چطور می‌توان کودکی را به فرزند خواندگی پذیرفت؟

کارشناس مسوول امور جوانان و کودکان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، می‌گوید: حدود 100 کودک بی سرپرست و یا بدسرپرست در مراکز تحت پوشش بهزیستی کرمانشاه نگهداری می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  "شهین ابراهیمی" در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از این مراکز، شیرخوارگاه است که کودکان صفر تا سه سال در آن نگهداری می‌شوند و در حال حاضر حدود 20 کودک در این مرکز ساکن هستند.

وی ادامه داد: بعد از سه سالگی کودکان به سایر مراکز تحت پوشش بهزیستی فرستاده می‌شوند که این مراکز به تفکیک دختر و پسر هستند.

به گفته این مسوول در حال حاضر پنج مرکز غیر دولتی برای سرپرستی از این کودکان وجود دارد که حدود 80 نفر در آن سرپرستی می‌شوند.

کارشناس مسوول امور جوانان و کودکان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، تصریح کرد: کودکانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند مثل همه کودکان دیگر زندگی می‌کنند و برای تحصیل به مدارس عادی می‌روند.

ابراهیمی در ادامه در خصوص روند قبول سرپرستی این کودکان هم خاطرنشان کرد: کودکانی که پدر و مادر آن‌ها مشخص نیست و بدون پدر و مادر و بی هویت هستند، توسط دادگاه تعیین تکلیف شده و به بهزیستی سپرده می‌شوند که امکان واگذاری آن‌ها به عنوان فرزند خوانده وجود دارد.

نداشتن فرزند، مقیم ایران بودن، مجرد نبودن، عقد دائم والدین، سپری شدن پنج سال از عقد والدین، شرط سنی حداقل 30 سال، نداشتن محکومیت جزایی، محجور نبودن، امکانات مالی مناسب، نداشتن اعتیاد و بیماری صعب العلاج و واگیر و … از جمله مهمترین شرایط یک خانواده برای پذیرش فرزند خوانده دائم است که وی از آن‌ها یاد کرد.

به گفته این مسوول پس از تأیید این شرایط و طی روال قانونی، کودک به مدت شش ماه به خانواده مورد نظر سپرده می‌شود و اگر پس از این شش ماه خانواده تمام شرایط لازم را داشت برای دائم شدن سرپرستی به دادگاه معرفی خواهد شد.

کارشناس مسوول امور جوانان و کودکان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، افزود: در مدت این شش ماه کارشناسان بهزیستی چند وقت یک بار به منزل خانواده رفته و از کودک سرکشی خواهند داشت.

ابراهیمی یاداوری کرد: چنانچه کودک از 12 سال بزرگتر و یا دارای پدر و مادر باشد اما بدسرپرست باشد، امکان واگذاری وی به عنوان فرزند خوانده وجود ندارد.

وی "امین موقت" را از جمله راه‌های نگهداری از چنین کودکانی دانست و ادامه داد: در این صورت می‌توان کودک را به خانواده‌ای که دارای فرزند هستند هم سپرد، اما هر زمان که پدر و مادر اصلی کودک بخواهند می‌توانند فرزند را نزد خود باز گردانند.

به گفته این مسوول در شرایط فرزند خواندگی شناسنامه کودک به نام خانواده جدید خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  −  79  =