روزنامه آمریکایی: زمان مذاکرات جدی با ایران فرارسیده است

بوستون گلوب شرایط را فرصت جدیدی برای حل بن بست هسته ای با ایران دانست.

به گزارش مهر به نقل از بوستون گلوب، با تغییر رئیس جمهوری ایران، دولت اوباما باید اقدامات جدی صورت دهد تا شرایط برای رسیدن به توافق با تهران فراهم شود.

روزنامه آمریکایی با اشاره به این که حسن روحانی در شرایطی مسئولیت ریاست جمهوری را به عهده می گیرد که شدیدترین تحریم ها اعمال شده تا تهران را مجبور به تجدیدنظر در برنامه هسته ای کند. علاوه بر تحریم های نفتی که باعث سقوط ارزش ریال شده بود، دور جدیدی نیز ار روز دوشنبه اجرائی شده است.

نویسنده مطلب، مدعی تاثیرگذاری تحریم ها بر نتیجه انتخابات شد و دلیل شکست سعید جلیلی را نتیجه بخش نبودنِ مذاکرات 5+1 دانست. از سوی دیگر نیز روحانی موفق شد با استفاده از وعده بهبود تصویر ایران و حل بن بست هسته ای، پیروز انتخابات شود.

در این تحلیل با یادآوری تعلیق غنی سازی در زمان عهده داری ریاست تیم مذاکرات هسته ای توسط روحانی، می نویسد: "این بهترین نتیجه ای بود که واشنگتن می توانست انتظار داشته باشد. اگر روحانی بتواند مجدداً تعلیقی به وجود بیاورد -که با مقاومت داخلی مواجه خواهد شد-، نفس تازه ای به مذاکرات به بن بست رسیده خواهد دمید."

رئیس جمهور منتخب در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به خبرنگار شبکه فرانس24، زمانِ گفتگو بر سر تعلیق را پایان یافته دانسته بود.

نویسنده مطلب در ادامه به کاخ سفید توصیه کرده است تا برای این که شرایط برای موفقیت دیپلماتیک حاصل شود، در صورت لزوم، با مهارت از برخی از تحریم ها عقب نشینی کند یا محدودیت های جدید اعمال کند. از سوی دیگر نیز کنگره در این امر مداخله نکند و تحریم هایی را به تصویب نرساند.

از سوی دیگر از روحانی درخواست کرده است که در این زمینه اقدام به شفاف سازی کند و به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و امکان بازدید از تاسیسات پارچین را فراهم کند.

علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس، ماه گذشته اعلام آمادگی کرده بود که بر اساس مدالیته، بازدید از پارچین صورت گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1