اوباما:مراقب سرمایه‌گذاران چینی باشید

اوباما به آفریقایی‌ها توصیه کرد که مراقب سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها در آفریقا باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک "مراقب سرمایه‌گذاران چینی باشید" این هشداری است که باراک اوباما در تور آفریقایی خود خطاب به مقامات بر آن تأکید کرد. رییس جمهور آمریکا ضمن تأکید بر اهمیت قارۀ آفریقا و پتانسیل به وجود آمده برای سرمایه‌گذاری، آفریقا را به احتیاط بیشتر در جذب سرمایه گذاران تشویق کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ اقتصادی تریبون، اوباما در سفر خود ضمن بی اهمیت خواندن رقابت میان سرمایه گذاران خارجی در آفریقا گفت: خوب است که چین، هند، ترکیه و برزیل به آفریقا توجه بیشتری نشان می‌دهند. اوباما گفت این جنگ سرد نیست، بلکه بازاری جهانی است و اگر کشورهایی تصور می‌کنند که فرصت‌هایی در آفریقا هست، این می‌تواند به این قاره کمک کند.

اوباما در عین حال، به مناسبت سفر رییس جمهور جدید چین به آفریقا که شمار زیادی قرارداد طی آن با کشورهای آفریقایی امضاء شد، آفریقا را به احتیاط بیشتر در مقابل سرمایه‌گذاری‌های چینی در این قاره تشویق کرد.

اوباما در سخنرانی خود در داکار، پایتخت سنگال یادآوری کرد: "تبادلات میان چین و قارۀ آفریقا در سال گذشته از 200 میلیارد دلار(150 میلیارد یورو) عبور کرد. بسیاری به می‌گفتند که از سرمایه‌گذاری‌های چین در آفریقا بسیار خوشحال هستند، اما هدف اصلی چینی‌ها دستیابی به منابع طبیعی برای صنایع کشورشان است. اوباما افزود: آفریقا همواره به دلیل منابع طبیعی و پتانسیل بالای مواد خام در کانون توجهات جهانی قرار داشته اما این مسئله آفریقا را به یک صادرکنندۀ معمولی مواد خام و بدون ارزش افزوده تبدیل کرده است؛ رویکردی که برای آفریقا نه شغلی ایجاد می‌کند و نه در بلندمدت برای آن توسعه می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی مجلۀ اکسپرس، طبق گزارش منتشر شده از سوی کنفرانس سازمان ملل در امور تجارت و توسعه روند سرمایه‌گذاری در قارۀ آفریقا در سال گذشته از افزایش 5.5 درصدی برخوردار بوده است. آفریقا در حال تبدیل شدن به مقصد اول سرمایه‌گذاران در جهان است و این در حالیست که روند سرمایه‌گذاری در جهان 18% کاهش داشته است.

صندوق بین‌المللی پول پیشتر برای آفریقا در سال 2013 با ارتقاء موقعیت موزامبیک و نیجریه رشد اقتصادی 5.6% را پیش بینی کرده بود.
غنا، کشوری که آن را مدل دمکراتیک آفریقای غربی می‌خوانند به کمک کشف اخیر منابع نفت، در حال افزایش رشد اقتصادی است. این کشور در سال 2012 رشد اقتصادی 7.9% داشت.

در آفریقای شمالی نیز از سرگیری روند تولید نفت در لیبی، روند سرمایه گذاری‌های خارجی در منطقه را 35% افزایش داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  −    =  19