع امنیتی مدعی شده اند که جمع‌آوری اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی در چارچوب یک سری مقررات امنیتی و به صورت قانونی انجام می‌شود. این برنامه کنترل داده‌ها، بنا بر نوشته گاردین، به پیشرفت جدی در تشخیص و پیشگیری از جرم و جنایت منجر شده است.

با این حال، با توجه به شمار افراد و نهادهایی که به این داده ها دسترسی دارند، ادعای این منابع زیر سوال می رود. بر اساس گزارش گاردین، بالغ بر 850 هزار تن از کارکنان NSA و نیز مقاطعه کاران بخش خصوصی آمریکایی به پایگاه های داده GCHQ دسترسی دارند.

به این ترتیب، می توان این گزارش جدید روزنامه گاردین را در کنار دیگر افشاگری های چند روز اخیر ادوارد اسنودن، بزرگترین رسوایی جاسوسی دولتی در طول تاریخ آمریکا و انگلیس و حتی سراسر جهان دانست. در حقیقت، آنچه از این گزارش برمی آید آن است که هیچ فردی در هیچ کجای جهان از اقدامات غیرقانونی این دو کشور در سرقت اطلاعات ایمن نیست و همه می توانند به طور بالقوه  بر اساس شرایط هدف این برنامه های جاسوسی قرار گیرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  ⁄    =  11